Utfodring vid betet.

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni med 1 och 3 åringar när de går på betet. Får de extra kraft foder.

Min lille 1 åring Har tappat i hull.
Han vä'xer så det knakar. Han går på delvis bete nu. Han får silage extra . kraft 1 gång per dag.
B vitamin o mineraler.
Avmaskad för 3 veckor sedan.
3 åringen går på samma mat . Han är perfekt i hull nu.
 
Sv: Utfodring vid betet.

Hur har du honom i hagen? Tyvärr blandar man ofta hästar som kanske inte egentligen borde gå tillsammans. En ettåring har stort behov av att kunna äta ifred. Har man den tillsammans med äldre unghästar vill de ofta leka och ettåringen får inte ägna sig tillräckligt mycket åt maten. Därmed inte sagt att han/hon inte behöver sällskap!
 
Sv: Utfodring vid betet.

Han går bara med sin lugna storebror på 3 år.

Skall flytta dom till ett större bete med 3 hästar till till helgen.
då blir det 3 3åringar valackar o min 1 åring valack. och ett 1 årigt sto.
Han har ätit hö o kraft foder hela tiden . Han får äta i lugn o ro.
 
Sv: Utfodring vid betet.

Rotterö skrev:
Hur gör ni med 1 och 3 åringar när de går på betet. Får de extra kraft foder.

Min lille 1 åring Har tappat i hull.
Han vä'xer så det knakar. Han går på delvis bete nu. Han får silage extra . kraft 1 gång per dag.
B vitamin o mineraler.
Avmaskad för 3 veckor sedan.
3 åringen går på samma mat . Han är perfekt i hull nu.


Det bästa är att ha ett fullgott bete. 1 och 2 åringar behöver MASSOR med bete. Har man inte bete får man stödfodra givetvis. Men idealet är ett så rikt bete som går. Låt inte hästen falla ur no matter what. Du lägger hela grunden för dess skelett, leder och övrigt fysiskt genom rikt och bra bete de första åren. men det vet du säkert redan :)
 
Sv: Utfodring vid betet.

Då blir det nog bra dit vi flyttar dom till helgen.
Det är ett bra bete. De brukar ta silage där.
De tar inte silage i år så då får hästarna bra bete.

Han blev kastrerad för 1 mån sedan. Blev orm biten för 3 veckorsedan. Så det har varit mycke för lillgubben.
Han växer så man nästan ser det.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 976
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp