M
mirjada
Jag har för en tid sedan börjat att förnya mina kunskaper kring hästar och foder.
Jag läste mycket kring detta ämne ca 1990 för då ägde jag en häst som har fel på magen (typ ämnesomsättnings problem). Och sedan dess är det lite nya rön.
Jag har ganska nyligt läst om forskning kring foderrelaterade problem fång, kolik magsår mm.
I forskningen framgår att en stor "bov" kring dessa problem är att vi hästägare låter hästarna mer eller mindre "svälta" mellan utfodringarna. Det idealiska (för hästen) är att äta hö eller liknande var 4e timme. Det är det allra bästa för deras magar.
Oftast är ju detta omöjligt!
Pga att det inte finns tid, höet är "för bra", kostnader eller andra faktorer.
I det stall där min häst står(kollektiv stall) får hästarna mat 3ggr/dag
07:00-08:00 morgon kraft + hö(2kg hö/häst)
14:00-15:00 Lunch hö (2kg hö/häst)
19:00-20:00 Kväll kraft + hö (alla får olika mängder hö)
Anledningen till att nästan alla bara får 2kg hö/mål är för att hästarna går 2-3st i varje hage och det går inte att ha dom i egen hage så man måste anpassa hö givan efter vad dom andra i hagen vill att deras hästar ska äta.
Kvällen är oftast fodrad innan 19:30.
Vad tycker ni om denna fördelning av tider och foder?
Vilka tider får era hästar mat och hur mycket?
Jag läste mycket kring detta ämne ca 1990 för då ägde jag en häst som har fel på magen (typ ämnesomsättnings problem). Och sedan dess är det lite nya rön.
Jag har ganska nyligt läst om forskning kring foderrelaterade problem fång, kolik magsår mm.
I forskningen framgår att en stor "bov" kring dessa problem är att vi hästägare låter hästarna mer eller mindre "svälta" mellan utfodringarna. Det idealiska (för hästen) är att äta hö eller liknande var 4e timme. Det är det allra bästa för deras magar.
Oftast är ju detta omöjligt!
Pga att det inte finns tid, höet är "för bra", kostnader eller andra faktorer.
I det stall där min häst står(kollektiv stall) får hästarna mat 3ggr/dag
07:00-08:00 morgon kraft + hö(2kg hö/häst)
14:00-15:00 Lunch hö (2kg hö/häst)
19:00-20:00 Kväll kraft + hö (alla får olika mängder hö)
Anledningen till att nästan alla bara får 2kg hö/mål är för att hästarna går 2-3st i varje hage och det går inte att ha dom i egen hage så man måste anpassa hö givan efter vad dom andra i hagen vill att deras hästar ska äta.
Kvällen är oftast fodrad innan 19:30.
Vad tycker ni om denna fördelning av tider och foder?
Vilka tider får era hästar mat och hur mycket?