Utom tävlan

Fiorano

Trådstartare
Vad gäller egentligen för att kunna rida utom tävlan? Krävs fortfarande licens? Grönt kort och vacc.intyg är naturligtvis ett krav.

Jag undrar eftersom att jag som överårig ryttare ändå inte får rida ponnyn inom tävlan. Känns måttligt motiverat att lösa en licens för 750:- om den ändå inte är nödvändig.

Sv: Utom tävlan

Om jag förstått det rätt har man tagit bort det här med "utom tävlan" helt och hållet.
Däremot får du starta på Pay&jump eller pay&ride utan licens eller att nån lägger sig i om du rider ponny eller ej.

Kan du inte regga om din ponny som stor häst annars? Då måste du kunna starta på riktiga tävlingar förutsatt att ekipaget ser hyfsat proportionerligt ut.

Om du betalar endagarslicens och ser hur mycket du tävlar? Kommer du upp i 750 så har du ju din årslicens..
Håller med om att det är krångligt och finns ju iallafall inte där jag bor en uppsjö av pay´n ride:crazy:..Det ska bara jumpas:D..
Jag sitter ju i lite samma frågeställning. Fast ponnyn har ingen licens för i år heller men han är ju D-ponny så då är det väl sådan licens som löses även om han tävlas av senior i storhästklass?

Om jag förstått det rätt har man tagit bort det här med "utom tävlan" helt och hållet.
Däremot får du starta på Pay&jump eller pay&ride utan licens eller att nån lägger sig i om du rider ponny eller ej.

Kan du inte regga om din ponny som stor häst annars? Då måste du kunna starta på riktiga tävlingar förutsatt att ekipaget ser hyfsat proportionerligt ut.

Ponnyn är en ungponny som egentligen ska kvalas till ungponnychampionatet i dressyr. Men eftersom finalen är så långt bort var planen enbart att kvala. Men tävlingar vill jag iaf rida på ponnynivå och inte med henne som storhäst.

Men tror inte de kan ha tagit på bort "utom tävlan" helt eftersom jag senast i helgen såg resultat från tävling med tre ryttare i en klass som red utom tävlan.

Är det en ungponny så får du förutom hoppning och fälttävlan rida även dressyr som vuxen. Dock tror jag att du löper risk att plockas bort först vid fulla startfält :confused:
Oavsett så ska det stå om detta i TR, om det sen är i I eller II vet jag inte.

Mom 220 i TR II:
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års
ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta
utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med överårig
ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.

Det med bortlottning först står inte med där så det verkar vara borttaget. (Bra, i mitt tycke!)

Ponnyn är en ungponny som egentligen ska kvalas till ungponnychampionatet i dressyr. Men eftersom finalen är så långt bort var planen enbart att kvala. Men tävlingar vill jag iaf rida på ponnynivå och inte med henne som storhäst.

Men tror inte de kan ha tagit på bort "utom tävlan" helt eftersom jag senast i helgen såg resultat från tävling med tre ryttare i en klass som red utom tävlan.

Det låter bra.
Ska läsa på TR lite bättre, så att man är beredd om någon domare tolkar märkligt. Min kompis fick nämligen svaret från en överdomare att det inte längre finns möjlighet att vara med på tävlingar utom tävlan, utan hänvisade till pay & jump... Men det är inte första gången en domare uttalat sig märkligt, de har inte alltid koll på allt de heller.

Ah tack så mycket! Jag som har letat dåligt i TR:o. Har ändå mailat och frågat förbundet vad som gäller med licenser. Och ifrågasatt varför avd B tagits bort i dressyren. Jag må vara tramsig-men är jag på tävling vill jag ha möjligheten att åka hem med en rosett:p.

Men är det inte så att det är olika regler beroende på tävlingsgren?
Ponny med överårig ryttare får starta utom tävlan i dressyr (där finns inga alternativ)
Ponny med överårig ryttare får starta i avd B i hoppning (där har start utom tävlan tagits bort då det finns ett alternativ dvs avd B)

Ja det är olika beroende på tävlingsgren. I fälttävlan har jag för mig att man inte alls har möjlighet att som vuxen starta ponny.

*kl*

Idag har jag fått svar från förbundet. Detta skrev jag:

Jag har lite frågor vad som gäller för mig som är vuxen och har för avsikt att kvala en femårig ponny till ungponnychampionatet i dressyr i år. För några år sedan fanns avdelning B även i dressyren där vi få överåriga ryttare kunde husera med ungponnierna. Detta finns dock inte längre. Varför det?
Jag antar att jag nu får starta utom tävlan på ponnyn för att vi ska kunna kvala? Hur fungerar det i fall arrangören kan få klassen full av riktiga tävlanden, blir jag per automatik utputtad då? Eftersom jag enbart får starta utom tävlan, behöver jag som ryttare licens då?

Jag undrar också varför förbundet aktivt verkar motarbeta att vi vuxna ska kunna tävla unga ponnier? Tycker förbundet verkligen inte att det är bra att ponnierna blir välutbildade för ungarna att tävla på senare?

Detta är svaret:

Hej,

Om det gäller championatet så är det aveln som sätter regelverket. När det gäller vuxna på ungponny så finns det ju speciella klasser men det går ju enligt TR även att starta sist utom tävlan i alla klasser. Detta kanske inte är tillräckligt och då får vi se över det
.

Ärligt talat vet jag inte om jag blev så mycket klokare...

Intressant. Vem avgör om ekipaget är proportionerligt? Överdomare? Och sägs det på plats då?
Det är vääldigt sällan ett ekipage är proportionerligt när det handlar om ponny och vuxen ryttare, enligt mig. Nyfiken på hur det bedöms enligt TR.

Intressant. Vem avgör om ekipaget är proportionerligt? Överdomare? Och sägs det på plats då?
Det är vääldigt sällan ett ekipage är proportionerligt när det handlar om ponny och vuxen ryttare, enligt mig. Nyfiken på hur det bedöms enligt TR.

Man får väl först och främst rannsaka sig själv om man är proprtionerlig på sin ponny. På tävling är det sen öd som har sista ordet sas. Själv är jag väl inte längre någon liten älva-är 168 cm och väger 57-59kg och ponnyn är 139cm.

421280_3153351604624_1590181870_2484512_1306201515_n.jpg

Fast vi alla vet ju hur det är självrannsakningen (finns det ordet ens) hos många. Hur vanligt är det att man kommer till en tävlingsplats och får Nej av öd? Jag har aldrig varit i ponnysporten så jag vet inget sånt.

Nej, jag skulle inte klassa er som proprotionerligt ekipage pga din längd på ponnyn, men det är ju vad jag tycker, det blir väl en bedömning av öd på tävlingsplatsen sen. Och det är ju lite marigt, som med all annan personlig bedömning.

Fast vi alla vet ju hur det är självrannsakningen (finns det ordet ens) hos många. Hur vanligt är det att man kommer till en tävlingsplats och får Nej av öd? Jag har aldrig varit i ponnysporten så jag vet inget sånt.

Nej, jag skulle inte klassa er som proprotionerligt ekipage pga din längd på ponnyn, men det är ju vad jag tycker, det blir väl en bedömning av öd på tävlingsplatsen sen. Och det är ju lite marigt, som med all annan personlig bedömning.

Ja, det är naturligtvis en subjektiv bedömning huruvida man är för lång eller inte. Kollade på en nationell dressyrtävling för någon vecka sen och jag och min ponny ser ungefär ut som hälften av de riktiga ponnyekipagen.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 975
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar