Utrustning till era islandshästar?

Sv: Utrustning till era islandshästar?

Den har alltid legat framför sadeln när jag sett den användas. Och den sitter ju så till att det är lätt för ryttaren att lossa på knuten och ta grimskaftet i handen eller då tvärtom, fästa i gjorden vid behov.
Har aldrig själv ridit med den. :)

Min tanke med lilleman är dock att jag ska leda tant och tant har lilleman på släp med handhästgjorden :D Mest som en lugnande inverkan, tant brukar ha som jobb att vara cool och lugn och lära de små. :love:

Men som sagt, det är lite för avancerat att rida med den för en vimsfia som mig. ;)

På det viset. Själv tycker jag fortfarande det låter farligt att göra på det viset, men har man koll på siatuationen så... Sätts handhästen fast med panikhake och säkerhetsknut då eller sitter den bara fastknuten i gjorden?

Jag har tre hästar...

5 sadlar
- Hrimnir Legacy
- M & N Jr Iceland
- Top Reiter Jr Special
- Karlslund Kari Pad
- Wintec sport Dressyr(iridningssadel/barnsadel)

Tränsen...
-handsytt tenntråd(rakt bett)
-handsytt tenntråd(rakt bett)
-jacson tenntråd(rakt bett)
-Totti tenntråd(pelhamstång)
-Hööks blingbling svart(gummipelhamstång)
-Hööks blingbling brunt (rakt bett)
-Hackamoore
-Sidepull(läder inte rep)
-Bitless Bridle

och en hel uppsjö av andra träns och bett som jag inte använder...

Shabraken har jag aldrig räknat... men +20 med snabbt överslag
Fleecetäcken troligen lika många :D (både med hals och utan)
Grimmorna ännu fler :angel:

3 uppsättningar fleecelindor(vinröda, cerise och mintgrön)
1 uppsättning bandageunderlägg
1 Back on track bandageunderlägg
1 Back on track hasskydd
5 ländtäcken
3 ofodrade regntäcken med halvhals (+ tre odugliga som jag ännu inte slängt)
3 fleecefodrade regntäcken med hals (Haglunds)
1 300gr fodrat "vanligt" täcke (ullared, kass kvalisort)
1 300gr fodrat täcke med hel hals (Jacson)
2 100gr fodrat täcke halvhals (x-märke + TCH hurricane)
1 300gr fodrat täcke med halvhals (THC tornado)
4 ulltäcken
2 "konstiga" täcken typ tjock fluffig fleece?(bra till värme om de blivit kalla)
3 gräsmasker (2 typ munkorg 1 greenguard)
3 uppsättningar höga transportskydd (2 hööks, 1 från Austrailen)
2 uppsättningar låga transportskydd (hööks)
1 par g-boots
2 par neopren skyddsboots
2 par gummiklockor
1 par filtboots (för att blöta hovarna sommartid)
4 sadelväskor (3 bakom sadeln, 1 framför)
2 repgrimmor m knytrep
x antal dressyrspön
1 longerpisk
4 exemtäcken (3 boett, 1 ullared)
1 nätflugtäcke (hööks)
2 nätflugtäcken för ridning (hööks)
femtielva reflexer
4 reflexbröstor
3 reflexländtäcken
m.m.

Sen är det ju allt som krävs för att hålla ett stall i drift med hinkar, tubtrugs, krubbor, grepar (hö, spån, halm), sopborstar, skottkärror, vattendunkar, knivar, balbnivar, insektssprayer, täckesgalgar, svampar, borstar, hovkratsar, hovverktyg, hinder i paddocken, käcka förvaringslådor, vattentråg, IKEA-kassar etc. etc. etc....

Att jag är en shopaholic kanske inte är så förvånande för den som orkat skumma hela listan? :rofl: Det tråkiga är bara att nuförtiden behöver jag ingenting o då är det inte lika roligt att shoppa... Jag har börjat gå loss på ridkläder till mig själv nu istället :love:

Det enda jag känner att jag saknar är fler utetäcken. Jag hade velat ha 2 stycken av varje sort till varje häst... (ofodrat, fleecefodrat, 100gr, 300gr med halvhalsar och helhalsar.) DET skulle bli för mycket men det kan jag faktiskt sakna om det är pissväder!

På det viset. Själv tycker jag fortfarande det låter farligt att göra på det viset, men har man koll på siatuationen så... Sätts handhästen fast med panikhake och säkerhetsknut då eller sitter den bara fastknuten i gjorden?

Jag tycker oxå det låter farligt, speciellt om det är unghästar man har med.
Även om de är lugnet själva är det ändå hästar......man kan få sig en rejält blåmärke/brännsår på låret om handhästen blir rädd och vill dra iväg....eller rent av åka av, beror ju på hur hästen man sitter på reagerar :eek:

Nej, jag håller mig till mitt sätt :)

Hur många hästar har du ?
hur får du plats med allt ?
jag antar du har en hel sadelkammare för dig själv ;)

Min tanke också, vad gör man om handhästen får panik och "drar med sig" hästen man rider? Lättare att få stopp på en häst än två, tror jag.

Jag har inte så mycket till min pålle.

Sadel + träns
Side pull
Grimmor + skaft 2 st
Ryktsaker
2 st vojlock
Fleectäcke
Täckesgjord

Det räcker för mej.

All heder åt dig som inte samlar på dig en massa onödigt skit :bow:
Jag borde följa ditt exempel :angel:

Används alla grejer?:)

Tja, inte varje dag kanske... Men det jag har räknat upp är det som används iaf ett par ggr per år. Benlindor t.ex. har ju bara varit vid skada så dom är väl undantaget, men då jag hade skada så behövdes alla uppsättningar. Det som jag vet med mig att jag inte använder är de låga transportskydden och gummiklockorna, men jag använde dom en gång i tiden iaf... Skulle jag räkna med allt jag har jag inte använder så hade jag fyllt hela sidan :angel:

Får lägga till ett par saker till listan oxå som jag använder ofta och ändå glömde -

-longeringsgjord
-ridgjord
-trisstömmar
-"långa tyglar"

Tack så mycket för alla svar!:D Inser nog att det saknas en del för att toppa era listor med utrustningar...:angel: Men men, själv har jag två träns med separata nosgrimmor, en remont och en engelsk båda svarta med vita detaljer på nos och pannband. En sadel av sorten kentaur kari, en passande kari- vojlock och tre schabrak i naturfärger. sen har jag en padd och ett trasigt gammalt ländtäcke från typ 1800- talet:rofl: Borstarna ryms i en hink, lite flugspay, pälsglans och salvor i olika slag...jordens största sjuklåda har jag iallfall då mamman är lite av en "om nått händer människa"...sen har jag vell bara ett spö och tre grimmor varav en i läder för tävlingar. Täckena är lätt räknade då det är ett regn, ett ull och ett fleece:) Haha det var nog inte så lite egentligen i utrusningsväg men jag vet att jag kommer samla på mig mera, det verkar ju hända nästan alla som har häst på nått sätt va?

Tycker egentligen inte att jag har så mycket grejjer, men har väl nu kommit fram till att det är en hel del..

1 Sadel med tillbehör
1 Ridgjord med tillbehör
2 Vojlockar
2 Schabrak
1 Fårskinnspad
3 Nylongrimmor
2 Lädergrimmor
4 Grimskaft
2 Huvudlag
2 Remontnosgrimmor
1 Achen-nosgrimma
5 Tyglar
5 Bett
2 Fleecetäcken med hals
4 Fleecetäcken utan hals
1 Ulltäcke
1 Fleecefodrat regntäcke
1 Vintertäcke
2 Transportskyddsset
3 Viktboots
1 Skyddsboots
1 Sjukvårdslåda med det mesta man kan behöva
2 Dressyrspön
1 Balansspö
1 Longerspö
1 Longerlina
2 Repgrimmor med rep

På inköpslistan står också bland annat 1 ofodrat regntäcke, 1 novabett, 1 vit vojlock, 1 kapson, 1 tömkörningsgjord, tömmar osv..

Sen har jag såklart en massa borstar, shampo, svampar, pälsglans osv..

1 sadel med tillbehör + några extra sadelgjordar, stigläder och många extra stigbyglar ;)
1 lädergrimma
1 vintertäcke
2 regntäcken
1 longerlina
1 ridtäcke
... och sedan oräkneliga antal träns, bett, grimmor, grimskaft, schabrak, boots, borstar, etc. etc. ;)

Och för hästen. Oftast när man har mycket grejer är det nog mest för sin egen skull, hästens väl och ve hade klarats med en tjugondel..:cool:

Jag har 3 hästar (2 isisar och 1 shettis fast tar bara upp sakerna till isisarna)

En inriden och en under inridning.

1 st hoppsadel
1 st islands sadel (letar efter en dressyrsadel till unghästen men har inte bråttom då sadel jag har passar båda otroligt nog)
8 schabrak
3 st sadelgjordar
2 st paddar (gelé och fårskin)
4 st islandsträns
5 st bett minst
1 st hackamore
4 st tyglar
2 st vanliga träns
1 st barbackagjord
2 sett flecee benlindor
6 par benlindor
3 sett paddar
1 par boots
2 par benskydd
1 par transportdamasker
2 st transport skydd för svansen
8 st grimskaft
2 st dressyrspön
2 st hoppspön
6 st eksemtäcken
5 st eksemhuvor/flughuvor
5 st grimmor
Massor med borstar/kammar och saxar
1 st stallapotek
3 st olika eksemsalvor
2 st olika flugmedel
2 st helhalsade flecetäcken
3 st vanliga flecetäcken
2 st regntäcken
2 st vintertäcken
3 st bucas stalltäcken
2 par tömmar
1 st tömkörningsele
1 st travsele
2 st rockarder
2 st ländtäcken varav ett i reflex
4 sett benreflexee
2 st svansreflexer
1 st reflexbrösta

Jag älskar att köpa saker till hästarna, fast nu har det varit köpstopp ett litet tag då jag nyss köpt en av isisarna:)

Det mesta är lite dyrare och märkes utrustning, tex hansbo, bucas, stubben, kjällkvist och boet.
Det var allt jag kom på just nu, har säkert glömt en del.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 402
Senast: Reville
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar