Utevistelse

K

Kerplunk

Vet inte exakt vart jag ska sätta denna tråd. Testar här.

Finns det öht stall där hästarna får gå ute länge? Även på vintern?
Känns lite hopplöst att ha en häst ståendes inne i 16 timmar varje dag.

Sv: Utevistelse

Jajjemän! I vårt stall så finns en lösdrift, så här kan hästarna gå ute dygnet runt om de så vill. Helt perfekt för hästarna..!

våra hästar går ute så mycket som möjligt.
dom går ut ca halv 8 och in mellan 20.30 och 21.00..
det tycker jag är lagom.. när det är fint väder går dom ute på natten också.. dom tycker inte om att vara inne!!

min häst står i ett stall där de går ut ca 06 och kommer in igen tidigast 17 men är det bra väder kan de vara ute fram till 20-21. så visst finns de :)

Mina hästar går ut senast 7 å kommer in nån gång mellan 18-22 beroende på ridning/vila osv.

Mina hästar släpps ut vid 8-tiden o kommer in igen vid 19-tiden. Har alltid fungerat utmärkt!
vet hästar som bara får gå ut 4-2 timmar om dagen, det tycker jag är för jävligt!

Om du oftast är i stallet på kvällen eller har nära till stallet så kanske du själv kan ordna så att hästen får gå ute längre?

Våra hästar går ut vid 7-8 på morgonen, sedan tas de andra i stallet in till kl 16. Men då lämnar de kvar mina hästar och någon till, och ger dem istället sitt em-hö i hagen. Sedan tar vi själva in dem på kvällen.

Om man hittar någon annan som också vill ha hästen ute mer så kan man ju hjälpas åt med insläpp på kvällen.

Kan kanske vara värt att fråga vad stallägaren tycker om det. Det är ju mindre jobb för den som har insläppet att lägga ut lite hö istället för att ta in häst så det borde inte vara något problem!

japp det finns det i vårat stall :) på vardagarna går hästarna ut vid 05 och går in tidigast 18 (om inte ägaren tar in tidigare) på helgen kommer dom ut vid 06 å går in samma tid.

Här finns ett litet stall där hästarna är ute länge!
För det mesta kommer dom ut vid 6.30 och in vid 22.00.

Samma sak i det stallet vi står nu... Hästarna kommer ut vid 10 och in mellan 14-16... Vissa dagar kommer de inte ut öht :mad:

Derför ska vi flytta så snart som möjligt, har fått plats i ett annat stall, där får hästarna vara ute 8-20 iaf... Plus att man hjälpa åt med täcken. Där vi står nu får man ta på det täcke dem ska ha på dagen kvällen innan, något som kanske är vanlikgt, men som resulterar i att min ponny som vanligtvis går utan täcke och inte behöver nåt på natten helt enkelt får gå utan dagem efter, om inte man åker dit på morgonen och klär på själv.. jaja

Mina kommer ut vid 7-7-30 och in lite olika beroende på när de vill.

Jag har en tävlingshäst som står och spänner sig om han får vara ute längre än han vill.16-17 brukar han börja säga ifrån.

En inackordering vill in runt 19 så det brukar hon få.

Shettisarna med sin långa lurviga päls brukar vilja in om det är för kallt :smirk: , helst redan vid 3........... Men jag brukar inte ta in dem förrän vid nattfodringen vid 22. Nån måtta får det lov att vara.

Islänningarna vill helst aldrig in så där har jag gett upp hoppet och har dem på lösdrift.

Jag tror inte på det där att hästar SKA vara ute mkt bara för att man tycker att det känns bra i samvetet. Man får lyssna lite på hästarna oxå.

Under de fem år jag haft min Best har hon stått på tre olika stall.

Det första var bäst. Där gick de ute "efter sunt förnuft", dvs om det var sommar och 30 grader varmt och gassande sol, då stod de inne på dagarna och gick ute på natten. Om det var vinter och dagsregn var de bara ute halva dagen, osv osv.

Stall nummer två: Tävlingsstall, träningsanläggning. Ut vid 10-tiden, in senast 16 (de flesta av hästägarna ville att hästarna skulle vara inne och ha fått kraftfoder så att de kunde rida klockan 17). Vintertid var det minimal utevistelse och värst var det den gångna vintern då hagarna var så dåliga att 22 hästar i omgångar fick dela på 3 st rasthagar! Besten fick diagnosen akut luftvägsinflammation i maj varpå jag flyttade!

Stall nummer 3: Ute hela dygnet från maj - september (och en bit in i oktober). Sedan utevistelse från ca 9 - 18. Dock andra nackdelar som t ex hönsskit i höet och överallt i stallet.:D

I onsdags flyttade mina hästar HEM till vår egen gård. Självklart att de skulle vara ute tills vi själva skulle gå och lägga oss, tyckte jag - men vad hände? Jo, Besten börjar "vandra" när mörkret kommer och vill bara gå in....
Nu bor hon och Mixen i utebox (tre hela väggar, tak samt 140 cm hög boxfront), så de får friskt luft ändå - men i alla fall.....:D

Immer

Djurjouren skrev:
Jag tror inte på det där att hästar SKA vara ute mkt bara för att man tycker att det känns bra i samvetet. Man får lyssna lite på hästarna oxå.

Precis min åsikt! Jag hade gärna tagit in mina hästar tidigare eller fått sovmorgon, men dom vill bara vara ute! händer ofta att fjordingen vänder och går längst bort i hagen när jag ska ta in honom vid 22.30. Känner mig nästan hemsk som "tvingar" in honom....

Nu har jag min häst på lösdrift. Har haft inackorderat på det sättet på 3 ställen + när jag hade eget stall. Har haft inackorderad med nätterna inne i två stall; ett där de kom ut vid 7-8 och in när vi tog in själva (17-20 ungefär, beroende på när man kom ut och red) och ett där de kom ut vid 6 och in vid 18 vintertid och ca 20-21 på vår/höst.

Nu har ju jag islänning och där verkar det vara vanligare med såna lösningar. Men i sistnämnda stallet var det blandat med raser och hon som ägde det var noga med att försöka låta hästarna vara ute så mycket det bara gick!

Har helst ute våra till runt 21. De går ut mellan 6.30-7.00.
Det blir mindre att mocka :), glada, pigga och friska hästar.
Står de däremot vid grinden kl 18 och vill in, kanske pga. spöregn, klart de får gå in då...

I stallet där min ponny står så släpps hästarna ut vid 8:30 & släpps in vid ca 17:00

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka