Utrustning som medför risk för lidande?

Trix

Trådstartare
I den nya djurskyddsutredningen står det så här:
"När det gäller den utrustning och de träningsmetoder som används
vid träning av och tävling med djur är en del av problemet den stora
variation som finns i djurägarnas kompetens. Inom t.ex. hästsporterna
finns alltifrån rent professionella aktörer till amatörer som
aldrig tidigare haft en häst. Detta medför ett problem eftersom viss
utrustning eller vissa träningsmetoder kan orsaka stort lidande för
djuren i en okunnig användares händer medan de kan vara fullt
acceptabla och inte medföra något lidande i en kunnig persons
händer. Utredaren anser att sådan utrustning som medför stor risk
för djurlidande bör regleras i djurskyddslagstiftningen."

"Utredaren föreslår att Jordbruksverket ges befogenhet att i
föreskrifter reglera sådana träningsmetoder eller sådan utrustning
som bedöms medföra risk för skada eller djurlidande."

HUR i jisse namn ska sådana föreskrifter se ut?
Utredaren säger ju själv att det beror på vem som använder utrustningen. Kommer det att krävas kompetensbevis för bett x eller hjälptygel y?
All utrustning kan ju medföra lidande eller skada om den används felaktigt eller om den inte passar riktigt.

Ska man hårddra det så skulle det i princip kunna innebära att ridning endast skulle blir tillåten på en naken häst :devil:

Länk

Sv: Utrustning som medför risk för lidande?

Frågan är om detta förslag till ny djurskyddslag kommer att gå igenom öht. Remissinstanserna har redan protesterat en del.
Utredningen är gjord av en icke hästkunnig person och jag undrar ju lite smått om inte våra skattepengar kunde ha förvaltats på ett seriösare sätt, t ex genom att tillsätta en utredare med adekvat kunskap om hästar och hästsport.

HUR i jisse namn ska sådana föreskrifter se ut?
Utredaren säger ju själv att det beror på vem som använder utrustningen. Kommer det att krävas kompetensbevis för bett x eller hjälptygel y?
Nej, jag tror inte heller det är möjligt att detaljreglera per utrustningsdetalj. Men ett sätt skulle kunna vara att helt enkelt låta hela ansvarsbiten ligga på den enskilde - egentligen ungefär som det gör idag. Genom att t.ex lagom diffust kräva att endast den som besitter "tillräcklig kunskap" får använda viss utrustning så täcker man in alla de fall där otillräcklig kunskap i samband med användning utrustning medför onödigt lidande, utan att behöva peta i detaljer.
Bara en tanke, jag gissar att en eventuell reglering kommer att mynna ut i något sådant snarare än ett tjockt och detaljerat nationellt grenöverskridande utrustningsreglemente.

Fast hur ska man bedöma "tillräcklig kunskap" och vad ska ligga till grund för beslutet? Ska beslutet fattas med grund i hur personen hanterar den specifika utrustningen? Eller ska man se till ett helhetsperspektiv där alla element i personens hantering av hästarna tas i beräkning?

Hur ska dessa kontroller utföras? För jag antar att kontroller kommer vara nödvändiga för att styrka diverse anmälningar. Ska inspektörerna "inspektera" personen in action sas (titta när personen rider/kör/hanterar osv)? Ska man förhöra personen om dess kunskaper? Ska man gå igenom personens sadelkammare? Ska man leta efter skador på hästarna?

Jag tror att själva tanken är bra för det finns oerhört många människor som knappt borde få rida/köra/träna/hantera hästar ö.h.t om man ser till vilka metoder och vilken utrustning de använder, men jag tror det kommer vara oerhört svårt att på ett effektivt sätt genomföra denna typen av reglering. Dessutom krävs det ofta en hög kunskapsnivå hos de individuella inspektörerna så att dem kan bedöma rättvist hur vida en viss typ av utrustning är lämplig att användas av en viss person eller inte, hur ska dessa utbildas? Vem ska utbilda dem?

Tanken är god, men lite väl många frågetecken och luddighet för att i praktiken vara effektiv tror jag.

Sen finns det ju ytterligare en faktor att ta hänsyn till.
Vem ska bestämma vad som är skadligt eller inte? Jag tänker närmast på bettdiskusionerna i tex ridsport där några av landets mest kunniga och respekterade har olika åsikter. Där är det inte lätt att veta vilket ben man ska stå på.
Nej, det där kommer aldrig att fungera. Hoppas dom inser det också!

Ska man hårddra det så skulle det i princip kunna innebära att ridning endast skulle blir tillåten på en naken häst :devil:
Eller inte tillåtet alls, för ridning utan utrustning kan ju också skada hästen. :idea: :angel:

Läste nånstans i den där rapporten att det framöver inte ska vara tillåtet att använda ridspön för att driva hästen framåt. Ridspön ska bara vara tillåtet av "säkerhetsskäl". Har för mig att det var på tävlingsplatser detta skulle gälla.

För mig låter det här fullständigt vanvettigt. Säg att ett barn är ute och tävlar hoppning med sin ponny. Ungen blir nervös och ponnyn tvekar. Istället för att ungen får Peta till ponnyn i ändan med spöet innan hindret ska de istället löpa en klart större risk för ett stopp. Med avramling, skador och allt som ett stopp faktiskt kan innebära. Jag är den sista som förespråkar att slå hästar, oavsett tillhygge, men det måste ju finnas nån rimlighet i det hela! En liten dask i ändan med ett hoppspö är faktiskt inte så smärtsamt. Kan tänka mig att det gör klart mer ont att tex bli tillpetad med en sporre eller dragen i munnen.

Man undrar ju hur de har tänkt :confused:

För mig låter det här fullständigt vanvettigt. Säg att ett barn är ute och tävlar hoppning med sin ponny. Ungen blir nervös och ponnyn tvekar. Istället för att ungen får Peta till ponnyn i ändan med spöet innan hindret ska de istället löpa en klart större risk för ett stopp. Med avramling, skador och allt som ett stopp faktiskt kan innebära. Jag är den sista som förespråkar att slå hästar, oavsett tillhygge, men det måste ju finnas nån rimlighet i det hela! En liten dask i ändan med ett hoppspö är faktiskt inte så smärtsamt. Kan tänka mig att det gör klart mer ont att tex bli tillpetad med en sporre eller dragen i munnen.
Kanske ungen då ska vänta med att tävla tills h*n är säkrare i sin ridning. :idea:

Det bäste djursydd är ett total djurförbud utanför djurparken, då ska det inte behöva en massa lagstiftning :grin:

Fast nerver på tävling kan komma hur säker man än är hemma. Vore det mitt barn, självklart. Men vad jag är rätt säker på faktiskt kommer ske både på storhäst och ponnysidan ifall spöet blir otillåtet är mer sparkande på hästarna. Både med och utan sporrar.

Det fungerar liksom inte att försöka begränsa dålig ridning med regler, sånt lär sig folk fort att gå runt. Ta rollkuren som ett utmärkt exempel där. Det enda som är hållbart i längden är bättre ridutbildning till fler ryttare.

Nja, utredaren skriver att användning av spö borde förbjudas i "framåtdrivande syfte" i tränings- och tävlingssammanhang vilket är helt galet uttryckt!

Jag förmodar att intentionen är god, att man ska kunna komma åt dem som missbrukar spö, men kontentan av den formuleringen är ju egentligen:

- Kusk kan inte använda körspöet.
- Löshoppning, hur gör man där? Ska man springa som en galning med viftande armar och hojta?
- Longering, vad gör du om du har en häst som endast tycker att du är en lustig figur som kan ignoreras?
- Häst som bara backar, får man då inte ge en snärt på rumpan som en kraftig understrykning att det är framåt som gäller?

etc etc

Tillägg: även om man bara snärtar till i luften är det ju ett spö som används som framåtdrivande...

Senast ändrad:

Ja dom har uppenbarligen inte tänkt hela vägen denna gången!

Att spö inte får användas som bestraffning är ju en klok regel som vi redan har i tävlingssammanhang. Det är väl kanske bättre att se till att den efterlevs till 100% på tävlingsområdena till att börja med.
Eller att slag aldrig är tillåtet men att peta med spöt är ok?!

Ser också faran i att det blir hårdare bruk av skänklar med eller utan sporre och det ser jag som värre en ett pet eller lätt slag med spöt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka