Utformning av kontrakt när "fodervärden" tar över

giovanna

Trådstartare
Jag skulle vara jättetacksam för lite hjälp med hur man ska skriva ett köpekontrakt eftersom det är något av ett specialfall :)

Min häst har de senaste åtta månaderna varit hos en person som satt igång henne efter en skada eftersom jag inte hade möjlighet att göra det själv.

Förhoppningen var att hen skulle vilja ta över hästen och det har vi nu bestämt att hen ska göra. Hen kommer dock inte att betala något utan köpesumman är så att säga redan betald i och med att hen lagt åtta månader på att utbilda hästen.

Jag har inte sett hästen på fyra månader så jag kan inte säga något om skicket i dagsläget.

Finns det någon som vet vad som är viktigast att ha med i ett sånt kontrakt? Känner inte att de mallar jag hittat passar...
 
Sv: Utformning av kontrakt när "fodervärden" tar över

När jag skänkte min häst till fodervärden skrev vi bara ett vanligt kvitto så att säga där det stod att jag som ägare skrev över ägarskapet på fodervärden och att i samband med undertecknandet var alla kostnader mellan oss reglerade.
 
Sv: Utformning av kontrakt när "fodervärden" tar över

Jag skrev in i kontraktet att fodervärden har under fodervärdstiden haft möjlighet att undersöka hästens utbildningsståndpunkt och hälsa. Köparen/fodervärden förklarar sig nöjd med hästens skick och väljer därför att inte veterinärbesiktiga hästen (på uppmaning av säljaren).
 
Sv: Utformning av kontrakt när "fodervärden" tar över

Tack för svar! Det låter som om man kan göra det ganska enkelt alltså :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 061
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 224
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 583
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 676
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp