Utleasning av häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Hej har funderingar kring det här med leasing. Hur skall kontraktet vara skrivet när man leasar ut. Vad skall vara med. Har någon av er något underlag som grund för kontrakten så att det skall bli så tryggt och bra som möjligt för båda parter.
Tacksam för svar

Sv: Utleasning av häst

sånt här har jag haft, sen kan man skriva in egna klausuler, men försäkring och leasingtid på minst ett år måste vara med har jag för mig

2011-01-
Leasing Avtal

Avtalet avser leasing av travhästen Rulle kanelbulle 00-0000
Leasingtagare herrn + personnr
Uthyrare:Frun+ personnr

* Leasingavtalet avser perioden ______ - ______ och fortlöper sedan i perioder om 2 månader i taget om det inte sagts upp. Uppsägningstid 2 månader.

* Hästen skall vara i tävlingsmässigt bruk och skötas om som så.

*Vid ev vanvård eller liknande kan avtalet sägas upp med omedelbar verkan av uthyraren. Så även om ekonomin inte sköts med ev prispengar mellan parterna

*Vid eventuella större ingrepp måste uthyraren först frågas

*Uthyraren står för försäkring på hästen

*Hyrestagaren står för alla omkostnader för hästen, såsom veterinär, transporter osv.

*Ev prispengar fördelas mellan uthyraren o leasingtagaren med 20% /80% .Ev prispengar skall finnas på uthyrarens konto (bg 1111-2222 ) senast 14 dagar efter utbetalning från STC.

Detta avtal har upprättats i 3 st exemplar varav Herrn, Frun och STC har tagit del av var sitt.

undertecknat ( datum)

Herrn Frun

sätt gärna in nån form av debitering om avtalet sägs upp i förtid, det är ett okynne när det inte "passar" , då lämnar dom bara tillbaka en häst. samtidigt kanske man inte vill ha en häst utleasad till nån som inte vill ha den, så minst en månadshyra i "böter" om det sägs upp tidigare av leasingtagaren

Jag föreslår att ni tar med att avtalet inte ger leastagaren rätt att överlåta hästen och att hästen inte får tas i anspråk för leastagarens skulder.

Nej det kan man väll inte göra? Om jag står som leasingtagare på en häst kan jag ju inte skriva under på ett överlåtelse till någon annan, Jag är ju inte juridisk ägare till hästen.
(hoppas verkligen att jag har rätt i det här)

Jag kan inga detaljer men det har förekommit fall där ägare blivit av med/fått lösa ut sin häst p g a leasingstagares obetalda träningsavgifter eller stallhyror eller liknande.

Det låter ju helt horribelt, men så kan det bli.

Den som upplåter en rätt i sin travhäst ansvarar solidariskt med leastagaren inför travförbundet för förpliktelser enligt travförbundets reglemente.

Vad som är registrerat hos travförbundet är inte en garanti för att en värdefull häst som leasas ut och finns hos leastagaren inte utmäts eller pantsätts med bindande verkan. Har man skrivit i kontraktet att så inte får ske har man större chans att undvika sådana situationer men man är fortfarande inte helt trygg. Det går ju till exempel att pantsätta lös egendom till privata långivare (som t ex till motorcykelburna klubbmedlemmar) och då koppla en pant av lös egendom till det låneavtalet. Om den motorcykelburna klubbmedlemmen då inte har kontrollerat travförbundets register utan bara sett att hästen finns i pantsättarens besittning så är risken överhängande att pantsättningen blir giltig och den rätte ägaren blir tvungen att lösa skulden. Vanligtvis finns inget så säkert värde i en travhäst att man vill ta en häst i pant. Men det är juridiskt möjligt.

Man bör också fundera på vad som ska hända med en försäkringsersättning om hästen skadas eller dör. Om hästen är livförsäkrad av leastagaren och dör så tillfaller försäkringsersättningen sannolikt leastagaren enligt försäkringsvillkoren.

Och förresten så är det inte rätt juridisk term att kalla det som vanligtvis avtals om travhästar för leasing. Men det kan vi ta en annan gång.

Nej det kan man väll inte göra? Om jag står som leasingtagare på en häst kan jag ju inte skriva under på ett överlåtelse till någon annan, Jag är ju inte juridisk ägare till hästen.
(hoppas verkligen att jag har rätt i det här)

Det är möjligt att travförbundet inte skulle registrera en sådan anmälan. Men travförbundet avgör inte om hästen är såld eller inte.

Verkar ju vara hur osäkert som helst att ha hästen utleasad. Det verkar inte finnas någon garanti att man får tillbaka hästen igen :eek:. Eller har jag fattat saken helt fel? Borde inte det finnas något sätt att skydda sin häst på. Det är ju inte direkt ovanligt att man leasar ut hästar.

Jag har dragit samma slutsats. Man måste vara mycket försiktig med vem man lämnar sin häst till.

Oftast blir det inga problem eftersom man kommer överens på ett bra sätt med personen som har hästen och hästen har inte ett sådant värde att någon vill ta den i pant. Men man ska vara medveten om vad man gör.

Tillägg: Jag tror iofs att man får tillbaka sin häst till slut om det blir nåt problem, men det kan ta tid och krävas en del juridiskt meckande.

böter vid misskötsel med, min fick jag ju avliva sen leasingtagaren inte skött henne eller ringt veterinär, det efter 3 månader..

trots att jag lovade att stå för vetkostnader och hästen var extra vetvårdsförsäkrad och dettta var en traumaskada

knapplån

Man löser inte allt med juridik. Det visar sådana här situationer som ni beskriver. Det hade nog inte haft så stor betydelse vad ni haft för avtal. Avtal är bara bokstäver på ett papper, inget mer.

(Och så är vi lite försiktiga så att inte personer utpekas som inte får tillfälle att säga sin mening om saken här.)

Jag skulle vara mera noga med referenser och personkemi än paragrafer.
Att leasa ut hästen med samma hästfilosofi och moral som jag har.
Man vill ju hitta en bra lösning där både ägare och leasingtagare blir nöjda. Inte en fodervärd.

Du är ju den perfekta leasingtagaren :)

Om det bir nån nästa gång ska dett kollas med lupp , det är nåt jag lärt mig

Tackar :laugh:.

Men jag har hört folk säga typ"Ja,men den här hästen är det ju bara att pressa så mycket som möjligt. Jag leasar den ändå bara :crazy:"

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
269
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 580
Senast: Roheryn
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 630
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden