Utfodra med koensilage, och lite annat.

K

Kola

Jag har för mig att koensilage brukar innehålla mer klöver än "vanligt" ensilage och därmed mer protein. Jag har några frågor om att fodra med ett så´nt ensilage;

1. Vad ska man i så fall tänka på om man utfodrar med koensilage?

2. Kan man ge koensilage som enda grovfoder, eller är risken stor att hästen får i sig för mycket preotein?

3. Är det vanligt att kobönder analyserar sitt grovfoder?

4. Vad brukar TS ligga på?

5. Om en häst som enbart utfodras med koensilage ser bukig ut men verkar falla ur över manken, kan man då relatera detta till proteinhalten på något vis?

Många frågor från mig, men jag är tacksam för alla svar. Min granne utfodrar med koensilage (hon tycker att det är billigare, trots att hon ger 1 kr/kg :confused:), och hennes hästar ser ganska tråkiga ut både i hull och i hårrem. Trista nog för att hon själv ska börja reagera på att allt inte står rätt till (hon kan inte ett dyft om foder). Hur som helst passar jag på att hämta lite information från Er.

:p Kola
 
Problemet med koensilage är att det är för mycket vatten och för lite torrsubstans. Om ts-halten är under 35% är också risken för oönskad bakterietillväxt högre.
Man måste ge så himla många kilo ensilage för att hästen ska få i sig sitt behov av torrsubstans och det kan vara svårt att få i dem så stora mängder.

Jag skulle aldrig fodra med ett riktigt blött koensilage, varför fodra med ett foder som är utpassat efter kor när det finns grovfoder som är mycket mer idealiska för hästar?
 
Det är en bra synpunkt Veronica kommer med. Hur mycket ensilage får hästarna?

En 500 kgs häst behöver få i sig minst 17 kg av ett 35 %igt ensilage för att stråbehovet ska täckas.

mvh Jessica
 
Jag tror nog inte att ni vill veta hur mycket de får, men det får ni i alla fall: halvblodsstona får 5,5 kg/dygn och islandshästarna 4 kg. Förhoppningsvis har de fått mer idag, för jag påpekade mycket bestämt igår att det är att svälta sina hästar! Någon som vet exakt var det står om minsta grovfodergivan på 1 kg ts/100 kg häst???

:d Kola
 
:eek: :eek:
menar du allvar? men jisses vilken människa! Jag blir alldeles förskräckt :(

Du kan tala om för henne att Sveriges Lantbruks Universitet har gett ut en bok i samarbete med flera agronomer bla Christina Planck som är underlag för studierna för hippologstudenterna.
I denna bok står det att ur djurhälsoskyddssynpunkt ska man ALDRIG ge under 1 kg torrsubstans per 100 kilo häst. Detta är för att hästen ska fungera och få i sig det den behöver för att överleva. Rekommenderad giva är 1.5-2 kg ts per 100 kilo häst.
Här kommer matten in och betydelsen av analys.
För att veta hur mycket grovfoder du (ja eller grannen) MINST måste ge måste man veta ts-halten. Om grannen har ett rejält blött koensilage gissar jag att det inte kan vara mer än 35-40 % torrsubstans i varje kilo ensilage.
Ett normalstort halvblod brukar väl väga runt 5-600 kg (mitt hbl-sto på 158 cm väger 530kg).
Det behöver man inte ens räkna på för att inse att grannen ger galet för lite.

Nu är det ju inte så enkelt att hästen bara behöver mat för att ha fett på kroppen. Maten ska ju bygga upp, förnya och hålla kroppen i ordning, ändå ut i cellerna. Rätta mig om jag har fel men jag har dessutom för mig att om bakterierna i grovtarmen som ska ta hand om grovfodret får för lite mat bildas det gift som inte är bra för hästen.
Bla här står detta också:
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=19

Hoppas verkligen du kan tala din granne till rätta! :crazy: :(
 
Svar på nr 3: Det är MYCKET vanligt att iaf mjölkbönder analyserar sitt foder.

Jag har svårt att ensilaget kan vara för blött (om man bortser från att det är högre risk för botulism än i torrare ens), ensilaget är ju knappast blötare än den vall som ensilerats och gräs är ju ett alldeles strålande hästfoder ;). Normala stora hästar äter utan svårighet 20-25 kg per dag, vilket skulle ge nog torrsubstans till de flesta normalhästar.
 
Ensilaget är inte blött så att man reagerar på det (nu har jag ju inte kollat TS åt grannen - vet inte hur mycket man vågar lägga sig i :confused:). Ska i alla fall be henne kolla om inte bonden redan har en analys på fodret. :smirk:

:p Kola
 
Jag är också alldeles förskräckt! Kunde ju knappt somna igår kväll. Och har varit ute flera gånger och klappat om mina egna hästar, som får ungefär lika mycket till frukost som grannens får på ett helt dygn... :crazy: Mår faktiskt inte bra av att tänka på hur lite hästarna nästgårds får. :(

Och jag försöker ju hitta var (och om) det står att hästen ska ha 1 kg TS per 100 kg häst. Finns det lagstadgat, eller är det bara en rekommendation? Har för mig att det står på Jordbruksverkets hemsida, men kan tyvärr inte hitta det.

Samtidigt måste ni försöka sätta er in i min situation. Jag ska ju kunna leva med den här personen nästgårds i kanske massor av år, och kan ju inte bara storma fram och vråla "djurplågare!". Jag vill hjälpa hennes hästar genom att föra fram sakliga bevis för att hästarna måste få mer mat - och inte vilken bukfylla som helst. Och om koensilaget är lämpligt som hästföda kan hon ju fortsätta att ge det.

:p Kola
 
Ni ska nog inte utgå ifrån att "koensilage" är så himla blött.
Jag antar att vi ändå pratar om rundbalsensilage, och de flesta bönder jag jobbar åt förtorkar det ordentligt, kanske till 50% ungefär, det finns ju ingen anledning att rulla ihop vatten, det finns ju vattenkoppar till korna...
De mjölkbönder som är seriösa analyserar alla partier från olika gärden och olika skördar.
 
För det första så håller jag verkligen med om att din grannes utfodring är direkt ohälsosam. Kanske känner hon inte till grovfoderregeln? Om hästarna är magra (knotiga men bukiga) lär det med största sannolikhet bero på bristen på grovfoder, men däremot inte ha så mycket med "koensilage" att göra. Hästarna hade sett likadana ut på motsvarande kilo ts hö.

Ett ensilage avsett för kor skördas oftast tidigare på säsongen, eftersom höga näringsvärden är önskvärda. Detsamma gäller för hö bärgat för att passa en mjölkkobesättning. Av denna anledning kan det vara svårt att ge hästen så mycket grovfoder som den bör ha utan att samtidigt överutfodra med såväl energi som protein. En lösning kan vara att komplettera en låg ensilagegiva med halm eller kanske fjolårshö av god hygienisk kvalitet.

Att ett ensilage med lägre ts-halt skulle vara skadligt för hästen är en myt. Det stämmer inte alls. I preferensstudier gjorda av forskare vid SLU har det till och med visat sig att hästar föredrar ensilage med lägre ts-halt framför torrare. Vad få hästägare verkar vara medvetna om är att den hygieniska kvaliteten hos ett väl förtorkat ensilage, hösilage kallat, oftast är sämre än i ett blötare i intervallet 45-65% ts. En ts-halt överstigande 65% innebär en MYCKET stor risk för mögeltillväxt. Här sker ingen "skyddande" mjölksyrajäsning och vad det egentligen handlar om är lufttät förvaring av gräs, vilket alltså innebär en hel del risker (stickhål på plasten = snabb tillväxt av icke önskvärda mikroorganismer). Ensilage som understiger 30% i ts-halt utgör också en risk och är olämpligt för rundbalsensilering (pressvatten rinner ut och gör balen otät).

Vad gäller kobönder och foderanalyser ... kobönder är överlag bra mycket bättre på det här med utfodring än vad medelsvenssonhästägaren är. Överlägset mer medvetna!
 
Nej, det är inte så blött. Skulle tippa på att TS ligger på 50-60% efter att ha kollat närmare på det.

:p Kola
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag söker inga mirakelmedel egentligen, men fick mig nyss en chock... Efter att jag flyttade för ett år sedan har dels hästen varit...
2
Svar
24
· Visningar
4 802
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: Magica
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 803
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp