Utrustning lätt klass...

fettso

Trådstartare
Vad ska och får man ha för utrustning på sig själv och hästen i lätt klass???:bow:

tex bett

Sv: Utrustning lätt klass...

Hela rena ridbyxor, ridskor eller stövlar. Islandströja, eller väst med enfärgad skjorta under och du kan även välja en sporttröja. Den här munderingen räcker långt, mycket mer än till lätt klass.

Vad ska och får man ha för utrustning på sig själv och hästen i lätt klass???:bow:

tex bett

Man får inte ha bett med skänklar, tex stänger, hackamore osv.
Men bett med rörliga eller fasta bettringar.2,3 delade & raka tex.

Förutom vad som skrivit till häst, ska du ha en passande sadel. Alla ringbett som är ridbett är tillåtna, bett med parerstänger etc räknas som körbett och skall ej förväxlas med vanliga ringbett.

Får man använda vilken bomlös sadel som helst eller är det bara speciella sorter? Vi har en bomlös som det är lite mer än bara en "platta" på.

Får man använda vilken bomlös sadel som helst eller är det bara speciella sorter? Vi har en bomlös som det är lite mer än bara en "platta" på.

Man ska ha en sadel som passar hästen, sen kan den vara med bom eller utan bom står det i fipo.

kl Så jag skulle alltså kunna tävla i min ST Espaniola??
Gäller det i så fall i högre klasser oxå?

Där skulle jag säga fråga huvuddomaren, eftersom jag vet att vissa sadeltyper har förorsakat diskvalificering av ekipaget pga man inte ansett att sadeln varit passande för hästen.

Där skulle jag säga fråga huvuddomaren, eftersom jag vet att vissa sadeltyper har förorsakat diskvalificering av ekipaget pga man inte ansett att sadeln varit passande för hästen.

Oki, förvirrande även inom islandshästvärlden oxå alltså. Synd!:(

Ja kanske inte så förvirrande, varför jag svarar som jag gör beror helt på hur sadeln ser ut på hästen.
Jag har varit med när diskning skett av ekipage med westernsadel, orsaken här var att sadeln täckte snudd på hela hästen och anses då inte som passande för hästen.
Visa upp din häst med sadel på, och fråga vad man anser.

Men för att man ska förstå vad som menas vill jag berätta det här också, vid en annan tävling kom en jätte liten häst in på banan. På ryggen fanns en mycket gammal Goerts, dvs den modellen som klassas som långfärdssadel och är som en autostrada i längden. Sadeln räckte långt upp på rumpen, och även denna ryttare blev diskad för att sadeln inte ansågs som passande. Jag tror att häststackarn hade behövt minst 25 revben för att hålla sadeln inom rimlig ram.:o
Jag vet inte riktigt hur den sadel du skriver om ser ut, och ffa inte liggandes på hästen.

Stackars hästar!!

Min sadel ligger bra på min häst - det jag funderar över är om det finns domare som anser att en bomfri sadel inte KAN vara anpassad för en häst?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka