utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

I höst ska vi åka utomlands *härligt*. vi ska ha med oss barnen så klart, sonen är då 4 och dottern ca 9-10 månader.

Vagn har jag tänkt på.. paraplysulky vore ju en idé, men det känns lite knäppt att köpa en bara för en resa :crazy: .. men finns det "billiga" som är ok och som barnen kan ligga ner i?
(kanske någon som har någon de vill bli av med :angel: )

Hon kommer ju inte att amma då heller, har tänkt att sluta innan av andra orsaker, men hur gör man vid tex start och landning (på bägge barnen) för att det inte ska slå lock i öronen på dem, sonen får inte tugga tuggummi...

Det kommer väl troligtvis bli typ Kreta, finns det barnmat att köpa i affärerna där eller måste jag ta med mig för en vecka? Blöjor, hur har ni andra som åkt utomlands gjort med det, känns onödigt att dra ner ett helt paket när det ändå troligtvis finns blöjor att köpa där som funkar alldeles utmärkt...

Ja..
Tips på saker att tänka på alltså med solresor och barn :) , och även vad man ska tänka på angående hotell osv och även sonen då, nått speciellt man ska tänka på med en 4-åring typ??

:banana:
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

tips! ha med t.ex en bärsele eller liknande, för det är inte ovanligt med kvaddade barnvagnar på flyget... :crazy:
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

ja fast en sele blir nog lite liten åt henne då, och en större "ryggsäckssele" blir ju klumpig att ha med på planet.... och vi vill inte ha med våran vagn just för risken att den blir förstörd i transporten...:crazy: .. svårt...
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Ett tips är en ergo sele eller patapum...http://www.sjalar.nu/ finns det mer att läsa om dem. Jag bär både fredrik och elin i den... alltså var för sig, inte båda samtidigt...;)
Jag använde min ringsjal absolut mest under semestern, men den kräver lite mer justeringar för att man ska komma överrens med den!
När vi åkte till Teneriffa här i mars så åkte vi med Ving till deras resort och hade en sk Happybaby lägenhet och då ingick det en sulky som det var helt liggläge på. På flygplatsen bar jag i Ergon eller ringsjalen och på flyget var ringsjalen suverän!

Det finns barnmats burkar, men kanske andra sorter än vad man är van vid hemifrån, har man en kinkig bebis skulle jag nog ta med några hemifrån. Blöjor finns att köpa! Välling och gröt däremot har det varit sämre med!

På flyget i start och landning så ge något att dricka, det hjälper nästan bättre än tuggummit för små barn. Näsdropper förstås oxå!

Ang hotel som rekomendera jag starkt resorterna, det blir så mycket enklare med barn...
Jag kan komma med mer tips senare!
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

VI har ju precis kommit hem från Mallorca. Vi köpte en paraplyvagn (Carena Lieback Lux) och jag tyckte den var värd varenda krona (vilket inte var så mycket - vi köpte den på rea för 495:-). Den är ju knappast nån barnvagn man går långa promenader på grusväg med men vem gör det på semestern...? Och nu har vi användning för den när vi ska åka och shoppa o dyl, så jag tycker den var ett bra köp. Väger ju inget heller och på Mallorcas flygplats fick vi t o m ha den ända fram till planet. Sara satt ofta i vagnen och blev matad (det var lite si och så med barnstolar på Mallorca) så det kändes också bra att slippa kladda ner den stora vagnen.

Vi tog med blöjor, barnmat, skötlappar, spjälskydd, flaskdiskborste, NAN men glömde tyvärr gröten hemma vilket var lite dumt. Spjälskyddet var väldigt bra att ta med trots att det kändes lite fånigt att packa ner ett sånt... :D Blöjor kunde vi ha köpt på plats. Barnmaten kunde vi också ha köpt utomlands - det fanns t ex Hipp på Mallorca och även om det stod på spanska på burkarna så fattade man vilken ålder burkarna var till. Fördelen med att släpa med mat, blöjor osv var att det blev gott om plats i resväskan på vägen hem vilket behövdes eftersom vi shoppade en del barnkläder i Palma... :cool:

Bärselen tog vi också med för att ha nånstans att ha Sara på flygplatsen men eftersom vi även hade med bilbarnstolen och lyckades övertala incheckningen att vi skulle få ta den som handbagage så var bärselen rätt överflödig.

En filt med plastad baksida var bra att ha när man satt vid poolen. Och en tunn filt att hänga över barnvagnen så att det blev mörkt var också bra.

I det stora hela tycker jag att det gick kanonbra att resa med barn!!!
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Just ja, det funkade jättebra att ge flaska i start och landning (vi gav tetra-NAN och värmde den i micro precis innan vi gick på flyget - på nervägen fick hon den kall). Inga problem med tryckutjämningen alls. Vi gav näsdroppar också. Men sen fick jag höra att det inte är några problem med tryckutjämningen för så små barn, för trycket utjämnas i och med att fontanellerna inte är ihopväxta. Jag vet dock inte om det stämmer.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

jag har ungefär samma frågor som du + en till: vaccineringar vad behövs för en solsemester? Vår son kommer också att vara ca 10månader när vi åker.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Det beror ju lite på vart ni ska åka på solsemester, men till de "vanliga" charterställena så ska det inte behövas några extra vacinationer.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Vi ska till spanien, fastlandet inte charter! Vi har släkt som bor där sedan några år. De bor bland urinvånarna ;) och inte bland turisterna.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Kan vi inte sätta ihop en informativ tråd och nåla den? Många resor ju med sina små, och nu startar säsongen för semester! Så kan man gå in och hitta den lätt.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Då kan jag sno tråden lite och ställa en till fråga!

Hur tidigt kan man resa utomlands egentligen? Jag är jättesugen på att åka iväg en vecka i vinter (Typ strax efter jul-nyår där) och vår bebis är planerad att födas i början av Oktober.
Bara en väldigt lugn vecka med värme, god mat och vila. Om jag lyckas få med pappan på en sådan tråkig resa förstås ;)
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Jag vet folk som har flygit med både en och två veckors bebisar, men det rekomenderas väl att bebisen ska vara minst två månader tror jag... Men kolla med BVC eller din BM så får du bäst svar! Annars tror jag att det nog är skönt att åka med en sån liten! De kräver inte så mycket i den där åldern och sover en väldig massa! :D
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Blixtra skrev:
Vi ska till spanien, fastlandet inte charter! Vi har släkt som bor där sedan några år. De bor bland urinvånarna ;) och inte bland turisterna.

Fast jag tänkte närmare på om man åkte på lite mer "farliga" ställen så som afrikas öken, djungelsafari osv. Spanien har var jag vet inga större problem med sjukdomar...;)

Men visst lite goda råd kan ju vara bra att få uppspaltat! ;)
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Jag kan börja lite så får ni fylla på vartefter!

Packning;
till solländer
Solskyddskläder, helt suveränt!
tunn filt, hemvant gosedjur
välling/flaska/flaskborste
nappar
gröt
någon favoritbarn mat
blöjor så det räcker någon dag för att slippa börja semestern med att jaga blöjor.
alvedon


Flygningen;
Näsdroppar/nässpray
drick under start och landning, gäller alla åldrar!
Ha lite små saker att plocka fram som roar en stund beroende på ålder.
Jag tipsar om ringsjal, jag tyckte att det var väldigt skönt under flygningen!
Be att få maten i omgånger om ni är två vuxna som flyger eller ensam med barn som får flygplansmat.
En filt är bra att ha, det blåser rätt så bra från luftintaget.

Överlag så gillar jag hotel med barn inriktining, kanske inte värt pengarna men så mycket enklare! Speciellt när man enkelt kan får en paraplysulky, barnsäng och barnstol! Guldvärt!
Sen är ju jag lite inne på sjalar och anser att det är så mycket enklare när man kan bära. På många semesterorter är det mycket trappor och dåliga vägar.
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Det är ungefär så jag tänker också :D Då kan man passa på att bara viiiiila, typ.. Vintern här i Skåne är så hemsk, så det kan vara skönt att komma bort i en vecka bara. Och sen, som sagt, blir det ju mer "krävande" semestrar med lite äldre barn.. Där vila inte ingår fullt lika mycket kanske.

Fast jag lär vara så blödig med min andra lilla bebis (Läs, min hund :D) så jag kommer nog mest oja mig över hans välbefinnande utan matte :o
 
Sv: utomlandsresa med bebis.. vad tänka på...

Jag hade fixat en resa när vår dotter var två månader. Men då har vi också världens snällaste lilla tjej som sover och äter som hon ska och som aldrig varit sjuk eller haft magknip... Det är nog väldigt svårt att säga om man klarar det eller inte - det beror nog på från fall till fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 951
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 631
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp