Utrustn. utom tävlan?

Sv: Utrustn. utom tävlan?

ja det måste du..

Sen undrar jag om man alltid ens tillåts delta utom tävlan? Och varför man gör det öht?

Nirak

Jag var med på en liten seriedressyr härom året på Tima och ena gången red jag på tränsbett, varpå vi slog nytt hastighetsrekord. Därför bad jag gången därpå om dispens att få rida på pelham och fick då delta utom tävlan.

Så, det är nog upp till klubben där man tävlar. Det vill säga vid klubbtävlingar. Större tävlingar, där tror jag nog att man strikt får hålla sig till TR, så tillvida man inte har medicinskt intyg (något jag funderar på att införskaffa) och tävlar handikappdressyr med egen, eller lånad häst.

ja det måste du..

Sen undrar jag om man alltid ens tillåts delta utom tävlan? Och varför man gör det öht?

Nirak

Man tillåts nog bara om det finns plats i klassen. Jag vill rida utom tävlan på graman bara för att min krake inte ska lära att han kommer undan från banan bara för att han går i luften och härjar. Han är jättefin på träning och super att rida, men på tävling blir han superspänd och flippar fullständigt. Så vi behöver helt enkelt miljöträna...

Man tillåts nog bara om det finns plats i klassen. Jag vill rida utom tävlan på graman bara för att min krake inte ska lära att han kommer undan från banan bara för att han går i luften och härjar. Han är jättefin på träning och super att rida, men på tävling blir han superspänd och flippar fullständigt. Så vi behöver helt enkelt miljöträna...

Tävla med graman...du måste SKÄMTA :eek:

Jag skulle nog jobba mer med ledarskapen...hästen skall om den litar på dig som ledare kunna "hålla sig på mattan"

Sen ut på alla tävlingar du kan....miljöträning i kubik och ta och släng gramanen....hästar är klokare än du tro :angel: :rofl:
Det är oxå så att hästen speglar sin ryttare...dvs att detta kommer från dig...mental träning kanske ?

Senast ändrad:

Det har jag svårt att tro att du får om jag ska vara ärlig. Och jag förstår inte vitsen heller. Antagligen blir du spänd när du ska tävla, eftersom det funkar på hemmaplan. Det är bara att träna på att tävla helt enkelt. Jag har själv ridit många klasser på runt 45% på min häst som är rädd för alla hörnen och tror att domarbordet ska äta upp honom :p Ibland har jag knappt fått honom närmare domaren än X :angel: Men träning ger förhoppningsvis färdighet! :)

Nirak

Tävla med graman...du måste SKÄMTA :eek:

Jag skulle nog jobba mer med ledarskapen...hästen skall om den litar på dig som ledare kunna "hålla sig på mattan"

Sen ut på alla tävlingar du kan....miljöträning i kubik och ta och släng gramanen....hästar är klokare än du tro :angel: :rofl:
Det är oxå så att hästen speglar sin ryttare...dvs att detta kommer från dig...mental träning kanske ?

Du har helt rätt i att jag blir spänd och pålle är inte sen att utnyttja detta. Problemet är dock just att han då kommer undan genom att gå i luften. Så nej, jag skämtar inte att jag hade vela rida på tävlingsplats med gramantygel, jag vet att det inte är ultimat på någotvis men är tämligen säker på att det hade funkat:devil: . Det är troligen den mest inteligenta häst jag någonsin haft att göra med och rider vi ännu en tävling där han tillåts att gå i luften kommer det vara nära nog omöjligt att bryta mönstret. Dessutom hade han inte kommit så högt upp i luften heller så att jag måste hålla mig runt halsen på honom...

Har faktiskt varit på kurs med mental träning och troligen kommer klubben att fortsätta med detta till hösten! Så självklart arbetar jag med mig själv också!:) Är fullt medveten om att problemet till stor del sitter hos mig. Hästen har tidigare tävlat L:A4 med tidigare ryttare...

Det har jag svårt att tro att du får om jag ska vara ärlig. Och jag förstår inte vitsen heller. Antagligen blir du spänd när du ska tävla, eftersom det funkar på hemmaplan. Det är bara att träna på att tävla helt enkelt. Jag har själv ridit många klasser på runt 45% på min häst som är rädd för alla hörnen och tror att domarbordet ska äta upp honom :p Ibland har jag knappt fått honom närmare domaren än X :angel: Men träning ger förhoppningsvis färdighet! :)

Nirak

Japp, troligen får jag räkna med en säsong av rätt dåliga insatser, men det får jag leva med! Ska i alla fall rida en programridning på en grannklubb 1/5 så vid det tillfället är det nog inga problem att rida på min otillåtna utrustning... Vill bara ta mig igenom programmet.

Kan tillägga att vi är alls mardrömsekipage att dela framridningen med, då gick han i luften också i början för att testa mina nerver. Men när jag väl komm till ridning där så funkade det hyfsat trots att han var spänd. Det värsta med hela tävlingen var i collecting ring i ridhuset... Då var vi högt uppe och jag ville mest bara dö.

Men jag är säker på att du klarar av att kunna korrigera utan graman för jag tror dom räknar ut när den är på eller ej.

Anmäl dig medlem i flera klubbar och åk på så många klubbtävlingar du kan...prata med domaren och förklara läget, dvs be om att få korrigera hårt...gärna varje helg och åk oxå en dag i veckan till olika ridhus.

Gramanen tror jag inte ett skvatt på :crazy: Lycka till !!

Känns skönt att någon tror på en... Och du har rätt vad det gäller att han kommer att lära sig när gramanen är på eller inte. Suck, det blir till att ge sig ut och träna. Jag ville egentligen ha en lugn tanthäst, men så blev det inte...

Jag har också en häst som gillade att gå i vädret. Men jag löste det inte med graman, då även detta är en intelligent häst som säkerligen hade räknat ut vad hon kan göra när gramanen är borta. Men jag rider med halsring och kan med hjälp av den hålla i mig i den och sparka på när skrället går i vädret. Eftersom jag inte släpper stödet i tyglen eller med benen så var det ju snart inte så kul....

Numera rider jag alltid nästan med halsringen där på träning och på framridning, sen tar jag av den innan jag ska in på banan och hittills har hon inte gått upp på bakbenen. Innan jag hade den så var det ju jättekul att stå på två ben eftersom jag fick lov släppa tyglarna och kravla mig fast runt halsen på henne och hon på så sätt kom ifrån jobbet. Fast å andra sidan gjorde hon det både på träning och tävling.

Tack för tipset! Ska absolut provas! Antar att det är tillåtet av TR att rida med halsring på framridningen?

Hej!

Jag skulle vilja ge dig ett annat tips också. När man kommer ut på tävling så är det lätt att man spänner sig extra och anstränger sig lite extra för att få den att gå så fint det bara går, man kräver helt enkelt lite mer. Det här kan få en del hästar att reagera på olika sätt. Din häst går i luften - min häst tappade framåtbjudningen.

En sak man kan göra i det läget är att rida ett par klubbtävlingar med väldigt låga krav på form och korrekthet - man rider bara vägarna, rider en del i lång och låg form, hoppar över provocerande rörelser som t ex ryggning, berömmer och klappar under ritten. På så sätt kan hästen få en mer avslappnad syn på tävlandet.

Man bör förstås tala om för domaren i förväg vad det är man håller på med, så han elelr hon inte tror att man är skvatt galen! :angel:

Helt klart en bra tanke. Mitt mål med nästa programridning är att åtminstone ta oss till galoppdelen. Så jag tror inte att mina krav är för högt ställda...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: Ajda
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka