D

dolphinsmile

Imorrn tänkte jag ge mig ut på en uteritt med en kompis. Tänkte ta med sadelväskorna, lunch och fika.. Hela kittet.
Vill höra med er hur ni brukar göra på era uteritter. När ni rastar t.ex. vart gör ni av hästarna? Låter ni dem beta, eller binder ni fast dem?
Ge även gärna förslag på bra fika eller maträtter att ta med ut i skogen!

Sv: Uteritt

Va roligt hoppas ni far en lyckad tur och vackert vader!!:)

testat allt mojligt, binda fast i ett trad med grimma + grimskaft brukar vara nagot som fungerar och man kan sitta i lugn och ro och ha uppsikt over hastarna.

Halla i hasten samtidigt ingen bra idee, om man vill ha maten ifred:p

Har aven tagit med mig en rulle trad, och gjort en hage genom att snurra runt traden, blev plats for 3hastar. Men da klarade dem ocksa av att ga utan elektricitet, bara en trad och sa var det vi som agde marken och traden;)

Tips pa bra mat ar tunnbrodsrullar, valfri fyllning men alla lackerheter man kan hitta far plats:d

tack för tipsen! Det där med tråden verkar ju intressant.. man vill ju att pållarna ska kunna beta lite och inte bara stå å ha tråkigt.. men frågan är om mitt sto kan stå i samma som valacken.. hon har blivit så grinig på sistone.. riktigt surkärring :D hehe..

åh vad mysigt :)
Hoppas ni får en trevlig tur!

grimma + grimskaft till hästen, jag tar oftast longeringslinan dock då den är längre, har inte hela utan kortar upp den liksom.

Pasta, hackade tomater, ostsås och qourn (jag är vegetarian) i en termos. :d Och så vanligt fika så klart. :D

ja.. jag har tänkt på longerlina.. tänk om man kunde få till nått som liknar hur hästen sitter fast i spilta.. men en tyng på repet.. så att den aldrig kan trassla in sig.. typ slänga upp repet i ett träd eller nått :D

Det låter jättemysigt :)
Om det finns träd på lagom avstånd kan man binda upp ett rep mellan dem och sen ha grimskaft (lagom långa i förhållande till hur högt man bundit upp repet, så kan hästarna beta) med karbiner i båda ändar. Så snäpper man fast grimskaftet i grimman och runt repet. Om man inte vill att hästarna ska komma för nära varandra kan man knyta knutar på repet (så kan inte karbinhaken glida förbi).

Jag har inte så bra fantasi när det gäller mat, men utan ballerina skulle jag inte ge mig ut :smirk:

Tog ett tag innan jag fattade.. men det var ju smart ju.. lite samma grej som en del har till sina hundar.. en vajer över gården som deras koppel sitter fast i.. smart

*KL*

Vi red hem till mig idag, satte rep over infarten (kringbyggd gård) och släppte hästarna på gården så kunde dom agera gräsklippare:P Sen satt vi där o fikade.

Ute i skogen brukar jag binda hästen i ett träd. Har man ett långt rep och en häst som inte får panik om den känner att repet snuddar foten kan man ha det ganska långt (obs; extra viktigt med löpknut i så fall! som man enkelt kan dra loss om hästen trasslar in sig)

Annars att binda hästarna i ett rep som beskrevs i en kommentar ovan är smart.

Jag undrar lite över sättet som de gör i typ..etiopien eller nåt; binder ett rep ovanför hasen på bakbenet och sen fram till ovanför knät på samma sidas framben; hästen kan gå men inte springa. Har man en svårstressad häst som inte får panik så lätt och blir stressad av att sitta ''fast'' så så borde det faktiskt vara en bra uppbindning på turer.. används/användes det inte på typ irland o sånt med?
Vet inte hur man ska ta reda på om hästen accepterar det utan att bli rädd, på ett riskfritt sätt dock.
(ush vad folk kommer kalla mig djurplågare nu när jag tänker på sånt.. men kan någon berätta varför det skulle vara så fruktansvärt hemskt så omvärderar jag kanske:P Sitter det bara inte nere vid hovarna utan ovanför has och framknä, så..och nej, har aldrig provat det) Bara en fundering.

Min första tanke är att de kan dra sönder sig om knutarna är helt stumma.. om de inte är vana vid det. Det går säkert att vänja dem vid det.. kanske.. men jag är ändå av den uppfattningen att hästar är alltid hästar.. hur väldresserade de än är.. och blir de rädda så bryr de sig inte om något annat än att ta sig därifrån. De ägnar inte en tanke på sin egen smärta eller skaderisk.
Så tänk dig själv om de är bundna så och försöker fly, tänk vilken skada det skulle kunna göra :eek: uscja..

Tror snarare att de välter än att de drar sönder benen..vilket ju inte är bättre egentligen. Kan ju bryta höfter o allt om de landar fel.. Å andra sidan kan en häst som står uppbunden med grimma slita isönder sig med, elleri en hage gå igenom ett staket och skada sig..

Fast om man har en svag punkt, t.ex balaband (som ju används som säkerhet när man binder up i grimma) någonstans på mitten av repet? Det håller i vanliga fall men får dom panik så går det av... och så såklart breda läderremmar eller nåt runt själva benet, nåt som inte skaver och som utjämnar trycket lite om de drar hårt..
Jag tycker att den uppbindnings iden har många fördelar, men jag vill ju vara helt säker på varför så många är rädda för den innan jag ens funderar på att prova. Det kan ju alltid vara något som man helt missat, och så står man där med en skadad häst, hemska tanke...

Precis, det är samma princip! Kände att förklaringen blev lite invecklad, men bra att du fattade...

Jag har sett ngt som såg ut som typ handbojor klädda med fårskinn, fast med längre kedja mellan bojorna. Man skulle sätta dem runt frambenen, så kan de också gå runt men inte springa (lite samma princip som du beskrev för i etiopien). Vet inte om det är bra, känns lite skumt om det skulle hända ngt...

Jo, det är ju just det om de skulle bli rädda... men har man då en svag punkt så att repet går sönder innan hästen skadar sig..
Det måste ju ändå vara roligare att kunna gå runt lite o bete än att vara fastbunden i ett träd och kanske bara kunna nå ner o äta lite precis vid trädrötterna..
Eller om det är mitt på en äng utan något att binda fast i..

Morotsslantar är alltid poppis att ha med sig...

Om jag känner minsta tvekan till att hästarna ska sticka på egen hand, ifall jag hoppat av den jag rider mitt ute i skogen, så leder jag "ridhästen" i träns och låter den äta. Dom andra två sticker aldrig ifrån oss. Sen är jag bussig och växlar så att hästen i träns får springa fritt den också.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 463
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka