Utföra halvhalter

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Japp precis som rubriken lyder, hur utför man en halvhalt, och en halvhalt precis innan man ska rida en volt ???
 
Senast ändrad:
Sv: Utföra halvhalter

Svarar som jag gjorde i en annan av dina trådar: Fråga din ridlärare! Han/hon finns där för att lära dig att rida, det är ridlärarens jobb.

Halvhalter är relativt svåra att lära ut via text på ett forum, man måste få hjälp när man sitter där och ska göra det... Men i grunden så går det ut på att hästen ska sakta ner tempot under ett par steg och bli uppmärksam på vad som kommer härnäst. Det uppnår man genom att sitta tungt i sadeln och krama tygeln lätt, i alla fall är det det mest basic sättet.
 
Sv: Utföra halvhalter

Nu är jag inte någon tränare och inte van vid att förklara. Jag ser en halvhalt som ett sätt att bromsa rörelseenergin framåt för ett ögonblick. Dvs du ska inte tappa energin så hästen blir långsam utan en halvhalt är ju att få hästen att bli mer uppmärksam, ofta förberedande på att det kan komma en ny signal snart så hästen ska bibehålla energin men svara tillbaka ngt. Hur man uppnår det beror ju på hur välutbildade ryttare och häst är och deras samspel. Ibland räcker det som ryttare att "tänka" halvhalt om du har en känslig häst. Om jag ska förklara hur jag rider en halvhalt så ser det ut ungefär såhär: 1. sitsen, att "dra bak axlarna ngt" och tänka att magen bromsar. 2. benen. Jag håller om med vaden. 3. ev, om hästen inte redan svarat, bromsa mjukt med handen.

När jag lärt unga, orutinerade hästar att vänta så har jag gjort övergång trav-skritt ett par gånger. Efter ett par gånger, när hästen precis ska sakta av, lägger jag mjukt om skänkeln och ber den gå frammåt, som om jag ändrat mig = en tydlig halvhalt.

Vad gäller en halvhalt innan volt så är det som vilken halvhalt som helst.
 
Sv: Utföra halvhalter

I mitt fall så går halvhalten snarare till såhär:

Sätet: Höften "håller emot" något, precis som när man vill stanna en gunga. Sätet blir sedan tungt.
Skänkeln: Håller om något med överskänkeln, dvs från knäna och uppåt, i samband med att höften bromsar. När sätet sedan blir tungt, så håller även jag om med vaden för att signalera att hästen inte ska förlora framåtbjudningen.
Handen: Kramar tygeln en aning om hästen inte redan har svarat.

Det är nog lite individuellt hur man väljer att göra när man rider på "högre än nybörjar-nivå"! Grunden är ju dock ensamma. Men TS berättar att hon/han inte har ridit så länge och då är det nog bättre att för det första få hjälp av sin ridlärare, vilken förmodligen kommer att förklara det på ett enklare sätt, dvs sitt tungt och krama tygeln. Förlorad framåtbjudning och liknande talar man kanske inte så mycket om på den nivån.
 
Sv: Utföra halvhalter

Först måste du förstå varför man gör en halvhalt; vad är tanken? Läs in dig på ridhandboken, fråga din ridlärare eller googla.
En start för den relativa nybörjaren att börja träna halvhalter är att man börjar med att göra halt. Gör t.ex. halt innan du rider in på volten.
Ryttaren kan träna på att kunna "rida in i" halten. Med andra ord få kontroll över hästens tempo och rörelse, så att övergången blir smygande från trav, skritt till halt. På samma sätt kan man rida ur halten dvs. hästen ska börja bakifrån och ridas framåt.
Det går att bygga vidare på övningen ovan, men utkomsten är att ryttaren hittar känslan för hur och när fånga upp och ge eftergift till hästen. Det blir kanske stora rörelser i början, som med tiden kan minskas ner till ryttarens "tanke". Var inte rädd för att testa dig fram på den häst du rider, om en sak inte fungerar så testa något annat för att göra det du vill.

/V
 
Sv: Utföra halvhalter

För mig är det vedervärdiga uttrycket :o en "ökning av bakbensaktiviteten" under en kort stund. Dvs att man kan utföra den a) som en checkning av att hästen är vaken - att gas och broms fungerar b) som en stunds ökad samling
c) även som en ökning av tempot, "kvicka bakben" d) i sällsynta fall som en klassisk "halvhalt" där man bromsar även tempot.
I Tibblins filmer finns en bra beskrivning på fenomenet där man också visar att man kan göra den under en ökning - något som jag anammat helt och hållet! Om man tänker att bakbenen ska aktiveras lite extra så har man löst uppgiften!

Den "gamla" typen man ofta såg förr när hästen nästan stannar upp i ett par steg tycker jag är helt meningslös... jag vill se ett ÖKAT tramp bak inte att hästen stannar...

Dessutom kan en halvhalt "pågå" i flera steg än ett - när man förbereder för en volt tex krävs ofta en förändring av balansen genom samling i flera steg.

I arméns ridinstruktion stod något (minns inte exakt) om att stegen skulle förkortas utan att bakbensaktiviteten och eftergiften (i både bakben och nacke) fick gå förlorad.
 
Sv: Utföra halvhalter

Jag tycker att en bra metafor är att hästen stannar upp en gnutta med endast framdelen o bakbenen fortsätter o på så sätts böjs inunder en gnutta för var gång. Komprimering- accumulering av energi.

det viktigaste som jag ser det är att inte putta den UR den lilla samlingen genom att driva. Sitt bara o rid med magen. För driver man då måste man ta i den igen o för att en häst inte ska trilla framåt igen måste den vara fri från handen- eftergift inom ramen.
 
Sv: Utföra halvhalter

För mig är det vedervärdiga uttrycket :o en "ökning av bakbensaktiviteten" under en kort stund. Dvs att man kan utföra den a) som en checkning av att hästen är vaken - att gas och broms fungerar b) som en stunds ökad samling
c) även som en ökning av tempot, "kvicka bakben" d) i sällsynta fall som en klassisk "halvhalt" där man bromsar även tempot.
I Tibblins filmer finns en bra beskrivning på fenomenet där man också visar att man kan göra den under en ökning - något som jag anammat helt och hållet! Om man tänker att bakbenen ska aktiveras lite extra så har man löst uppgiften!

Den "gamla" typen man ofta såg förr när hästen nästan stannar upp i ett par steg tycker jag är helt meningslös... jag vill se ett ÖKAT tramp bak inte att hästen stannar...

Dessutom kan en halvhalt "pågå" i flera steg än ett - när man förbereder för en volt tex krävs ofta en förändring av balansen genom samling i flera steg.

I arméns ridinstruktion stod något (minns inte exakt) om att stegen skulle förkortas utan att bakbensaktiviteten och eftergiften (i både bakben och nacke) fick gå förlorad.

Håller helt med!!

Någon förklarade det som att det 'ska vara som att den trampar vatten', den ska alltså kliva i extra (utan att dundra fram extra : P)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Celinehenn
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 463
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp