Vi hoppade ut från dressyrbanan , det var hästens sätt att säga att här vill jag inte vara!
Säg som det är, du styrde på och smackade för att slippa undan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hoppade ut från dressyrbanan , det var hästens sätt att säga att här vill jag inte vara!
Varför? För att få bedömningen men inte få upp resultat på tdb?Det finns en del ryttare som rider hela programmet och sedan utgår precis före sista uppridningen och avslutningen. Jag tycker det är fegt och riktigt störigt.
Gör man så kan man ju hellre åka på P&R.
Varför? För att få bedömningen men inte få upp resultat på tdb?
Jag har det på film....Vi hoppade ut från dressyrbanan , det var hästens sätt att säga att här vill jag inte vara!
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.
Och jag är motströms då för jag förstår inte alls varför man utgår från en dressyrbana. Ever. Enda anledningen i min värld är om man åker av... tycker det är ett nytt fenomen, kan inte påminna mig om att någon gjorde så förr utan det var hoppryttarna som stod för såna tramsigheter.
Ingen idé att ni får ett spel på mig nu, jag är ju som jag är vet ni... men allvarligt talat, om hästen inte klarar att gå hela programmet precis som ni tänkt er så är det väl bara att kämpa på och sen hem o träna mer!
Varför är det att inte visa respekt för arrangörer och medtävlande?@Novali01 @hola @sorbifolia som domare blir jag GALEN på folk som utgår om hästen inte lider av att vara på banan. Jag förstår om ALLT går snett och det inte går att styra väg eller gångart pga spänning. Men annars tycker jag att det inte är att visa respekt för arrangörer och medtävlande. Personligen tycker jag också att det är fjantigt beteende, och att de som utgår är barnrumpor och dåliga förlorare. Men det är jag det.
Fast den frågan har du ju själv besvarat i ditt inlägg ovanför detta? Dvs det som ÖD upplyste dig om, det blir ju inte nån tävling om alla bestämmer sig för att utgå.Varför är det att inte visa respekt för arrangörer och medtävlande?
Själv tänker jag att det kan tänkas vara att visa respekt för att hästen hade en dålig dag. Om den inte orkade för dagen.
Fast den frågan har du ju själv besvarat i ditt inlägg ovanför detta? Dvs det som ÖD upplyste dig om, det blir ju inte nån tävling om alla bestämmer sig för att utgå.
Om hästen helt plötsligt inte orkar genomföra programmet då har man ju antingen fel upplägg på sin framridning eller så har man totalt missbedömt konditionen på sin häst och är det så, då ska man ju fundera över vad man sysslar med.
Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.Eller så är det 30 grader varmt och soligt och tävlingsbanan mycket djupare än det underlag hästen är van vid.
Utan att man ska behöva få sådant tonfall mot sig, som du ägnar dig åt i den här tråden.
Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.
Om det är så varmt att man tror att hästen p g a t ex vinterpäls riskerar att inte orka, så kanske det är bättre att låta bli att tävla den dagen. Eller om hästen inte orkar för att den inte riktigt är redo för klassen. Det sista har jag ingen aning om ifall det gäller dig, utan rent allmänt. Ser många som ger sig ut i klasser de inte är redo för och det är så tråkigt att se. DET, om något, är inte snällt mot hästen.Nu läser du nog in andra saker i mitt inlägg än där står. Att det är 30 grader varmt är ju inget ovanligt och forskning visar ju att hästarna inte alls har ont av värmen såsom vi kanske trott utan det är nog mer ryttarna som får problem då. Och du hade ju svarat på frågorna redan i ditt eget inlägg.
Fast jag tycker man SKA fundera på vad man sysslar med om hästen inte orkar, dvs man har missbedömt hästens kondition för om man INTE funderar över det så kommer snart skadorna hagla."...då ska man fundera på vad man sysslar med..."
och "respektlöst" - nejdu det är inte ett vänligt sätt att uttrycka sig.
Skillnaden från förr är väl kanske att de där katastrofala procenten hamnar på tdb för mer eller mindre all framtid. Förra året t.ex. skrev jag en LB:1 där ett ekipage fick nästan 32 %. Nästan. Kul att ha det resultatet dokumenterat. Med en sånt resultat hade nog till och med jag utgått för att slippa ha det förevigat
@kryddelydd hade missat att du troligen svarade mig. Alltså, som jag skrivit i tråden, är det helt ok att utgå om hästen lider av att ritten går vidare. Men det finns de som satt i system att utgå före uppridning för att de är ”lite missnöjda”. Det tycker jag är respektlöst ja, det är inte så att det är en enkel sak att ordna en tävling och att döma kräver rätt mkt av oss domare, och de allra flesta av oss gör så gott vi kan. Har en då anmält sig, och startat, kan man faktiskt ta sig i mål, så vida det inte blir något djur som lider eller ryttaren blir sjuk akut. Tycker jag i alla fall.