Utländsk foder..

H

HarryBarry

Hon som jag har min häst hos påstår att det kommer parasiter med fodret som man köper färdigt på säck. Och rent ut sagt dåligt är det om det kommer utomlands, typ dodson, då är det fullt av parasiter.:confused:
Har aldrig hört på maken, har ni?

Sv: Utländsk foder..

Parasiter vet jag inte, men jag låter bli att köpa utländska färdigfoder av andra orsaker.

*Jordmånen skiljer sig mellan olika platser på jorden, här i Sverige har vi t.ex. generellt selenbrist.
Ett foder tillverkat i Sverige för svenska hästar tar oftast hänsyn till detta. Även andra mineralförhållanden kan stämma sämre med våra förhållanden. (Därmed inte sagt att alla svenska foder är perfekta på den punkten, men det är större chans att det stämmer...)

*Utfodringskulturen skiljer sig mellan olika länder.
Här i Sverige har vi god tillgång till bra grovfoder, och vi ger mycket av det. I andra länder kan grovfoder vara bristvara, och därför är man i större behov av att blanda in olika typer av hackelse (halm, lusern etc) i kraftfodret. Denna hackelse blir otroligt dyr i säcken, men kostar oss inte många kronor att köpa "rent" här i Sverige.

*Utländska färdigfoder innehåller ofta ingredienser som anses mindre lämpliga som hästfoder i Sverige, t.ex. majs. Vi har ju "på naturlig väg" bättre tillgång till t.ex. havre här...

*Det finns en uppsjö av svenska färdigfoder, varför importera?;)

Men vet ni vad jag var med om för sådär tio år sedan?! I stallet där jag jobbade importerades särskilt kraftfoder från Irland. Det gick inte att utläsa på säckarna vad fodret innehöll. Hästarna var runda och blanka och åt glatt. Men jag var lite fundersam eftersom min kanin (som åt samma pellets) ratade några av pelletstyperna som ingick. Och det som kaninen lämnade åt katten upp! Så en morgon upptäckte jag fullt av gula pyttesmå larver i foderkärran. Hur äckligt som helst, det kryllade överallt. Då tog vi ett prov och skickade till SLU. De ringde två dagar senare och berättade att det var köttmjöl i fodret. Äckligt va? Nu är det säkert bättre kontroller idag iofs, men jag fodrar fortfarande av princip aldrig med utländskt foder och aldrig med pellets heller. Jag måste se vad fodret innehåller annars kan jag inte sova om natten.

Tror inte att du behöver oroa dig för parasiter. Däremot föredrar jag svenska fodersorter framför utländska av de orsaker som pinky redan har nämt. Sedan är det för att det är så lång transport för att det ska komma till Sverige också, så om man tänker på miljön så är det skonsammare att köpa ett svenskt foder hos en mer närliggande återförsäljare en foder som har transporterats långt. Dessutom blir det ju i och med detta också dyrare med kraftfoder från utlandet, mycket bättre att välja Svenskt då. Finns ju många produkter på marknaden numera så därför förstår jag inte riktigt varför konsumenterna föredrar utländska.

Nu funderar jag i och försig på att köpa ett danskt foder (Hestekraft/Horsespeed) men det är för att det är så nära till närmsta återförsäljare. Jag har räknat lite och som det ser ut så kommer det att bli mycket billigare med detta foder, annars har jag ingen anledning att gå i från Hippo foder som jag annars ger (kommer dock fortsätta ger deras vitaminer och mineraler om det behövs) .

Men överlag kan jag inte förstå vad det är som är så bra med de utländska fodren. T.ex. Dynavena kollade jag lite på vid ett tillfälle och jag vet att det skulle bli brist på t.ex. selen om jag skulle använda detta och därför skulle jag behöva komplettera detta. Dessutom skulle det kosta ca tre gånger så mycket att ge som t.ex. Hippo.

Varför ses majs som dåligt till häst??

De flesta havrefriafoder gjorda i Sverige har ju majsflingor i sig

Varför ses majs som dåligt till häst??

De flesta havrefriafoder gjorda i Sverige har ju majsflingor i sig

Jag gissar att pinky menar att majs är onödigt dyrt och transporteras onödigt långt jämfört med t.ex. inhemskt odlade spannmål.

Jag ger annars havre och betfor, men har nu fått inköpa en säck från dodson, då min häst skulle ha finadyne.. Och då gick det endast att få i honom det med ett riktigt "mumisgt" muslifoder, passade väl inte ihopa smakmässigt med betfor, suck

Genast fick jag mothugg att "det ska man absolut inte ge sin häst.." från stallägaren..

Vet någon om svenskt/utländskt foder i regel är värmebehandlat?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 913
Senast: warg
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 660
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10