Uteritter!

A

Amanty

Jag är nyfiken på hur du gör när du rider ut. Hur låter du hästen gå? Långa tyglar eller "jobba"?
Jag försöker variera och blanda så mycket som möjligt. Vissa dagar är det mycket skritt i skogen på lång tygel, lite kravlös trav/galopp.
Andra dagar jobbar vi mer, gör mer övningar, skänkelvikningar, öppna etc. Jag försöker rida ut 4 dagar i veckan och i paddock/ridhus 2 gånger i veckan. Uteritterna är mellan 40-60 min vanligtvis i blandad terräng dvs. grusväg/skogsstig/skog/backar etc.

Hur rider du på dina uteritter?
Hur ofta och hur länge?
Vilken typ av terräng rider du i?

:)

Sv: Uteritter!

Rider oftast ut, kräver samma jobb som på ridbanan. Tiden varierar från 1 timme och uppåt beroende på var jag är. Här i området finns inte så mycket varierad terräng men har några slingor som kräver benlyft och koncentration samt klättring. Är precis på väg norrut igen och där har vi lite roligare terräng och då blir det "off trail" = tuff terräng med mycket backar.

Högst 1 gång i veckan är det ridbana/ridhus.

Jag är nyfiken på hur du gör när du rider ut. Hur låter du hästen gå? Långa tyglar eller "jobba"?
Jag försöker variera och blanda så mycket som möjligt. Vissa dagar är det mycket skritt i skogen på lång tygel, lite kravlös trav/galopp.
Andra dagar jobbar vi mer, gör mer övningar, skänkelvikningar, öppna etc. Jag försöker rida ut 4 dagar i veckan och i paddock/ridhus 2 gånger i veckan. Uteritterna är mellan 40-60 min vanligtvis i blandad terräng dvs. grusväg/skogsstig/skog/backar etc.

Dito!
Ibland om tid finnes kan det bli en 2-3 timmars "lättjobbad" uteritt med mycket skritt.
På min senaste medryttarhäst hade vi ingen ridplan så då blev det skogsridnings dressyr/hopp varje gång. Den hästen var jätte fin i kroppen och verkade mycket nöjd:)

Hur rider du på dina uteritter? blandat, brukar börja på långa tyglar och sen gör jag lite skänkelvikning och sånt på vägarna och ibland lite dressyr på fält och sådär. och vissa gånger långa tyglar hela tiden. just nu är han dock under igångsättning, så blir bara skritt varannan gång på lång tygel och varannan gång "iform"

Hur ofta och hur länge? varannan dag för tillfället ökar från 30-60 minuter under kommande 3 veckor

Vilken typ av terräng rider du i? nu vanlig grusväg bara, annars i skogen <3

det varierar. jag är van att inte ha någon paddock/ridhus vid stallet så rider oftast ut.

Hur rider du på dina uteritter?
vad jag gör beror på dagsform och vad hästen gjort dagen innan etc., kan vara allt från skritt på lång tygel till lugnare joggingpass eller tuffare, längre galoppsträckor och lite intervaller. eller så rider jag till något mer kuperat område och klättrar.
mycket "dressyr" fast på rakt spår, dvs. halter, halvhalter, rygga, skänkelvikning, öppna, sluta, framdelsvändningar (eller del av), tempoväxlingar etc.

Hur ofta och hur länge?
3-5 dagar i veckan ungefär, mellan 30 minuter och 1,5 timme kanske

Vilken typ av terräng rider du i?
grusvägar, vallar och stubbåkrar, skogen (där det finns) etc etc. så var det iaf innan jag flyttade, nu har jag inte fått ner hästen än så jag vet inte riktigt hur ridterrängen är härnere.

Jag och pållan jobbar så gott som alltid när vi rider ut, både hon och jag får så tråkigt annars. Vad och hur vi jobbar beror på föregående pass och dagsform på oss båda. Vi är ute som minst 30 min och som mest ett par timmar. Vid kortare pass är det högre tempo som gäller. Ca en timme är standard.
Planen är att få upp hennes kondition så pass att hon orkar ett tufft pass i ca timme.
Jag har alltid en plan för vad vi skall göra oavsett om vi rider på bana eller rider ut.

Terräng varierar.

Jag rider oftast ut i skogen. Planerar dock att börja träna mer på ridbanan/rida till ridhuset men uteritter är ändå vår grundstomme!

Tid varierar från 30 min till flera timmar. Långritter är väl ändå den bästa medicinen för själen :) Eller galopper på öppna fält! Jag rider nog precis överallt; off road, grusväg, skogsväg, stigar, ängar, klätterbackar osv. Har tillgång till allt här! Hur jag rider beror på hästen; om den har träningsvärk eller är pigg och fräsch, hur den gått dagen innan, vädret osv.

Vissa dagar skrittar man ut på långa tyglar (travar och galopperar på långa tyglar också när vi bara vill ösa på :D hästen älskar det), klättrar, eller väljer bra grusvägar för att kunna trava/galoppera mycket. Lägger in skänkelvikning/öppna, halter osv varje ridtur. Eftersträvar alltid balans och helst även form. Rider mycket på öppna fält både hemma och andra som ligger längre bort. Uteritt är inget flams för mig, vi jobbar hårt de dagar det ska jobbas. Men både jag och mina hästar är lite för fria fåglar för att kunna stänga in oss på banan allt för ofta :p

Senast ändrad:

Eftersom att jag rider väldigt mycket dressyrarbete på bana brukar jag låta hästen få skogsmulla på under uteritterna. Jag vill dock att hästen fortfarande går i form i alla gångarter även om vi då inte talar om någon hög sådan. ;)

Jag brukar rida ut ca 2-3 gånger i veckan och de brukar vanligtvis bli ca 2 timmar långa.

Det blir oftast längs grusvägar och skogsstigar. Rätt flak terräng, ser mest uteritten som ett sätt att rensa hjärnan på mig och hästen. Det blir sällan klättring, kanske borde öka på med lite sådant...

Jag är bara medryttare, men jag svarar iaf ;) Jag rider 3ggr/vecka försöker då ha 2ggr ute och 1 ggr på bana.

Hur rider du på dina uteritter? Om jag rider själv så är det mycket dressyr, alltså skänkelvikningar, öppna, sluta, volter, halter m.m.
Men när vi rider flera så är det för det mesta lång tygel i skritten, trav och galopp på kort tygel, men inget seriösare arbete. Jag försöker dock att göra lite lösgjörande även i grupp, beror lite på dagsform.

Hur ofta och hur länge? 2ggr/vecka (ägaren rider ut 2ggr/vecka också) och det blir ca 1h - 1h 30min. Sen är det en liten långritt på ca 3h emellan åt ;)

Vilken typ av terräng rider du i? Ganska varierande. Brukar skritta fram mycket i skogen så hästen lyfter på benen, sn måste man gå några meter asfalt, sen blir det lite grusväg, backar, ett å annat fält, "lervägar"... Underbara ridvägar :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka