Utesluta ur flocken rätt eller fel?

Mirre

Trådstartare
Vad anser ni gjorde jag rätt eller fel i den här situationen?

Var ut till stallet förut för att kvällsfodra hästarna.
Dem går ute dygnet runt och eftersom dom tränas regelbundet och inte går på något direkt bete så äter dem även kraftfoder.
Vi har gett dem det ute i hagen varje dag hittills sen dom började gå ute, och det har inte varit några problem. Dem har sin plats med avstånd från varrandra. Samma plats varje dag.

Herman får sin mat direkt på marken då han annars står och sparkar på hinken och välter ur den. Moses får ur hink (eg skulle han också kunna äta från marken men är A´s häst och han vill att han äter ur hink)

Herman är och förblir den ständiga flockledaren ( i den enorma flocken på två hästar :D ) och kör iof rätt rejält med Moses ibland, dock har det aldrig varit några större problem vid fodring. Båda har ätit sin mat lugnt och stilla.

Gjorde precis likadant idag. Herman får maten först, som alltid på sin plats vid vattentunnan. Dock var det ett himla krångel idag att få rätt häst på rätt plats. Herman skulle absolut ha Moses hink, som mamma hade. Men det löste sig till slut, och rätt häst fick rätt mat ;)

Dock hade Herman uppenbarligen siktet inställt på Moses mat fortfarande. han åt bara lite grann av sin mat sen flög han på Moses med blottade tänder och bakåtstrukna öron :confused: och snodde hans mat. Moses drog ju direkt såklart.

Herman vet så väl var hans mat är, och vilka regler som gäller.
Och han har aldrig attackerat sådär förut.
Gick in i hagen och föste bestämt bort Herman därifrån och uteslöt honom ur flocken. Först blev han sur såklart och sparkade bakut men igonerade det (eller det gjorde jag väl eg inte men röt inte eller nåt sånt honom) men han fick inte komma tillbaka förräns han var lugn igen och bad om att få komma tillbaka. Gjorde jag rätt?

Han sprang iväg en bit sen stanande han och stod och kollade på mig (med högt buret huvud kan tilläggas om det har någon betydelse) Jag ignorerade honom och stod och tittade på Moses (som fick äta ur hinken när matte höll i stället) Herman försökte då gå tillbaka mot "flocken" igen men föste tillbaka honom tills jag visade att han var välkommen tillbaka.

Han verkade alla fall förstå vad jag menade och varför jag föste bort honom. När han såg lugn och avslappnad ut igen och hade sin uppmärksamhet på mig och bad om att få komma tillbaka så fick han det. han gick då bara fram till mig och skulle gosa, och följde sen med mig snett bakom hela tiden tills jag gick åt sidan och lät honom gå förbi. Då gick han iof tillbaka till Moses matställe (som var tomt då) och sen till sin mat och åt upp den. Och var inte på Moses nåt mer heller.

Är det dumt att ge maten i hagen så? Men det har funkat bra hitills. Vi gjorde likadant förra sommaren, var aldrig några problem.

Sv: Utesluta ur flocken rätt eller fel?

Alltså....så här är det....när jag har fodrat hö t.ex i hagarna mellan två hästar har ledaren först fått sin hög sen den underlägsna sin och ledaren envisas med att först äta lite av sin och sedan fösa iväg så som du beskriver den andra hästen och ta dens foder.
De hästar som jag vatt med om som gått på lösdrift har ju sitt skjul där det finns två grimskaft precis som i en spilta och varsin krubba där de fått sin mat DÄRFÖR just detta med att ledaren skall ha allt..... så jag tycker du bör mata hästarna antingen i box om det finns möjlighet till det eller att man får hålla dem i grimskaft helt enkelt.... ;)

Jag gör som du, fodrar i hagen och det är inga problem. Har också två hästar i den hagen, och det är klart, vissa dagar måste jag vakta så inte den ranghöge snor maten, men nog är det lättare att vakta honom och köra iväg honom om han får för sig något än att hålla på och släpa in hästarna varje kväll.

Jenny

Jag fodrar också i hagen under betes tiden, men det är fem hästar. Antar att det är en väldigt schysst flock det är frågan om hos oss efter som händer ytterst sällan att någon hoppar på den andra.

Var nog närmare bestämt kanske något år sedan till och med när vi fodrade ute som det hände något. Dom står ganska lugnt på sina platser och när den ena är klar väntar vi ut de andra medens den hästen snällt strövar iväg och fortsätter äta sitt gräss.

Jag tycker du gjorde rätt som visade att det var fel det han gjorde, är visserligen ingen 100% hästkännare på det området. Men jag skulle gjort samma sak! ;)

Tycker du gjorde rätt. Möjligen hade jag inte låtit H gå till Ms matställe, utan visat honom tillbaka till hans eget.
Hur gör du nu? Stannar i hagen och visar var skåpet ska stå? ;)

Vi har 4 hästar som äter från samma hög, oavsett det gäller grovfoder eller havre. Vi förutsätter/kräver att det ska vara lugn och ro, vilket hästarna accepterar.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 170
Senast: Masqueradee
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar