Utfodring av shettis?

J

janina_george

Hej!

Har funderingar på att köpa mig en shettis som sällskap till två hästar här hemma. Ni som har shettisar kanske kan hjälpa mig lite. Jag vet att dom är lätt fodrade men hur mycket ska dom ha , kan dom leva på hö och morötter??

skriv ner så mycket ni kan angående utfodring av en shettis:)

Tack på förhand///

Janina

Sv: Utfodring av shettis?

Det knepiga med shettisar är att man har så lite att spela på. De har samma krav på näring som en stor häst, men iom att de är så små behövs det så liten mängd, och då krävs det att den lilla mängden är tillräckligt bra.

Allra bäst är att ha ett hö med en kvot mellan protein och energi på ca 6, då räcker det med hö och lite morötter. Är det mindre protein i så får man ta till något kraftfoder med mycket högt proteinvärde så man kan få upp proteinet utan att energin skenar iväg, t.ex Krafft Protein.

Har du ett bra hö klarar de sig såklart på det och morötter, det gör de flesta hästar. Mineraler kan man dock eventuellt få komplettera med ändå.

En shettis behöver ca 35 MJ per dygn, De ska inte ha proteinbrist heller, vilket många tycks tro, så proteinet bör ligga på ca 6g per MJ.

Tack så mycket för svaret:smirk:
Får som sagt se hur det blir, om jag köper nån eller ej. Men det är bra att veta att dom kan leva på hö och morötter. Min kompis ger sin Shettis i näve mussli morgon o kväll o så halm.

Min föredetta sköthäst va en shettis och han lever på hö betfor och vitlök

Jag tycker ändå inte att shettisar är speciellt extremt lättfödda, mitt kallblod är nog mera lättfött än shettisen. Och i proportion till vikten skall shettisen ha en del mera mat än kallblodet också.

Precis som Madick skriver är det knepiga att spelutrymmet blir så litet så det är så viktigt att man har BRA foder för att få tillräckligt med protein till den utan att energin far iväg.

I vinter har våran shettis ätit hö, ensilage, lusern och vitaminiserat mineralfoder. Räckte inte med enbart höet för att få tillräckligt med protein.

Jag har en shettis hemma, som jag ger lusernpellets med mineraler samt foderjäst. Om han bara äter grovfodret kan han bli fet pga lågt protein i grovfodret även om analysvärdena i hösilaget är NÅGOT bättre än det förra höet måste han ändå få proteintillskott.

Räcker inte med bara betfor, morötter o sånt om inte du har ett bra grovfoder. Så jag rekommenderar dig att göra analys, för o se hur värdena är o sen är det viktigt att shettisen ska få i sej bra protein för att hålla hullet i bra form så att säga.
Sen beror det oxå på vad du ska ha shettisen till.
Betfor kan dom äta för det är visst bra för deras mag- och tarmflora om man t ex ska byta vallfoder. Har läst det nånstans, tror det är på Danisco-hemsidan :confused:
Har oxå gett min shettis betfor o det funkar bra, tycker jag. Men det ska inte vara bara betfor.

Va bara försiktig med havre, korn och soja :crazy:
Ger aldrig min shettis dessa spannmål. Lusern är mer lämplig för shettisar.

Min minishettis får ca 2-3 kg hö per dag beroende på hur hon ser ut i hullet. Dessutom får hon "kompisgiva" med havre o betfor (en nypa när de stora hästarna får) plus lite mineraler. Vi har noggrann koll på henne så att hon inte blir för rund om magen. Hon är dock inte en sådan shettis som äter jämt utan hon vilar när hon är mätt.

jag har räknat efter min analys på höt och han får 3,6 kg hö, en näve kompishavre och 100g torr betfor tror jag det var... men skulle lika gärna kunna öka höt till 4 kg och strunta i betforet för det blir samma värde ungefär. men han tycker det är gott med lite skrammel i krubban också och sen blev kvoten bättre i mitt fall med lite betfor. sen får han en halv dl mineral pellets oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 811
Senast: corzette
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka