utetäcken med halvhals?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag tycker att täcken med halvhals sitter bäst på mina hästar. Eftersom de inte är helklippt behövs inga helhalsar...
Men jag upplever det som att täcken med halvhals nästan har försvunnit från marknaden - rätt eller fel?
I vilket fall som helst skulle jag vilja ha tips om vilka märken på täcken som fortfarande går att få tag i med halvhals?

De jag har använt eller de runt mig använt är Rambo och Rhinos halvhalstäcken "wug" och Thermo Masters premium tornado lite. TMs är mycket bra och hållbara trots sina 600D, haft mina i 3 år, har 3 st, måste dock impregneras varje år (efter varje tvätt) vilket jag har varit dålig på, då kan de läcka längs ryggen vid blötsnö/ihållande regn.

Jag tycker att täcken med halvhals sitter bäst på mina hästar. Eftersom de inte är helklippt behövs inga helhalsar...
Men jag upplever det som att täcken med halvhals nästan har försvunnit från marknaden - rätt eller fel?
I vilket fall som helst skulle jag vilja ha tips om vilka märken på täcken som fortfarande går att få tag i med halvhals?

Jag hade såna till min ponny ofta. Körde med Wug från Rhino eller Rambo från Horsewear.

Shire har halvhals också har jag för mig. Vet inte om det är under deras vanliga namn eller Three Crowns.

Jag diskuterade halvhals med min lokala ridsportbutik förra vintern. Jag använder bara halvhals eller fast helhals(de där avtagbara är ju ren skit, viker sig framåt o så regnar det in.vid manken). Han sa iaf att folk inte vill ha halvhals för att många storhästar med klen man helt enkelt får manen bortskavd där halvhalsen ligger an. Inget problem för mig med islandshäst men kan ju klart förstå att folk inte vill skava bort manen!

Min butik har iaf varje år tagit in 100gr halvhals av något litet märke. Och nån gång har jag snubblat över andra modeller, som jag då givetvis måste köpai fförebyggande syfte, man vet ju aldrig när man nästa gång hittar ett halvhals!

Vill du veta butiken, skicka pm.

Visst skavs manen av på halvhals, men för mig kvittar det. Hellre det än skav på manken;)

Och jag har samma problem som dig @kvandi, täckena lägger sig fel med lös hals. Dessutom gillar jag inte att hästarna blir alldeles blöta i bogen med vanlig skärning om det regnar mycket. Speciellt inte när hästarna går ute 24/7.

Senast ändrad:
Nisch häst har också täcken med halvhals. Jag tycker passformen är bra, men tyget kunde vara starkare (tror de har två varianter nu dock, en med fler denier. ) Deras halvhals är skuren så att den går ganska mycket uppåt, med plats för en lite grövre hals, så på min häst har det inte varit några bekymmer med manen (och hon får annars skav bara man tittar på henne, kan tex inte ha mattespad under sadeln eftersom sömmarna på sidan av kanalen skaver), trots att hon är ett halvblod ;) .

• Gilla
Reactions: Io
Jag har Källqvist Jackie i halvhals. Både 100 g och ofodrat regntäcke. Finns i 300 g också. Även Haglunds har ofodrat och 300 g med halvhals. Köper mina på Eko/Citygross

Jag har ett gäng med halvhals från Weatherbeeta och dem är mina favoriter :)
Får inget skav alls på manen trots känsligt fullblod.

Horsewares täcken är ju bra, men jag kan inte motivera mig att lägga flera tusen kronor på täcken till mina hobbyhästar när vi har en stor familj att försörja också.
Shires har halvhals, bra är dem också. Wheaterbeeta har också halvhals.
FINNS det Shires-täcken med halvhals i år? Jag har kollat dem några gånger tidigare och har inte hittat några modeller med halvhals, ens på deras egen sida. Jag gillar Shires...

Shires Typhoon har nog halvhals.
Har ett sånt blått 100 gram. Sitter bra och skaver ej av manen.

Har waetherbeeta också, men tycker de är överprisade. Yttertyger är betydligt mindre slitstarkt än shires även om de har samma D.

FINNS det Shires-täcken med halvhals i år? Jag har kollat dem några gånger tidigare och har inte hittat några modeller med halvhals, ens på deras egen sida. Jag gillar Shires...

Jag googlade shires +halvhals och fick upp ett par webshoppar som ser ut att sälja typhoon eller highlander-täcket med halvhals fortfarande (för jag ser inga halvhalsar på shires hemsida heller).
Three Crown är shires? Jag blev osäker? Men finns three crown täcke för trevligt pris med halvhals.

Horsewares täcken är ju bra, men jag kan inte motivera mig att lägga flera tusen kronor på täcken till mina hobbyhästar när vi har en stor familj att försörja också...
Finns inte amigo med halvhals nu? Men de kanske är med högre denier, tänker att deras 600d regntäcken inte är så dyra.
Ifs drar det iväg i pris när de är tjockare...
Hur som helst, suveräna täcken!

Det finns att få tag på iaf, jag kollade häromdagen.
Liten brasklapp bara, ett år köpte jag ett Three Crown eller Three Horses eller vad de heter, det skulle vara samma som Shires. Det är det INTE. Inte samma yttertyg, inte alls lika hållbart.

Det finns att få tag på iaf, jag kollade häromdagen.
Liten brasklapp bara, ett år köpte jag ett Three Crown eller Three Horses eller vad de heter, det skulle vara samma som Shires. Det är det INTE. Inte samma yttertyg, inte alls lika hållbart.

Konstigt, jag har ett Three Crown som ser exakt likadant ut som Shires och är riktigt bra, mitt favorittäcke. Men det kanske är olika beroende på vilka täcken det gäller? Mitt ser exakt likadant ut som ett Thyfoon.

Konstigt, jag har ett Three Crown som ser exakt likadant ut som Shires och är riktigt bra, mitt favorittäcke. Men det kanske är olika beroende på vilka täcken det gäller? Mitt ser exakt likadant ut som ett Thyfoon.
Mitt var också exakt likadant, förutom i tyget. Det började läcka ganska fort och gick i sönder. Slängde det efter en säsong.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
502
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka