Utöka verksamhet, hur?

_carmenzita_

Trådstartare
Jag har ett webdesign-företag och innehar FA-skattesedel då jag även innehar en anställning.
Mitt företag är baserat på webdesign och reklam-uppdrag men jag vill utöka företaget genom att även sälja hästprylar, dvs bli återförsäljare till ett annat hästföretag.

Min fråga är:

När jag ansökte om F-skattesedeln så skrev jag endast in uppgifter ang webberiet, hur gör jag för att tillföra ytterligare en ny verksamhet? Måste jag ombilda mitt enskilda företag och även tillföra/kombinera den nya verksamheten eller kan jag göra det hur som?
Har sökt info på skatteverkets och PRV:s hemsida men hittar inte informationen jag söker.

Tacksam för hjälp!

Sv: Utöka verksamhet, hur?

Jag pratade med skatteverket om det där då jag själv lagt till lite div i verksamheten, hon sa att det vara bara att anmäla att man även sysslade med xx.
Kommer inte ihåg nu vart/hur man skulle anmäla det, men ring dem på företagsavd så får du hjälp :idea:

Tack!

Funderar även på att eventuellt byta namn isf, antar att det kostar och måste göras hos PRV?

Det är bara att börja sälja. Anmäl sedan bara ytterligare SNI-koder till Skatteverket.

Enda problemet som egentligen kan upstå är om verksamheten är relaterad till din arbetsgivares (dvs A-skatten) verksamhet. Då kommer SKV att sparka bakut och vilja ha förklaringar. Är det i direkt konkurrens kommer även din arbetsgivare vilja ha förklaringar....

Du kan utanvidare låta det nya gå som en bisyssla till det gamla så länge den inte blir huvudsysslan så att säga. Man deklarerar den på en bilaga till N1 blanketten bara.
Jag har haft många bisysslor under årenslopp till mitt enskilda företag.

Men för att kunna göra avdragen till det nya måste man lägga till SNI-kod till skatteverket, annars slår de bakut när de granskar ens avdrag...

OK, jag ska prata md skatteverket om SNI-koder.

Jag jobbar som personlig assistent på A.skattesedeln så det är ingen risk att et blir någon konkurrens :)

Det ena skall i framtiden inte utesluta det andra sas, men det bästa är nog kanske ändå att kontakta skatteverket för säkerhets skull?

Altså, varje år får du ju ett papper där du kan lägga ner/ändra/lägga till i verksamheten! Annars kan du tanka ner blanketten från skatteverket direkt här tex!

Jag har då inte fått några pikar, men för att undanröja alla risker till sådana så tar jag kontakt med skatteverket imorgon. Jag har tankat hem en blankett från bolagsverket där jag skall föra in tilläget i min verksamhet.

Tack alla för tid och engagemang!:bow:

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 352
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25