Sv: Utevistelse
Under de fem år jag haft min Best har hon stått på tre olika stall.
Det första var bäst. Där gick de ute "efter sunt förnuft", dvs om det var sommar och 30 grader varmt och gassande sol, då stod de inne på dagarna och gick ute på natten. Om det var vinter och dagsregn var de bara ute halva dagen, osv osv.
Stall nummer två: Tävlingsstall, träningsanläggning. Ut vid 10-tiden, in senast 16 (de flesta av hästägarna ville att hästarna skulle vara inne och ha fått kraftfoder så att de kunde rida klockan 17). Vintertid var det minimal utevistelse och värst var det den gångna vintern då hagarna var så dåliga att 22 hästar i omgångar fick dela på 3 st rasthagar! Besten fick diagnosen akut luftvägsinflammation i maj varpå jag flyttade!
Stall nummer 3: Ute hela dygnet från maj - september (och en bit in i oktober). Sedan utevistelse från ca 9 - 18. Dock andra nackdelar som t ex hönsskit i höet och överallt i stallet.
I onsdags flyttade mina hästar HEM till vår egen gård. Självklart att de skulle vara ute tills vi själva skulle gå och lägga oss, tyckte jag - men vad hände? Jo, Besten börjar "vandra" när mörkret kommer och vill bara gå in....
Nu bor hon och Mixen i utebox (tre hela väggar, tak samt 140 cm hög boxfront), så de får friskt luft ändå - men i alla fall.....
Immer