Utredning pga koncentrationssvårigheter

Mirre

Trådstartare
Skolan vill göra en utredning pga att sonen har så svårt att koncentrera sig på lektionerna, det är säkert bra men hur går det till?
Jag har inte pratat med skolan än, utan bara med sonens pappa. Ska prata med skolan i morgon, får säkert veta mer då.

Men någon mer som har gjort en sådan utredning? Som jag förstod det på pappan trodde inte lärarna att det rör sig om någon diagnos eller så, men de ville ändå reda ut varför han har så svårt att koncentrera sig. Rektorn skulle visst vara med också.

Det var väl ganska väntat att skolan skulle reagera och egentligen är det nog bra, förhoppningsvis kan de sätta in eventuell hjälp redan nu om de tycker att det behövs. Jag tror inte heller att han har någon diagnos (även om tanken på adhd har slagit mig) utan att det är så mycket som rör sig i huvudet samtidigt och han vill göra allt på samma gång.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur gammal din son är, men oftast börjar de väl med att skolpsykologen gör inledande tester. Sen skickas man allt som oftast vidare till bup om de testerna visar nåt "avvikande" där de sen utreder vidare. Brukar vara några testtillfällen, nån läkarundersökning och sen samtal med psykolog/kurator. Men sen är det nog lite olika beroende på vart man bor.

Skolan vill göra en utredning pga att sonen har så svårt att koncentrera sig på lektionerna, det är säkert bra men hur går det till?
Jag har inte pratat med skolan än, utan bara med sonens pappa. Ska prata med skolan i morgon, får säkert veta mer då.

Men någon mer som har gjort en sådan utredning? Som jag förstod det på pappan trodde inte lärarna att det rör sig om någon diagnos eller så, men de ville ändå reda ut varför han har så svårt att koncentrera sig. Rektorn skulle visst vara med också.

Det var väl ganska väntat att skolan skulle reagera och egentligen är det nog bra, förhoppningsvis kan de sätta in eventuell hjälp redan nu om de tycker att det behövs. Jag tror inte heller att han har någon diagnos (även om tanken på adhd har slagit mig) utan att det är så mycket som rör sig i huvudet samtidigt och han vill göra allt på samma gång.

Hej,

I den kommun där jag jobbar ( jag jobbar som logoped, men mina närmsta kollegor är psykologer resp. Specialpedagoger) är rutinen att man vid funderingar kring koncentration börjar med att lärare och specialpedagog gör en grundlig pedagogisk utredning där de tittar på hur det går i de olika ämnena och även hur det funkar socialt. Man analyserar också när det funkar bra (ex på idrotten) och när det är svårt. Man brukar också titta på vilka anpassningar man gjort och vilka resultat de gett.

Om skolan redan har testat allt kan det ev bli så att våra psykologer går in och gör en fördjupad utredning. Hos oss föregår det alltid av ett föräldrasamtal där vårdnadshavare får berätta om barnet, hur det fungerar hemma, och även får möjlighet att ställa frågor. Därefter träffar de barnet och sedan återkopplar de till skolan/ förälder. Vid tydlig frågeställning remitteras vidare till Bup, men då ska skolan ha utvärderat insatserna innan.

Jag bor inte i Sverige så kanske är min erfarenhet annorlunda än hur det gar till där. Men jag kan ju iaf berätta hur det gick till här (Schweiz). Här gör inte skolan ngn utredning utan efter samtal med lärarna och sonen kontaktade vi en barnpsykolog (här hoppar man direkt till det steget- jag har försatt att så är det inte i sverige-däremot tror jag att psykologerna jobbar ganska lika?). I vårat fall var det sonen själv som sade att han tyckte att det var svårt med skolan, att han inte kunde hala ordning på läxor, att han inte kunde följa vad läraren pratade om en hel lektion.
Vi fick börja med att skriva ett brev till psykologen sa att hon hade lite inblick innan vi träffades. Sedan träffade vi henne tillsammans med sonen. Hon bedömde också under det samtalet att sonen antagligen har konc.svårigheter (han har inga andra "problem" utan enbart svårt med fokus, lite kaotisk vad gäller att hålla ordning osv). Detta samtal följdes av att hon träffade oss själva två gånger samt sonen själv (för samtal) tre gånger. Sonen fick dessutom göra en läkarundersökning (blodtester etc) samt att han vid fyra tillfällen fick komma till henne för olika koncentrationstester. Dessa gjordes dels muntlig men jag vet att två tester gjordes vid dator. Dessa tester tyckte sonen var roliga men väldigt ansträngande (sonen var då 14). Av dessa tester kunde hon utläsa IQ, läs- och språkförståelse samt koncentration. Psykologen hade även utförlig mail- och telefonsamtal med sonens samtliga klasslärare (dvs dels den han hade vid den tidpunkten, men även låg- och mellanstadielärarna eftersom de hade sett honom i flera år). Totalt tog denna process fem veckor från första kontakt. När psykologen sammanställt allt detta träffade vi henne själva en gång och hon gick igenom vad som gjorts/resultaten och sedan träffade vi och sonen henne tillsammans och pratade om hur vi skulle gå vidare.

Jag hoppas att det blir bra för er. Var son hade/har inte heller något "annat" än koncentrationssvårigheter- men det har blivit sådan otrolig skillnad för honom efter utredningen. Han medicinerar nu och nu behöver han inte kämpa mer utan kan använda sin kapacitet. Psykologen beskrev konc.svårigheter som att "ställa en Ferrari på en leråker"- hjulen snurrar och snurrar men den får aldrig använda sin kapacitet.
Nu vet jag inte hur gammal din son är, men vi fick förklarat att ofta fungerar barn med konc.svarigheter bra under låg- och mellanstadiet. Men sedan, när kraven blir högre och det blir mer att hala rätt på- då blir det för rörigt för dem. Sa länge det är hyfsat lätt för dem i skolan kan de "gömma" sina svårigheter, men det kan sedan komma en punkt när det inte fungerar/tar alldeles för mycket kraft av dem. Var som kan nu fokusera, hålla ordning på sina saker, lyssna på lektioner och struktutrera sig rent allmänt. Han går nu i gymnasiet och det är så härligt att se hur han fixar det utan att behöva kämpa mer än någon annan.

Sonen är sju så han går i ettan nu.
Problemet är att han inte sitter still i klassrummet, pillar med annat istället för att lyssna på läraren och de får ständigt påminna honom om vad han ska göra. Det är likadant hemma när han gör läxor, han kan men man får hela tiden påminna honom om vad han ska läsa. Men frågar man honom om vad han läst sedan så har han stenkoll, likaså snappar han mycket väl upp vad som sägs på lektionerna, han kan alltid återberätta vad de gjort och han kan det han ska när man frågar. Så han hänger ju med men behöver lite hjälp med att sitta still och fokusera.

Problemet är att han inte sitter still i klassrummet, pillar med annat istället för att lyssna på läraren och de får ständigt påminna honom om vad han ska göra. Det är likadant hemma när han gör läxor, han kan men man får hela tiden påminna honom om vad han ska läsa. Men frågar man honom om vad han läst sedan så har han stenkoll, likaså snappar han mycket väl upp vad som sägs på lektionerna, han kan alltid återberätta vad de gjort och han kan det han ska när man frågar. Så han hänger ju med men behöver lite hjälp med att sitta still och fokusera.
Mon dotter är likadan som din son.
Hon får i princip inget gjort i skolan om inte läraren är på henne.
Hemma går det bra för då sitter vi bredvid när hon gör sina uppgifter.

Vi ska skriva ett uppdragtill hälsoteamet på skolan men jag eingde bup själv idag. För enligt dotterns fröken tar en ev utredning 1-1,5 år. Låter sjukt, så jag ringde som sagt bup själv.
De ska ringa tillbaka på onsdag.

Min dotter har svårt med koncentrationen och motoriken.
Jag är ganska så övertygad om att hon har adhd med dcd.

Tack och lov är hon inte utåtagerande och är en bra vän.

Men om han nu lär sig allt han bör så HAR han ju fokuserat även om det inte ser ut så för folk som tror att man behöver sitta still och glo rätt fram för att "fokusera?

Men om han nu lär sig allt han bör så HAR han ju fokuserat även om det inte ser ut så för folk som tror att man behöver sitta still och glo rätt fram för att "fokusera?
Nej då behöver ni väl inte "leta" efter en diagnos? Om han snappar upp allt men sitter bakåfram på stolen har väl egentligen ingen betydelse kan jag tycka.

Min tjej snappar inte upp allt när hon tappar koncentrationen.

Nej då behöver ni väl inte "leta" efter en diagnos? Om han snappar upp allt men sitter bakåfram på stolen har väl egentligen ingen betydelse kan jag tycka.

... fast så enkelt är det ändå inte, skulle jag vilja påstå. Att hela tiden ha rörelse i kroppen som behöver komma ut kan ju få flera följder. Dels tänker jag att en del rör sig för att de har svårt för att hålla sig riktigt alerta vilket kan vara riktigt slitsamt i längden. Dels kan de ju också påverka arbetsron och relationerna med klasskamraterna om man är den som alltid skapar ljud eller rörelse.

Jag tror stenhårt på att hitta strategier för alla elever, och det kan en grundläggande pedagogisk kartläggning göra. Om lärarna (eller förädlar för den delen, det är ju de som är ytterst ansvariga för sina barn) ser att en vidare psykologisk utredning skulle kunna ge ledtrådar till vilka strategier som kan hjälpa så skulle jag välkomna det.

Hm, det påminde mig om en utbildning jag gick en gång. Läraren inledde den med " det här kommer bli tuff korvstoppning. Om ni vill får ni gärna ställa er upp under lektionens gång för att behålla koncentrationen". Mycket effektivt faktiskt. Vi reste oss i omgångar och antecknade stående under utbildningen och det gjorde nytta att dra igång cirkulationen så.

Ts barn kanske är en kinestet om det bara är den delen som är besvärlig? Googla: kinestetisk lärstil.

Då undrar jag om han verkligen måste sitta still!

Jag var med mina döttrar ganska många gånger i ettan (för att jag kunde och tyckte det var kul). Det var många barn som inte satt still en sekund och for omkring på stolen både hit och dit, både över och under och klättrade runt på sin plats som bara den. Jag var jätteförvånad över att läraren som var av den äldre kalibern och på ett vis ganska sträng inte sa till att ungarna skulle sitta still så jag frågade henne varför. Hon svarade. OM dessa barn skulle behöva sitta still så skulle det kräva hela deras koncentration och de skulle missa precis allt jag säger - får de istället kräla runt (men de fick bara vara på sin plats och inte kräla över till nån annan) så lyssnar de och hör allt. jag insåg hur smart det var. Det låter som om det är likadant med ditt barn. De har myror i brallorna och så länge som de hänger med och kan vad de ska hade jag inte oroat mig alls för koncentrationen - han löser ju sina uppgifter

Jag håller med, hans hjärna var ju på plats och snurrade inte uppenbarligen. Även om kroppen snurrade runt.

Här är en kul artikel som såklart handlar mer om USA men är lite intressant.
(btw, nära släkting medicinerar mot ADHD och det är jättebra så jag är inte en person som har åsikter om den diagnosen eller medicin. Men lärarna trodde ju inte riktigt det var ADHD sa du.)

Jag kan kortfatta eftersom den är på engelska. (obs USA undersökning)

Barn idag tvingas sitta still längre perioder i klassrummet än förr och lekmiljöerna för rasterna har blivit säkrare. Så säkra att de inte utmanar barns styrka och leklust och balans, inga karuseller osv. Likadant för barn i förskoleåldern. Barnen rör sig för lite hela dagarna, klättrar inte i träd och rullar och hoppar och har sämre core stabilitet än på 80-talet. De orkar helt enkelt inte sitta all den tiden pga dålig stabilitet och motorik och lite rörelse i övrigt. + att kraven på stillasittande var högre än på 80-talet. Lite fotboll några dagar i veckan hjälpte inte, längre och mer spring och utmaning på rasterna skulle kunna göra det. Kom just denna forskare fram till.

https://www.washingtonpost.com/news...-so-many-kids-cant-sit-still-in-school-today/

(Vet inte om jag "tror" på den helt, men intressant.)

https://www.washingtonpost.com/news...wrong-ways-to-get-kids-to-sit-still-in-class/
vidare

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar