UTI VÅR HERRES HAGE - giftiga växter

L

LottaGaloppa

Startar en ny tråd i ett högst aktuellt ämne....

Farliga växter i våra älsklingars hagar. Fyll gärna på med bilder (och fler namn på växter) - för den delen får jag inte att fungera :o

• Renfana
  • Stånds
  • Vattenstånds
  • Stenkorsört
  • Korsört
  • Fingerborgsblomma
  • Fräken
  • Örtbräken
  • Sprängört

Senast ändrad av en moderator:
Sv: UTI VÅR HERRES HAGE - giftiga växter

liljekonvalj, skelört, hökralla, ängsskallra, smörblomma.

Lägger också dit sprängört, så folk är extra vaksamma!!

vanlig fräken (equisetum arvense) är inte giftig, det är kärrfräken (e. palustre) som är farlig. vanlig fräken är endast skadlig om hästarna äter den i stora mängder över lång tid.

Hur giftig är smörblomma? Tycker ofta dom ses i hagar...

Hur giftig är smörblomma? Tycker ofta dom ses i hagar...
Du menar i vanskötta hagar. Hagen bör putsas innan smörblommorna går i frö för att minska spridningen.

För människor gäller detta:

Smörblomsväxter och sippor

Anemon, Blåsippa, Kabbleka, Klematis, Smörblomma, Svalört, Vitsippa m fl
Växterna innehåller bl a protoanemonin, som är irriterande. Halten varierar mellan olika arter. Blommande växter har högst halt.

Symtom: Kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär.

Åtgärd: Ge lite dryck. Om stor mängd växtdelar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Du menar i vanskötta hagar. Hagen bör putsas innan smörblommorna går i frö för att minska spridningen.

Tack för svar!

De blommar ju rätt tidigt, så då får man vara ute tidigt.

Det är iofs mest i kohagar jag har sett dom, men om de är giftiga för hästar är de antagligen giftiga för kor med.
Men korna verkar inte äta dom och bra är väl det. Men det måste ju vara lätt att de får i sig några ändå när det växer många på ett bete.

Men det måste ju vara lätt att de får i sig några ändå när det växer många på ett bete.
Fast har man sett en häst sortera igenom fodret så inser man att det knappt finns risk för att de av misstag ska få i sig växter. De lär sig ganska snabbt vad som är favoritmaten. Föl kan enstaka gång prova "äckliga" växter såsom skräppor men de brukar snabbt lära sig.

Hur ser det ut på Stånds fronten i hagarna i år?

Förra året var det MEGA mycket som kom i Skåne. Det var nästan hysteri i v Skåne. Det vara många som grävde plantor i hagarna.

Har sett och plockat en del i våra hagar nu de senaste veckorna. Hästarna undviker plantan

Retar mig på att det finns massor i vägkanterna som vägverket inte sprutar bort eller drar upp. Det sprider sig ju mer och mer......

Försökte lägga upp en bild på de jag har tagit upp, men det ville sig inte..... Nå´n som har en bra detaljbild på blomman och bladen?

**KL**
Hur är det med ryssgubbe och vitplister, är det någon fara om de äter dem?
/U

Vi har smörblommor här, hästarna ratar dem.

Men de håller på att ta över, måste man gräva bort om man ska försöka utrota dem?

KL:

Ekollon-är-ju-giftiga,-men-hur-är-det-med-bark-och-blad?-

du kan kalka/gödsla. massa smörblommor är ett tecken på sur och näringsfatttig jord.

islabonita; ALLT på eken är giftigt!!

pastejja; inte så haj på svenska namn, vad heter dom på latin? länka gärna till växterna sida på den virtuella floran!

alsikeklöver är bärare av en giftig svamp, så den bör man också se upp med. man kan tyvärr inte lita på att hästarna inte äter giftiga växter, vissa smakar gott!

ang hundkex så är den ofarlig, MEN den liknar väldigt mkt på flera giftiga planter! så man bör inte låta hästen äta någon vit skärmplanta öht.

Mitt sto dog nästan efter att ha ätit Kabbleka, så nu hatar jag dem fast de är så fina! Bara tur att hon överlevde...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka