Utrustning vid prisutdelning?

D

dammråttan

Hur är reglerna på en dressyrtävling?
Vad får hästen ha på sig på en prisutdelning?
Skydd?Täcke?
Vad måste hästen ha på sig?
Klassisk utrustning?

Sv: Utrustning vid prisutdelning?

Har inte TR här, men jag tror att reglerna säger att du ska vara klädd som inne på tävlingsbanan (=ljusa ridbyxor, kavaj, hjälm/hatt, stävlar, sporrar inget spö). Har du hingst kan du nog få dispens för spö. Skydd/lindor på hästens ben får du ha . Täcke är bara tillåtet om det är ett vinsttäcke.
Men jag kan som sagt vara ute och cykla....

men på stallbacken.com under ryttarens klädsel så står det:
"Ridbyxor i valfri färg"

måste dom vara ljusa då i dressyr? (även under ritt) jag tolkar det som att man får ha vilken färg som helst då,,och mönster...

*kl*

Hur är det med täcke? Får man bara ha det om det är segertäcke? Eller får man ha täcke/ländtäcke om man anser sig behöva det av någon anledning?

Bara undrar alltså.. :)

va bra...mina vita är utväxta och jag hittade inga nya i affären igår. :D ska tävla i helgen, kan alltså ta mina vanliga då..

*kl*

Hur är det med täcke? Får man bara ha det om det är segertäcke? Eller får man ha täcke/ländtäcke om man anser sig behöva det av någon anledning?

Bara undrar alltså.. :)

Ja, det är bara segertäcke som är tillåtet (el. annat sponsorstäcke som man vinner i aktuell tävling, ibland kan det ju vara specialpriser åxå).

Kan tänka mig att ÖD skulle kunna ge dispens för annat täcke vid ex. ösregn el likn.

Misstänkte att det var så, men kom att tänka på det själv vid en tävling, när jag stod o funderade på om ländtäcket skulle av eller inte..

Tack för svaret! :)

Det kan vara värt att notera att på SM-finalen i söndags regnade det duktigt hela dagen, och finalhästarna såg ut att överleva utan täcke. Briar hade sitt/sina segrartäcken på sig, men han var den enda.

Över huvud taget hanterade finalryttarna regnet med den äran måste jag säga, trots vattenpölar och annat.

Visst överlever hästarna utan täcke. Jag skulle aldrig komma på tanken själv att ens fråga, men jag vet att det finns de som skulle...

Vi hade reg/nat tävling i helgen i regnet, ingen som klagade nämnvärt då heller.
Vi valde iofs att ha första klassens prisutdelning till fots i tältet för det regnade så mkt, men det var kanske mest för de blåfrusna ryttarnas skull...

*kl*

Om det spöregnade udner en prisutdelning skulle nog jag vilja ha täcke på hästen. Inte för att hon direkt avlider av blötan ;)
Men för att jag inte vill ha en blöt häst i transporten.

Hur är det med gramantygel på dressyrprisutdelning? Ok eller ej?

ännu en anledning till att hålla sig borta från dressyrbanorna alltså... :p

Varför skulle man behöva gramantygel på prisutdelning, (i dressyr dessutom)?:confused: :confused:

lättare att hålla koll på hästen. får dem inte upp huvudet kan dem inte hitta på så mkt. säkerhetsgrej, typ. visserligen brukar jag välja att inte ta in vilda hästar på prisutdelningen men jag har varit med om att andras hästar får tokspel vilket utlöser det hos mina hästar också.

ska väl kanske säga det på en gång också så jag inte får hela "hjälptyglar-är-djurplågeri-och-du-borde-inte-ha-häst-klanen" på mig... graman för mig är ett som ovan nämnt sätt att hålla koll på hästen i pressade situationer. inte som hjälpmedel i den dagliga ridningen för att uppnå bättre resultat.

I sådana fall skulle jag nog, som sagt, inte ta med hästen på prisutdelningen eller träna den på liknande situationer.

Om man är bland de första tre placerade måste man numera sitta till häst. Är inte alltid så lätt att hitta en annan häst att låna. Träna på liknande situationer-ge ett exempel på hur man ska göra det. Hyra in småbarn som ska hoppa och applådera på läktaren?

*Fiorano-som också är för användandet av graman på prisutdelning*

att iscensätta en prisutdelning är ju inget man gör på en kvart sådär? så det är nog inget alternativ om man inte har överflöd av tid, jobbiga ungar, fotoblixtar, högtalarröst, 5 okända hästar, skränig musik osv...

och precis som fiorano (stavade jag rätt nu...) skrev så är det i princip alltid uppsutten prisutdelning, och att låna häst är svårt. jag personligen lånar aldrig i livet ut min häst till en okänd ryttare för att denna ska få rida ett varv i galopp. och det är ju inte alltid man har flera hästar med sig/klubbkompisar som lånar ut häst.

jag upphör aldrig att förvånas över TR's regler. dem ger ett otroligt icke genomtänkt intryck.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med helgens dressyrtävlingar i tyska Hagen hade man individuella ärevarv för de placerade ekipagen. Därefter kom ryttarna in...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka