Utrustning tömkörning

Sparvoga

Trådstartare
Tänkte införskaffa mig bra utrustning, gjord har jag som funkar, dock ingen svanskappa, men det är väl inget måste?? huvudsaken är väl att gjorden sitter bra? Nu är det ingen avancerad tömkörning jag pratar om :smirk: Just nu använder jag vanliga körtömmar, dom är ju något förkort och inte delbara heller. Så vad ska jag tänka på, hm verkar visst bara var tömmar jag behöver för tillfället

Sv: Utrustning tömkörning

Jag personligen supergillar lädertömmar. Jag får bäst kontakt av dem. Rekommenderad längd brukar väl vara 12-16 meter, och så bredd efter behag, t ex 16 mm.
Sen finns det ju en massa andra varianter. Har testat de med rep i ändarna, där man fäster, men gillade inte dem även om de ska lättare glida genom ringarna. Jag gillar mina i läder!

Vet ju inte riktigt vad du gör, men en bra balanserad körpisk av rätt längd kan vara bra att ha som hjälp när ni arbetar. Finns många olika varianter, välj efter smak. Jag har själv en handgjord, rätt så lätt, med bara ett kort "snöre" i slutet, typ 20 cm lång. Funkar bäst för mig. För vissa hästar räcker ju att bara ha ett kort spö, för andra människor funkar longerpiskor.

Nej, svanskappa är inget krav, så länge gjorden sitter bra. Se till att den inte klämmer eller glider och att hästen kan röra på sig. Jag föredrar de med flera ringar, så jag kan variera läget på tömmarna...

Sv: Utrustning tömkörning

Tömmar helt i läder är oslagbart. Skulle rekommendera 16 m, längre blir väldigt otympligt och 12-14 m tycker jag är för kort. Lädergjord med många ringar ger många valmöjligheter, svanskappan är oftast avtagbar. Ångrar inte en sekund att jag kostade på med en ordentlig utrustning för tömkörning. Köpte allt från Lillh*sten i St*v, kostnaden blev ca 1600 kr.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka