Utrustning som får hästen att hoppa bättre?

N

Nuchi

Kanske är en dum fråga menmen.
Finns det utrustning som ofta gör att hästen hoppar bättre, såsom senskydd, magplatta, nosgrimmor osv..
Har ni ngn gång upplevt en skillnad pga att ni använt ngn speciell utrustning?

Sv: Utrustning som får hästen att hoppa bättre?

Det är väl inte grejerna som gör att hästen hoppar bra! :p Bara dom är rätt anpassade till den hästen.

Hade en ponny som hoppade bättre när jag bytte till magplatta. Den är ju till för att skydda. Men om det var magplattan eller tillfällighet vet jag inte.

Det är väl inte grejerna som gör att hästen hoppar bra! :p Bara dom är rätt anpassade till den hästen.

Det kan det ju vara tkr jag. Har själv märkt det med till exempel martingal. Menmen alla tkr olika:p

Men hästen hoppar ju ändå lika bra om du förstår vad jag menar. Tex martingalen är ju mest hjälp för ryttaren att få hästen att hoppa så bra som den KAN. Fattar du? :)

En av min hopar mkt bättre m graman ( hindrernas höjd är max 50 cm)
Annars hoppar de flesta hästarna bättre med RÄTT använda viktbenskydd !

Men hästen hoppar ju ändå lika bra om du förstår vad jag menar. Tex martingalen är ju mest hjälp för ryttaren att få hästen att hoppa så bra som den KAN. Fattar du? :)

Hehe ja jag förstår vad du menar:D ;)

Det är klart att utrustningen kan påverka hästen så att den hoppar bättre!
Magplatta kan få hästen att våga dra upp frambenen mer och därmed klara hindren bättre.
Viktskydd kan förbättra hästens teknik.
Såna där långa senskydd till bakbenen sägs ju få hästen att öppna upp mer bak.
Olika sorters bett, nosgrimmor eller hjälptyglar kan hjälpa ryttaren att få mer kontroll, eller få hästen lugnare så att prestationen på hoppbanan förbättras.

Men i grund och botten är det inte utrustningen som gör hästen!

det kan ju också vara för att sadeln ofta sitter bättre på plats med en magplatta

En av min hopar mkt bättre m graman ( hindrernas höjd är max 50 cm)
Annars hoppar de flesta hästarna bättre med RÄTT använda viktbenskydd !

Detta lärde jag mig med min hopp ponny som inte lyfte på tassarna.
När jag red honom med huvudet upp i luften sänkte han ryggen och "tappade" bakbenen. När han gjorde så ORKADE han bara inte upp, det var inte hans fel.

När jag sedan red honom med graman och till slut även fick honom i form utan hjuälptygel sköt han upp ryggen och fick bakbenen under sig. Istället för ett extra stort galoppsprång HOPPADE han :)

Ändrade min ridstil mellan två klasser på en av mina första lokala tävlingar med honom. Då gick vi dubbelnolla och blev placerade i vår 1:a LB :D

Så att, ja martingal och eventuellt ett annat bett, som är en liten hjälp till att få hästen i rätt form, kan vara rätt väg till att hjälpa hästen att visa vad den som sagt KAN :)

Jag har ett par bakbensskydd som gör at hästen lyfter bättre bak... Visste inte detta förren tränaren sa det. JAg köpte dom mest för dom verkade bra och snygga...

Det är såna som är hela bak runt kotan och man faster dom frame på kotan

Jag har ett par bakbensskydd som gör at hästen lyfter bättre bak... Visste inte detta förren tränaren sa det. JAg köpte dom mest för dom verkade bra och snygga...

Det är såna som är hela bak runt kotan och man faster dom frame på kotan

Har tänkt på att köpa sånna. men jag befarar att min ponny som redan är rätt klumpig inte reagerar så mycket utan bara släpar fötterna efter sig.
Var och för hur mycket köpte du dom?

I grunden finns det ju inget som kan påverka att hästen i sig ska klara av att hoppa tytligare 15 cm till för annan utrustning, men känner hästen sig säker så hoppar den ju också bättre :idea: Så om hästen har magplatta så kanske den känner sig tryggare och vågar ge lite mera. Min uppfattning i alla fall :)

Det är klart att utrustningen kan påverka hästen så att den hoppar bättre!
Magplatta kan få hästen att våga dra upp frambenen mer och därmed klara hindren bättre.
Viktskydd kan förbättra hästens teknik.
Såna där långa senskydd till bakbenen sägs ju få hästen att öppna upp mer bak.
Olika sorters bett, nosgrimmor eller hjälptyglar kan hjälpa ryttaren att få mer kontroll, eller få hästen lugnare så att prestationen på hoppbanan förbättras.

Men i grund och botten är det inte utrustningen som gör hästen!

Oj, läste igenom de andra efter att jag skrivit mitt inlägg :angel:
Blev typ samma fast inte lika utförligt

Har tänkt på att köpa sånna. men jag befarar att min ponny som redan är rätt klumpig inte reagerar så mycket utan bara släpar fötterna efter sig.
Var och för hur mycket köpte du dom?

jag kan bara säga så här att jag älskar dom!!!
Som sagt så visst jag inte detta innan jag köpte dom och bakbentekniken på mig är inte fel utan dom.. Köpte dom bara för do verkade bra och är super snygga....

MEn du kan ju alltid testa... En som jag känner har oxå en som dom inte skulle reagera och köpte ett par men den häst blev så sur så hon slängde av ryttaren så fort man skulle rida med dom...

Men mina köpte jag för 500 spänn typ tror jag? .. :confused:
Men då var det ett sätt med bpde fram och bakbensskydd...
Frambensskydden är grymt bra då dom är utformade nästan som eskadronens flexiskydd :love:

köpte dom på Kåhögs gård i jonered.

Ja, shit, det låter värt att testa.
Har haft svårt att hitta benskydd som passar min häst bak, men dom med läderspännen fråm hööks sitter perfekt.
Men då dom här går bakom kotan sitter dom nog mycket bättre. Får låna av nån och se hur dom funkar :D

Jag behövde bara sätta på kotskydd på bakbenen och det gjorde allting jätte mycket bättre! Han tycker dom är lite läskiga när han har stått still och sen börjar gå men vänjer sig snabbt, och han hoppar så mycket bättre! :rofl:

Lyckades låna ett par sådana bakbensskydd som vi diskuterade. Han hoppade väldigt fint och lyfte duktigt. Köper nog ett par i veckan. TACK FÖR TIPSET :)

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Stålvilja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar