UTI VÅR HERRES HAGE - giftiga växter

Sv: UTI VÅR HERRES HAGE - giftiga växter

Vet ni hur det är med bergssyra? Det finns en del i hästens hage, ska jag ta bort dem? Eller är det lönlöst med tanke på rötterna som är svåra att få upp?

KL

Min pålla stod idag och åt enbart hundkex en bra stund i hagen. Någon som vet vad det kan ha för inverkan? Antar att det är något hon "behöver" men det skulle vara intressant att veta vad det kan vara bra för.

Måste man plocka bort alla giftiga växter i hästhagen, eller låter hästarna bli att äta dem? Det växer inte så bra gräs i vårt bete, marken har inte alls använts som betesmark på länge och det växer massor med växter som man sällan ser i hästhagar. Tror ni att min häst kommer att börja äta de giftiga/dåliga växterna eftersom det inte finns så mycket bra gräs? (Vi ska så om nästa vår, men det blev så sent påtänkt i år så det var för sent att så)
Hur är det med mjölkört? Äter hästar den? Är den giftig?

Hästen äter i genomsnitt 16 timmar per dygn. Alltså behöver den rätt mycket att tugga på. När det goda tar slut är det då lätt att gå över på det mindre goda.
Jag skulle inte våga släppa hästar i en sån hage som du beskriver utan att rensa bort det giftiga/det jag inte känner igen.

Hästen äter i genomsnitt 16 timmar per dygn. Alltså behöver den rätt mycket att tugga på. När det goda tar slut är det då lätt att gå över på det mindre goda.
Jag skulle inte våga släppa hästar i en sån hage som du beskriver utan att rensa bort det giftiga/det jag inte känner igen.

Enligt den virtuellas florans lista med gifriga växter så är inte en enda av de udda växterna giftiga, hamade nog att dra upp några tuvor med bergsyra/ängssyra, vilka jag inte helst vetat att var giftiga.
Så hagen var nog ok trots allt :D

I mina grushagar växer det en växt som liknar stånds väldigt mycket men det är inte den riktiga ståndsplantan. Bladen är väldigt lika men på denna så är blommorna mindre än vad de är på ståndsplantan. Ska se om jag kan ta en bild.

Skönt det! Men som sagt, jag hade inte vågat släppa utan att veta. *kontrollfreak*

Bilder vore ju jättebra! Då kan du ju få hjälp att bestämma dem lite bättre.

KL

SVA har information om giftiga växter (för betesdjur!) på sin hemsida:
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/

Ang smaklighet så kan man säga att de flesta hästar ratar många giftiga växter, men någon garanti finns tyvärr inte. Sen är det ett problem att smaken ofta mildras när växterna torkar, medans det är väldigt olika vad som händer med giftet. Tex är smörblomma helt ofarligt i hö, medans giftet i fingerborgsblomma snarare koncentreras vid torkning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka