Lola

Trådstartare
Jag har nyligen (ca 5 veckor) blviit fodervärld till en underbar häst. Han är supersnäll och mysig när vi tränar dressyr och hoppar, men när vi rider ut så känns det som om han måste tävla med de andra hästarna. Han kan inte skrita (taktar) och försöker man trava så blir det lätt snabbare. Han är väldigt svår att hålla eftersom han drar upp huvudet. Jag rider honom med vanligt tränsbett och vill inte rida honom med något skarpare. Denna hästen är snällheten själv för det mesta, men han har nog rätt mycket galopp blod i ådrorna (han är ett arabiskt fullblod med syskon som går galopp). Men jag tror att det är en tävlingsinstink för skrittar man ut själv är det som en helt annan häst lugn och fin som vanligt. Vad ska jag göra?

Sv: Uteritt

Du skulle kunna ha martingal på honom när du rider ut, då kan han inte slänga upp huvudet lika högt och blir därigenom lite lättare att hålla. Jag hade också en häst som kunde vara sån där - självklart vill man ju att hästen i längden ska vara så väluppfostrad att den går lugnt oavsett, men så funkar det ju inte alltid i verkligheten:D . Min häst var mycket lugnare om hon fick gå först när jag red ihop med andra - då behövde hon inte tävla.

Jag skulle ha petat på en martingal först och främst för att undvika otäcka situationer.

Ut och skritta, skritta, skritta och åter skritta med en annan lugn och stabil individ. Till slut kanske hästen förstår att det aldrig kommer att bli någon tävling emot den andra

min kompis märr var tidigare fruktansvärt stressad och skvättig för allt och alla men efter en sommar tillsammans med våran lugna herre är hon numera en lugn och stadig individ

På med en martingal och prova att rida först i ledet, rid inte i par formation med någon utan håll dig ensam först.

Jag tror att det kommer att bli bättre när du och hästen väl lär känna varandra ordentligt. När jag köpte min häst taktade han också mycket. Jag trodde aldrig att han skulle lära sig skritta och vila i steget. Det tog lite tid men det kom till slut. När du börjar känna hästen ordentligt kommer du att slappna av mer och då lugnar även han sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 700
Senast: yamyam
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama