Utrustning och foderhäst

S

Sessiagh

Ni som lämnat ut era hästar på foder eller själva tagit hästar på foder; hur mycket utrustning brukar följa med?
/Sessiagh

Sv: Utrustning och foderhäst

det beror på, är det foder för senare köp har ja lämnat grimma och regntäcke.
kort tidsfv (har inte haft själv men kompisen lämnade) all nödvändig utrustning täcken träns sadel och skygg.

långtidsfv allt utom mina egna dyrare saker så som dyr sadel eller favvotränset.

ett träns, fungerande sadel, ngra täcken och skydd samt grimma e uppskattat!

massa svammel men ja hoppas du fatta va ja mena!

Hade nog lämnat iväg det viktigaste. och som sagt de föregående skrev = )

Japp, fattade allt svammel!!:D
Det är sadeln jag funderar över, resten kan kvitta. Det kan följa med hur mycket utrustning som helst i princip förutom då sadeln.... som jag använder till andra hästar också (bomlös). Det är meningen att hästen ska ut på långtidsfoder, minst ett år till en början, men inte köp (om inget oförutsett händer). Det är dessutom en nyss inriden unghäst som inte ska ridas så mycket första året.
/Sessiagh

äh, köp en beg sadel till kraken då som kan följa med .. för är de en unghäst så lär ju kroppen förändras = )

Inte heller ett alternativ - tänk om den orsakar skada? Hu!
Nej, jag undrade mest hur brukligt det var att sadeln följde med vid utlämnande på foder. Även vuxna foderhästar ändrar ju form, byter ägaren sadel då eller får fodervärden själv stå för det? Rena snurren, sorry!
/Sessiagh

Jo sant klart det är. Aldrig varit med om de, men skulle tro att det går hitta billigare sadlar igenom sadelutprovare. Jag hittade en bra som även min äldre kan förändras i då den va ngt för vid. 500 kr och utskuren för hans manke. haha passade bra och lämnade in sadeln och fick den igenomkollad och de tyckte de va en bra sadel *stolt för att inte kunna så mycket*

= ). Men lycka till. Jag hade nog som fodervärd stått för ny sadel om de va tvungen, h*n får ju klart behålla sadeln när hästejn åker hem igen!

Jag hade en foderhäst för ett antal år sedan, då följde all utrustning med, bla en sprillans ny pessoa amo sadel som var utprovad till hästen.

Jag anser nog att om man lämnar i väg en häst på foder så bör sadel ingå, det är ingenting man kan kräva att fodervärden ska köpa själv just till din häst. Och hur ska du som ägare kunna veta att din häst går med lämplig utrustning? Fodervärden kan ju köpa en skitsadel och sätta på hästen, alternativt en sadel av god kvalitet men som ändå inte passar hästen, då är det i slutändan du som står med en skadad häst!

Det är väl bättre att försöka hitta en lite billigare sadel (antingen ex beg eller ny griffin/wintec) som passar i dagsläget och sedan får man väl avtala hur man gör om hästen ändrat sig i kroppen.

Jag hade nog som fodervärd stått för ny sadel om de va tvungen, h*n får ju klart behålla sadeln när hästejn åker hem igen!

Jo, fast då kanske värdet har sjunkit en hel del och du står med en sadel som inte passar på nästa häst... en tanke!

För mig är det självklart att skicka med en passande sadel. Vet att många inte skickar med utrustning.

Jag får med grimma, grimskaft, träns, sadel +foder så man kan vänja honom vid det nya fodret (trappa ner).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar