Utrustning vid tävling?

Iris71

Trådstartare
Dottern ska snart göra sin första dressyrtävling, dock bara på klubbnivå, så reglerna är inte så stränga. Men skulle ändå gärna vilja veta några saker.:bow:

Får man ha stallskor (jodhpurs med stålhätta) med ridstrumpa? Shortchaps? Graningeridstövlar?

Hur är det med bett? Får man ha vanligt tredelat med parerstänger eller måste det vara ringar och får man i såfall ha fasta D-ringar?

Sv: Utrustning vid tävling?

Jag skall försöka hjälpa dig, klubbtävling brukar vara olika regler hur man skall vara klädd och vilken utrustning som är tillåten.

På min klubb är utrustningen enl TR. Dock med ett undantag är Ridkavajen som man inte måste ha.

Så jag utgår från vad min klubb säger:

jodhpurs med shorts chaps, Chapsen får inte ha fransar.

Inget av de bett du nämner är tillåtna.

Lättast är att du hör med din klubben vad de säger om utrustningen.

Lycka till med dotterns första ritt.

Tack för svar... var och kikade på tävlingsreglerna. Ska dock fråga fråga på klubben om de har några speciella regler, som att om dottern FÅR rida med vårt vanliga bett....

Svansrem måste väl vara svanskappa?

Sen undrar jag; det står att flätning av man och svans är tillåten, men får man rida en häst med lång man oflätad (nu pratar jag inte klubbtävling utan i större sammanhang)?

Likaså undrar jag om sporrar är ett måste? På större tvälingar menar jag här oxå.... nån som vet varför i så fall?

I nya LC:1 2008 ser det ut som att man inte ska stanna och hälsa på domaren vid första inridningen utan endast som avslutning....stämmer det - har jag läst programmet rätt?

Din länk går till en webshops förstasida, inte till en specifik vara. Försök länka igen, så får du nog bättre svar.

2 ledat är det samma som 3 delat.

När du frågar om utrustning och regler - tala gärna om ifall det är en ponny eller stor häst, reglerna skiljer lite grand, speciellt när det gäller utrustningen.

Nä, länken funkar inte, man kommer bara till förstasidan... Men det stämmer säkert då, om 2-ledat och 3-delat är samma sak!
Tack för svaren!

Du kan länka till sidan om du går in på den. Högerklicka, välj Egenskaper och kopierar den URL som står där. Då kommer du till den specifika undersidan.

jag har ridit med det bettet på tävling.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka