Utomhusmatlagning

pollex

Trådstartare
Nu är det ju eldningsförbud mest överallt, så det är till att hålla sig till grillen på tomten och istället lära sig mer om vad man kan göra när vädret är mer medgörligt...

Jag är en simpel grillare, vi har en enkel gammal klotgrill (kol) och på den grillar jag bara rakt av, inga finesser direkt. Vilka är de bästa grillknepen jag har missat? (Har nyligen lärt mig att tända med hudhållspapper + matolja istället för tändvätska, är helnöjd :D)

Stormkök (gas) använder jag mest för att steka på en korv eller två eller för att göra efterrätter :d - vad mer borde jag hitta på?

Stekhäll/muurikka är jag nybörjare på, vilka är de bästa handhavandetipsen?

Reflektorugn har jag inte hunnit testa men det låter spännande - någon som har erfarenheter?

Vilka mer sätt finns? Kokgrop, stenugnar..? Hit me! :)

Jag hade tänkt experimentera med stekhäll över en eldkorg där jag eldar ved, nu i sommar. Men det är uppskjutet på grund av torkan.

Muurikka brukar vi använda under vårens skoterturer, ibland blir det hamburgare men ofta steker vi skav eller suovas och äter med diverse grönsaker i tortillabröd. Enkelt när man inte har plats för tallrikar :) Plättar är också gott att steka.

Eländes torka! Är det något särskilt du hade tänkt laga på hällen?
Jag har tänkt på dels paella-ish efter att ha sett underbara storkok utomhus i Spanien, dels har jag tänkt just på det roliga i att skörda vad som råkar finnas i mitt lilla grönsaksland och så tillaga det alldeles bredvid. Slippa gå in! Grönsakslandet som skafferi en meter från stekhällen.

Men mest känns det hela som en rolig leksak. Maten blir säkert ätlig, men troligen inte bättre än annars.

Jag har tänkt på dels paella-ish efter att ha sett underbara storkok utomhus i Spanien, dels har jag tänkt just på det roliga i att skörda vad som råkar finnas i mitt lilla grönsaksland och så tillaga det alldeles bredvid. Slippa gå in! Grönsakslandet som skafferi en meter från stekhällen.

Men mest känns det hela som en rolig leksak. Maten blir säkert ätlig, men troligen inte bättre än annars.

Det låter trevligt! Det kan jag också se mig själv göra... när jag slutat ha död på allt jag försöker odla :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka