Utprovad sadel som glider fram. *bilder*

steve

Trådstartare
Provar här i utrustningsforumet istället eftersom jag vet att det finns så många duktiga människor här. :)

Tog ut en rekommenderad sadelutprovare till hästen i våras för att köpa dressyrsadel. Det blev en prestige hippos som gled fram lite när man red, men detta berodde enligt sadelutprovaren på att han var lite muskelfattig "runt manken" och att den skulle sluta glida efter ett par månader. Jag fick därför köpa med en padd som skulle hindra sadeln från att åka fram.

Mer än ett halvår senare ligger sadeln fortfarande lika illa. Den glider fram jämt, och det är otroligt jobbigt att hoppa av under ridpassen och sadla om hela tiden. Är inte heller kul att sitta på bogarna på hästen och rida.

Vad tror ni kära bukare? Har hästen helt enkelt inte musklat sig ett skvatt sedan jag köpte sadeln eller kommer den helt enkelt alltid att glida, hur musklad han än blir? Har försökt få tag på utprovaren men hon har inte svarat, börjar ge upp med denna kvinna. Vad skulle ni gjort, letat upp en ny utprovare eller åkt iväg någonstans till "kändisställena"?

Såhär ser det ut:

31669436.jpg

31669432.jpg

31669446.jpg

31669451.jpg

31669441.jpg

31664338.jpg

Ursäkta den tjocka gräsmagen.. :o

Sv: Utprovad sadel som glider fram. *bilder*

jag tycker den ser smal ut.
men vad är det för pad? glider den även fast du rider med pad under?

Jag tycker redan den ligger för långt fram. Skumt att den lyckas glida fram ännu mer. Sadeln kan vara för trång men det är svårt att se när sadeln (i mitt tycke) ligger för långt fram.

Ser ut som hästen har sadelgjordsläget långt fram?

Den sadeln kommer glida för all framtid så tillvida inte hästen går ner drastiskt i vikt blir urholkad kring manken och får en kroniskt sänkt rygg vid ridning.

Jag tror inte något av ovanstående kommer ske utan det bästa för dig är att byta till en sadel som passar hästen. Sadeln är enl. bilderna för smal i framvalvet, den är även för svängd för hästens rygg som även det hjälper till att putta fram den när hästen trots allt höjer sin rygg under ritt, upplever den även på gränsen för lång då hästen reser sin länd och rygg bakom sadeln duktigt och även där puttar fram den då passformen under rörelse inte stämmer.
Vissa hästar behöver ha en för rak sadel stillastående för att den skall ligga perfekt när de rör sig å då ligger de också still.

Ett enkelt sätt att se om det ens är värt att provrida en sadel förutom vidden och bomformen är att peta hästen under magen så den höjer ryggen stillastående, om då sadeln rör sig så kommer den även att röra sig under ridningen.

Det kan iofs vara vinkeln som luras, men jag tycker att den ligger i bakvikt och ser smal ut. Har hästen breddat sig sen ni provade ut sadeln eller den har legat likadant hela tiden?

Sadeln ser helt fel ut för den hästen.
Känn dig lurad...
Tyvärr :(

Det skumma är att det liksom inte "går" att lägga sadeln längre bak, då känns det som den är för långt bak för hans revben, om du förstår hur jag menar? Han har ganska kort rygg.

Med paden glider den inte fram lika mycket, men fortfarande så det stör och märks.

Precis så har jag också upplevt! Men eftersom jag är så dålig själv på sadlar tänkte jag att sadelutprovaren hade rätt. Den känns liksom för lång för hans korta rygg, och att det medför att den åker fram.

delvis kl

F*n vad trist det känns rent ut sagt.. då är det alltså dags att leta ny sadel igen, och ny sadelutprovare med för den delen. :(

Kan mycket väl tänka mig detta.

Det är bara att ge sig ut igen. Om det är någon tröst så är du inte ensam om att ha blivit "blåst" vid sadelutprovningar. Ligger inte sadeln perfekt vid provningen så köp den inte. Ingen kan veta hur hästen ser ut när den ridits i några månader.

Ja jag funderar starkt på att göra det, där vet man väl att man faktiskt får professionell hjälp. Och nej, det är ju faktiskt inte dödligt långt. :)

Men vilka märken kan tänkas passa då? Så jag vet om nästa sadelutprovare är helt ute och cyklar eller om det verkar någorlunda rätt, jag är som sagt urusel på detta, uppenbarligen.. :crazy: Eller vad bör man tänka på och kritisera?

31651400.jpg

31671047.jpg

31671050.jpg

Dessa bilder är i och för sig från i våras men det känns som att det kanske inte har hänt så himla mycket förutom att magen blivit större.

Senast ändrad:

Vilka bra bilder! man ser verklgten skillnad på när hästen står still och när den rör sig!! Ser ut som om det skulle behövas en rätt så rak sadel..

Ja visst är det skillnad! Jag har egentligen inte tänkt på det förut men nu när jag lade ut bilderna så känns det ju rätt självklart att han behöver en rakare sadel. Ryggen ser ju lite svängd ut när han står still men när han rör sig är det skillnad. Och man rider ju trots allt oftast i rörelse.. :angel:

oj, tack! :o jag tycker såklart också han är vackrast i världen :D :love:

kl

Har beställt tid på tisdag hos sharpman så får vi se hur det blir där. Känns ändå skönt att komma iväg faktiskt.

kl på mig själv

Tänkte bara skriva att jag åkte ut till sharpman ändå och fick en ny sadel utprovad, som jag förhoppningsvis kommer trivas i. Var urskön att rida i på provridningen i alla fall och hästen verkade nöjd. Blev en sprillans ny Frank Bains elegance! :d :love:

Jag tycker det ser ut som sadlen ligger bra på din hästs rygg det kan vära att sadlen sklider frem pga att hästen är lite rund om magen det har jag problem med med min häst, så när jag börjar och rida sklider sadelgjorten frem og sadlen after.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Silje
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 363
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hur skulle ni beskriva hästen på bilden för en sadelutprovare? Kroppsbyggnad - framförallt rygg, manke, bogar osv som påverkar...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka