Utfall mot andra hundar...

Ämelie

Trådstartare
Jag har ett problem med min hund och jag tänkte fråga er här på buke efter tips och råd :)

Han morrar och skäller åt hundar vi möter på promenader, i värsta fall kan han göra utfall mot en annan hund. Eftersom min hund bara väger 8kg är han inte så svår att hålla och chansen att han skulle skada någon är inte heller speciellt stor, men för mig är der oacceptabelt att han beter sig på det här viset.

Han är 1,5år och reagerar mest mot han hundar. Han har aldrig varit i slagsmål med en hund och så fort han är lös med en annan hund är det inga som hellst problem. Han har aldrig bitit elller morrat åt en hund som jag låter honom hälsa på.

Han blir helt blockerad när han ser en annan hund, annars är han en väldigt kontaktsökande hund som gillar att arbeta.

Det går bra att gå på en hundutställning med 200 hundar instängda i ett ridhus, då är han kolugn. Men han klarar inte av att sköta sig om vi möter en hund på gatan. Det går också bra att gå förbi hundar som sitter kopplade tex utanför en affär. Och hundar i hundgård brukar inte heller vara några som helllst problem att gå förbi...

När han var valp lät mamma honom hälsa på alla hundar i byn, enligt henne för att han skulle lära sig att dom inte var farliga. Detta resulterade i att när jag gick med honom blev han väldigt frustrerad över att han inte får hälsa... och jag tror der var så problemet började från början...

Så, några tips, råd ideer på hur jag ska få honom att sluta bry sig om andra hundar vi möter på promenaderna?
:bump:

Sv: Utfall mot andra hundar...

Hej, jag har samma ras som dig, fast en tik på 1 år. Visst är de härliga våra små, fast ganska envetna... ;)

Min tjej kan också göra så om hon har chansen. Fast hon är inte aggresiv utan vill leka o hälsa. Hon hoppar o stutsar o tar man i kopplet ställer hon sig bara på bakbenen så det är lönlöst. :rofl:

Jag har hittat den metod som funkar bäst på min tjej. Om jag ser hunden före henne kallar jag in Nila (om jag har flexi, vilket jag har på kortare prommisar i området) visar henne godis eller pipleksak o säger fot. När vi passeraat hunden får hon godisen eller så kampar vi en stund. Glömmer hon bort sig o tittar på hunden säger jag ´hupp´ o backar tills jag har ögonkontakt. Sen börjar jag om....

Ser hon hunden först o börjar dra mot den eller hoppa o stutsa gör jag i princip samma, men börjar med att backa.

Det har resulterat i att om vi möter hund nu så tittar hon på hunden o sen på mig o väntar på kommando :bow: (i de flesta fall) Eller så sätter hon sig i ändan på kopplet o bara tittar o säger jag Niiiiiila lite mjukt så kommer hon själv tillbaka till mig.

Jag gör så i alla situationer nu, även om vi känner hunden ifråga. Då hon kommit till mig kan hon få varsågod o hälsa när hon lugnat ner sig. Funkar för mig i alla fall...

Det som kan vara ett problem ibland är att man kan avleda Nila, men hon glömmer inte.. spelar ingen roll hur rolig jag är, om jag blir arg eller om jag leker länge så i o med att jag slutar återvänder hon till det hon gjorde. Blir dock bättre med åldern :D

Att det skulle ha någonting med att han tidigare fick hälsa och inte får nu tror jag inte på.

Hur fungerar eran relation i övrigt när det gäller ledarskap?
För det är ju ledarskap det handlar om i de flesta fall, hunden kan vara osäker och att den helt enkelt löser uppgiften med mötande hundar på det sätt som du beskriver.

Men det är inte hans problem att lösa! Det är ditt och ingen annans problem att hantera mötande hundar!

När du går på gatan och ser en annan hund, och din hund skjuter fram axlarna och spetsar till öronen så ska han direkt korrigeras. Inte senare för då är det redan försent.
Ett liten snärt/ryck i kopplet brukar räcka, inga våldsamheter utan en liten knuff för att komma på andra tankar. Självklart ska inte hunden i detta skede var framför dig, utan vid sidan eller bakom.

Ibland kan det behövas ett förtydligande från mattes sida, ett bestämt pet om inte hunden svarar på ovanst.
Vad du vill säga till hunden är "Jag tar över här, dina tjänster är inte av intresse längre"

Vet mycket väl att det är mitt problem att lösa...
Jag har funderat mycket över mitt ledarskap och visst finns det brister, men i grund och botten så är den bra. Men den kan alltid bli bättre...

Han går nästan alltid bakom eller på sidan av mig, när han ska rastas brukar han dock gå lite framför... Är han lös så går han alltid bakom!

Ett ryck i halsbandet brukar inte hjälpa, det enda som fungerar hittils för att avleda honom är att vända helt om... men det mesta handlar ju om tajmning från min sida också...

För det mesta är inte min heller aggresiv, men mot hannar har han börjat moppsa upp sig...

Jag försöker göra ungefär samma sak som dig, men hittils utan något possitivt resultat...

Jag kan ha ögonkontakt med honom, men när vi är nästan jämsides med hunden så börjar han direkt så fort vi gått förbi så slutar han...

Om vi går förbi samma hund två gånger bryr han sig inte nämnvärt den andra gången :cool:

Min träningsfilosofi bygger i alla lägen på lugn och trygghet. Jag tror inte på att skrik/bråk/koppelryck kan lösa konflikter eller problem. Fastna inte i begrepp som "dominans" och "ledarskap". Det handlar istället om tillit.
Jag rekommenderar den här artikeln: http://ghk.hundkontakt.se/Jensen-dominans.htm

Kan det vara kopplet som skapar frustration/aggression? Om man ofta låter sin hund dra mot andra hundar för att slutligen få hälsa, så lär sig hunden att det lönar sig att dra i kopplet. Om man plötsligt en dag slutar ge efter på kopplet skapas det en frustration hos hunden, vilket kan leda till aggression.

Tips:
- Håll inte fast hunden, varken med dina händer eller ett sträckt koppel. (men ha den kopplad som "säkerhet")
- Var inte arg på hunden - aggressivitet hos dig sprider sig till hunden.
- Ha fickan fylld med köttbullar. (torrfoder är inte tillräckligt eftertraktat)
- Innan hunden blir blockerad fullständigt - håll fram en köttbulle framför nosen på den.
- Prata lugnande i passeringsmomentet! Försök att passera så att du alltid är mittemellan hundarna. Det är ditt ansvar att skydda din hund från den andra (om den skulle komma nära).

Med tiden kommer förhoppningsvis din vovve att titta på dig med hopp om godis varje gång ni möter någon - människa som hund...!
Lycka till! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 119
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka