Uthyrning av hus veckovis/månadsvis hur gör ni?

Ardennern

Trådstartare
Vi har ett hus som vi vill hyra ut veckovis sommartid och även vintertid. Vi funderar lite på för och nackdelar med att anlita något företag eller att sköta allt själva. Vi vill även kunna ha möjligt att vara i huset själva ibland. Något vi känner oss säkra över är att det ska vara förskottsbetalning. Men annars finns de en del frågetecken. Är de någon av er som vill dela med er av egna erfarenheter och kanske kan rekommendera någon särskilf variant så tas de tacksamt emot 🙂

Mina föräldrar hyrde ut sitt hus på Gotland veckovis under en period, och var själva där en hel del också. De hade en friggebod och ett par låsta garderober med privata saker. Sen anlitade de en firma som de hyrde ut igenom, men de skötte själva alla kontakter, avtalsskrivning osv - det var alltså i princip marknadsföringen de hade hjälp med. De anlitade också en som bodde i närheten som åkte över och kollade att det var städat och räknade igenom inventarierna mellan varje gång. Var något tokigt fixade hen, och mina föräldrar fakturerade kunden.

Mina föräldrar hyrde ut sitt hus på Gotland veckovis under en period, och var själva där en hel del också. De hade en friggebod och ett par låsta garderober med privata saker. Sen anlitade de en firma som de hyrde ut igenom, men de skötte själva alla kontakter, avtalsskrivning osv - det var alltså i princip marknadsföringen de hade hjälp med. De anlitade också en som bodde i närheten som åkte över och kollade att det var städat och räknade igenom inventarierna mellan varje gång. Var något tokigt fixade hen, och mina föräldrar fakturerade kunden.

Ja okej. Minns du vad det var för företag?

Vi hyr ut. Har både hyrt ut veckovis och nu långtidsboende. Långtidsboendet är förskottsbetalning, när vi hyrde ut veckovis var det nog lite blandat men gästerna betalade när de var på plats oftast.

Vi har ett hus som vi vill hyra ut veckovis sommartid och även vintertid. Vi funderar lite på för och nackdelar med att anlita något företag eller att sköta allt själva. Vi vill även kunna ha möjligt att vara i huset själva ibland. Något vi känner oss säkra över är att det ska vara förskottsbetalning. Men annars finns de en del frågetecken. Är de någon av er som vill dela med er av egna erfarenheter och kanske kan rekommendera någon särskilf variant så tas de tacksamt emot 🙂
Om det är i ett område med många andra hus som hyrs ut på samma sätt är det smidigaste genom företag som verkar i det området. Kompisarna har en lägenhet på en större skidanläggning, de äger lägenheten och blev tillfrågade vid köpet om de ville hyra ut, de styr själva hur mycket de vill hyra ut och när de själva vill vara där. För dem gör uthyrningen att de går plus minus noll och kan alltså vara där "gratis".

Vi hyr ut. Har både hyrt ut veckovis och nu långtidsboende. Långtidsboendet är förskottsbetalning, när vi hyrde ut veckovis var det nog lite blandat men gästerna betalade när de var på plats oftast.

Långtidsboende som till exempel 1 år i taget? Vi är lite inne på att hyra ut veckovis under sommaren och i 3 månaders perioder på vintern. Hyr ni ut och sköter allt själva eller anlitar någon firma?

Vi hyr ut veckovis, och har gjort det sedan 2011.
Vi sköter allt själva, dvs använder inte några företag såsom novasol eller liknande.
Dels för att vi vill kunna utnyttja huset själva när vi vill, vilket blir krångligare när andra är involverade och dels för att vårt hus ligger i ett område som inte är jättestort för turister så om vi skulle fått vad vi ville i hyra, plus att de skulle lägga på sitt tror vi det skulle bli för dyrt för att få gäster.

Istället sköter vi allt genom att lägga ut annons på några olika stuguthyrningssidor.
Hyra ut bara några månader under lågsäsong har vi gjort någon gång ibland, men det är inte särskilt stor efterfrågan på det. De flesta som frågar efter längre hyrtid vill bo där helt.

Det har varit någon som ibland är mellan boende, dvs de har sålt sitt eget och köpt nytt men har haft en liten period där de behövt flytta ut ur sitt gamla men inte fått tillträde till sitt nya.
Eller har det varit företag som letat boende åt anställda som ska utföra arbete på annan ort, där gäller det dock att vara mkt noggrann för ofta är det tyvärr arbetare som är allt annat än noga med att städa efter sig m.m. så där tar vi ut en deposition förutom hyran, som de återfår när vi besiktigat efter utflytt.

Vi läste på lite bland de olika uthyrningssidorna för att få tips om hur man normalt gjorde och sedan följde vi det efter anpassning till oss själva.
Givetvis använder vi alltid kontrakt och tar betalt i förskott.
Det kräver ju en del arbete, dels en del mailkonversation fram och tillbaka, med frågor, kontraktskrivande, information mm och dels att sköta huset så att säga.

Oftast städar våra gäster själva (och för att vara säkrare på att det blir gjort så ser vi till att det finns städmedel, även om det normala är att gästerna ska ta med det själva), men man måste ju ändå dit för att kolla så det är ordentligt gjort innan nästa gäst kommer. Vi har en checklista hängandes i stugan så gästerna vet vad som förväntas vid en städning.
Och trädgården m.m. måste ju skötas. Vi bor inte särskilt långt ifrån, tar ca 40 minuter att köra till huset så vi fixar oftast kollen mellan gäster själva, däremot så har vi hjälp med gräsklippning och trädgård av andra som bor närmre.

Det var lite om hur vi gör.
Undrar du något mer så bara säg till :)

Långtidsboende som till exempel 1 år i taget? Vi är lite inne på att hyra ut veckovis under sommaren och i 3 månaders perioder på vintern. Hyr ni ut och sköter allt själva eller anlitar någon firma?

Ja precis. :) Vi sköter allt själva! Är ju bara ett hus och just nu bara en hyresgäst, så det har inte varit några svårigheter. När vi hyrde ut veckovis använde vi oss av en sajt med stuguthyrning som vi annonserade hos, och så kunde man klicka i vilka veckor som var lediga. Jättesmidigt. Men all kontakt skedde mellan oss och eventuell hyresgäst.

Vi har en stuga 40 mil bort som vi endast hyr ut till vänner och bekanta. Just för att vi inte har löst frågan om beaktning mellan gästerna. Om vi hade någon som kunde besikta kanske det skulle kunna hyras ut mer men det tillför ju kostnader också - till den som besiktar. För många år sen hade vi en privatperson som besiktade men han började hyra ut det för egen vinning utan att vi visste om det :banghead:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka