Utöka familjen? Tik och hane?

Lycanthrope

Trådstartare
Till sommaren har sambon nattjobb och jag dagjobb.

Vi ska ev skaffa en till hund då.
(Snälla inga spekulationer om varför osv osv)

Vi har nu en schabrador på 8 månader.
Trevlig mot alla hundar osv.

Jag undrar hur det funkar att ha en hund och skaffa en till?
Hane? Tik? Valp?
Egentligen vill vi väl ha en vuxen hund, eller iaf rumsren osv.
En tik skulle vara trevligt, om man bortser från löpen.

Hur gör ni som har tik och hanhund när hon löper?
Hur har det funkat med er som skaffat en till hanhund?

Alla tips och berättelser mottages tacksamt :d
 
Sv: Utöka familjen? Tik och hane?

Hej!

Jag hade nog övervägt att skaffa en hane till faktiskt.
När vi hade hane/tik så va de inte så smidigt under löp perioderna.
Båda 2 var uppstressade och gjorde de mesta för att få vara tillsammans.

Vi har även haft 2 hanar ihop med bara 7 månader emellan utan några problem alls.

Lycka till!!!!
 
Sv: Utöka familjen? Tik och hane?

Skall du ha både tik och hane, måste det smidigaste vara att kastrera ena eller båda. Är hanen en schabrador antar jag att den endå inte skall avlas på..:cool:
 
Sv: Utöka familjen? Tik och hane?

Jag har haft både hane/hane och hane/tik.
Nu har jag en kastrerad hane och en tik.
Första löpet brydde han sig inte alls, men däremot nu andra löpet var han väldigt på dygnet runt.
Jag vet inte vad jag tycker är bäst egentligen. Jag tycker att det har funkat i alla situationer.
 
Sv: Utöka familjen? Tik och hane?

Jag hade en tik först.. sedan skaffade jag mig en hane.
det gick bra i början.. när tiken löpte så fick dom sova i skilda hus :p
(jag bor i gäststugan på gården så hanen va hos mig o tiken inne hos familjen)
Det va lite krångligt när jag skulle till skolan.. när jag hade råd att ta med hanen tog jag med honom, annars så fick han sitta i lina medans tiken va i hundgården, det gick bra,,
Nu senaste löpet så gick allt inte som planerat.. Hanen blev värre o värre för varje dag tiken löpte.. och han fick till det en gång (som endel här redan vet :p)
Så jag valde att kastrera hanen.. eftersom båda hundarna va blandras o de skulle inte avlas nått på så gjrode jag som jag gjorde..
jag rekomenderar nog att skaffa en till hund av samma kön, eller om det är en hane du har nu, kastrera honom om du gärna vill ha en tik..

/ Jess
 
Sv: Utöka familjen? Tik och hane?

Vi har en vuxen hanhund o skaffade en tikvalp i december. Hanen gillar inte andra hanar, så det fanns ingen annan möjlighet. Visserligen KAN det ju gå bra om de får en valp som växer upp tillsammans med den stora hunden, men jag vet oxå folk som har skaffat två hundar av samma kön o fått omplacera den ena efter ett år då de inte håller sams, och då vår hund redan tydligt visat att andra hanar inte är poppis vågade vi inte chansa.

Vi har kastrerat hanen för att inte riskera några små "cockerspringers" i framtiden, och funderar faktiskt på att kastrera tiken med, p g a risken för juvertumörer o livmoderinflammation.

De gillar varandra skarpt o sover tillsammans i Biabädden :).

Det är nog ingen dum idé att föröska hitta en vuxen, trevlig hund. Två unghundar kan nog bli väl häftigt?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 650
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 319
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 704
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp