Utländsk avelsförening?

draken

Trådstartare
Om jag får för mig att betäcka mitt SWB-sto med en KWPN-hingst, vad blir skillnaden mot om jag använder de svensk-godkända hingstarna i sprangrulla.se?
Jag misstänker att jag måste registrera fölet i KWPN för att få registrera det?
Kan det vara så?
Vilken skillnad i kostnader kan jag drabbas av geom att göra det?
Har verkligen ingen aning och undrar vilken erfarenhet ni har?:confused:

Sv: Utländsk avelsförening?

Är inte hingsten godkänd av ASVH och har licens för i år så måste du registrera i annat förbund, kanske inte nödvändigtvis KWPN för det vet jag inte om man kan göra från Sverige?

Någon annan som har koll på KWPN kan nog svara på resten, alternativt kolla med den som tar in på hingsten, eller ska du göra det själv. Alla förbunden jobbar olika. Vissa tyska förbund kommer hit och registrera, i andra fall måste man åka med sto och föl till Danmark el Tyskland för att få registrera osv.

En sak som är säker är dock att det inte är smidigt.

Om hingsten inte är godkänd i ASVH så kan du regga fölungen i KWPN. Det är precis lika smidigt som att regga i ASVH. Man behöver EJ åka någonstans med sto och föl.

Om ingen importerar sperma på hingsten så måste du själv söka importtillstånd hos SJV, det är väldigt enkelt.

Och där fick jag! ;) De sköter alltså allt pappersvägen och vill inte se sto och föl, eller hur gör de? Nyfiken...

Du kan även registrera det i Oldenburg, Zangersheide och Mecklenburg. Tänk på du måste betala medlemsavgifter och i de tyska förbunden även stoavgifter.

Precis.

Kolla på KWPNs hemsida, under "KWPN Services" - "Studbook registration" - "Foals born outside NL"
Samma som i Sverige bortsett från att man måste skicka med kopia på stoets papper (om hon inte redan är KWPN reg) och foton på fölet.
SWB är godkänd inkorsningsras i KWPN. Jag tror man behöver betala en medlemsavgift även i KWPN men är ej säker.

I "Z" pappersreggar man också. Där behövs dock inga foton på fölet.

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: warg
·
Avel Hej, Vi börjar runda ner valet av hingst till vårat hannoveraner sto till antingen 2020 eller 2021. När man är inne på tex. Lövsta och...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Långnos
·
Avel Vad tycker ni om förslaget som SWB tagit fram ang att göra om bruksprovet? Kortfattat går förslaget som nu är ute på remiss ut på att...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka