zanque
Trådstartare
Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota och knä, bara lite svullet på insidan. (Jag är så extremt nojjjig över senskador just då det är flera bekanta som haft senskador på sina hästar det här året.) Iallafall hon var inte halt i skritt och markerade bara minimalt lite i trav på volt, inget på raktspår. Jag kylde benet och sen fick hon stå inne med stallbandage. Söndag morgon så var svullnaden i princip borta bara lite tjock på insidan av benet typ mellan senorna. Jag kylde och lindade på nya stallbandage och på kvällen var det likadant som på morgonen. Hon har nu stått på box sen i lördags (går på lösdrift i vanliga fall) och imorse var hon inte svullen alls och inte heller varm i benet.
Kan det vara en senskada? Egentligen tror jag bara att hon fått en spark eller nånting i hagen... Värme och svullnad borde väl inte försvinna så fort vid en senskada? Vad tror ni det skulle kunna vara? Veterinär har inte tillkallats eftersom delägaren till hästen tycker att det är onödigt att åka in och jag har inte råd att stå för hela besöket själv.
Kan det vara en senskada? Egentligen tror jag bara att hon fått en spark eller nånting i hagen... Värme och svullnad borde väl inte försvinna så fort vid en senskada? Vad tror ni det skulle kunna vara? Veterinär har inte tillkallats eftersom delägaren till hästen tycker att det är onödigt att åka in och jag har inte råd att stå för hela besöket själv.