Uteridning, problem!! *långt*

S

Suprize

Har haft min häst i ca. 2 månader nu och har problem när jag ska rida ut själv!
Han vill inte gå från stallet, ibland går det men efter en stund ska han försöka vända, "låser" sig framåt, går krabba, lättar fram och ibland ställer han sig riktigt!

Har inga som helst problem när jag rider ut med någon, då går han fram överallt, först som sist!

Förra ägaren säger att han testade en del i början, men NU? Känns som jag provat det mesta, några ideer på vad jag ska testa med? Behövs verkligen!

Har även haft problem på banan när han vägrar gå framåt och ska hålla på! Men tror det har börjat fixa sig när jag kommer på han och där går de nu bra för det mesta..

Men när jag rider ut!! Det är inte så kul med en häst som bockar, stegrar, vänder mm...

Sv: Uteridning, problem!! *långt*

Har haft min häst i ca. 2 månader nu och har problem när jag ska rida ut själv!
Han vill inte gå från stallet, ibland går det men efter en stund ska han försöka vända, "låser" sig framåt, går krabba, lättar fram och ibland ställer han sig riktigt!

Har inga som helst problem när jag rider ut med någon, då går han fram överallt, först som sist!

Förra ägaren säger att han testade en del i början, men NU? Känns som jag provat det mesta, några ideer på vad jag ska testa med? Behövs verkligen!

Har även haft problem på banan när han vägrar gå framåt och ska hålla på! Men tror det har börjat fixa sig när jag kommer på han och där går de nu bra för det mesta..

Men när jag rider ut!! Det är inte så kul med en häst som bockar, stegrar, vänder mm...

Känner igen det är, min ena häst är likadan, han går dock bra på banan ensam som med andra, även om kompisarna ibland står i hagen alldeles intill ridbanan.
Utritter går inte ensam, då vägrar han lämna stallet, visst kämpar man tillräckligt länge så kommer man iväg och passerar man den magiska gränsen så går det ganska bra..men allt som oftast kommer man inte ens av stallplanen. Han reser sig rakt upp om han blir tillräckligt arg, annars lättar han bara som du säger, försöker vända, reser och kastar sig, bockar dock aldrig.

Har ingen lösning, tror inte de går att få bort heller, min bottnar i rädsla för att bli lämnad ensam, då han blev det i ett annat stall och har sedan dess svår seperationsångest :(

Jag har också haft min nya häst i ca. 2 månader och jag har exakt samma problem som du - lyckligtvis så stegrar/bockar inte min men beteendet är exakt samma i övrigt vänder, backar, fryser fast, blåser upp sig för skitsaker som hon har sett tusen gånger. Igår när vi var ute så tog det 5 minuter att bråka om vilken stig vi skulle ta i skogen, hon ville vänster (ledde mot stallet) jag ville höger, gissa om hon fick gå höger....

Enda som jag kan säga är, envisas, var :devil:-igt bestämd och visa hästen att det är ingen idé.

Förhoppnigsvis så tröttnar de till slut :crazy:

Har du provat att bara vara ute och promenera med honom, utan att rida?

Jag red en häst för många år sedan som var ungefär som din. Vi var ute och gick med hästen rätt så långt nästan varje dag under en tid (kanske 2 veckor). När det går bra kan man sitta upp när man redan är en bit från stallet och hästen börjar kanske fatta att det inte är så farligt att vara iväg själv med sin ryttare.
Det kanske kan vara värt att prova iallafall om inte hästen är omöjlig att leda också :)

Låter inget vidare...
Fast jag troor att min häst endast testar mig. Enligt förra ägaren (som jag litar på) var han underbar att rida ut själv på. Samt jag provade att rida ut själv utan problem.
Det var heller inga problem precis första veckan, utan det kom sen.
Kan även komma iväg från stallet utan problem för det mesta, det kommer en stund senare att han inte "längre vill". Olika dag till dag.
Han kan även vägra ta närmsta vägen till stallet.

Låter som att hästen testar och försöker skrämma dig.
Två månader är kort tid, jag vet många hästar som efter flytt testar sin nya ägare i över ett halvår. Mer och mer sällan ju längre tid som går, men ändå.

Jag har haft mina i 8 resp 3 år och visst förekommer det att de frågar om det är jag som är chef idag också...
fast frågan kommer inte särskilt ofta längre.
Råder som flera andra: var konsekvent och ge inte upp!
Lycka till!

min häst är likadan o har varit så sen jag köpte honom för över ett år sedan. I början tåg det över en timme att rida en sväng som bara tog en kvart att skritta i normalt fall.
Jag väntar bara ut honom, han får resa sig, hoppa runt o tramsa bäst han vill när han ger sig klappar jag o berömmer, tror absolut inte på våld o tvång bara tålamod.
Nu händer det sällan att han bråkar, han vet att jag inte låter mig skrämmas.

Ha tålamod o låt honom hålla på o inse att det inte leder till något.

Har också haft samma problem, hon är osäker på egen hand och tycker det är hemskt obehagligt att gå själv. Jag tränar en del ledarskap och så övar vi på att gå ut själva. I början ledde jag en bit och sedan red jag en sväng och gick bredvid sista biten hem. Man får öva upp självförtroendet helt enkelt. Min dam är van att göra allt med minst en annan häst och hon är väldigt osäker på egen hand, men det blir bättre och bättre hela tiden. Viktigast är att inte ge upp och att inte tvinga hästen utan vänta ut den.

Har haft min foderhäst nästan exakt lika lång tid som du har haft din häst och han betedde sig likadant som din ibörjan. Lösningen för oss blev att först gå promenader, sen skritta uppsuttet till banan (som ligger en liten bit bort), sen rida en lite längre bit, sen lite längre osv osv. Han kan fortfarande bli spänd men det är inte längre något problem, börjar han tramsa så försöker jag ignorera honom och klappar när han går fram igen. Funkade för mig i alla fall!:)

Om du nu måste kunna rida ut själv så är det bästa sättet att träna detta genom att rida ihop med någon och du rider först så hästen är van vid det först. Alla hästar trivs inte att rida ut på själva, något som man ibland får acceptera och då endast rida ut på i sällskap.

Nu är ju alla hästar olika men jag hade en sån fjant-vallack som inte ville lämna gårdsplanen själv. Det som fungerade på honom var att överraska. Jag satte mig upp, mycket bestämd och med positiv inställning. Skrittade bara ett par steg och sen rask trav och galoppfattning på det. Nu kunde jag tur nog rida direkt ut i skogen från stallet. Han kom alldeles av sig och glömde bort att fjanta sig och efter att par såna turer gick det riktigt bra. Men om vi skrittade från stallplan fick han alldeles för mycket tid att tänka....

Vad gör du när han börjar bråka?
Ger du dig någon gång?

Oftast tycker jag det gäller att vara tjurig och aldrig ge sig.
Känner du att du blir rädd och ger dig, kanske du har någon annan som kan tänka sig att prova?
Min förra häst var riktigt jobbig ett tag och skulle inte ut själv när vi gick (det gick bra att rida) Men det var bara att tjura på.
Kan säga att nån gång var jag så arg och frustrerad så jag grinade, men jag vann :D

Så jag rekommenderar envishet!! Med det kan man komma långt med ;)

är det på nåt spec ställe eller rent allmänt? testa att trava iväg från stallet och driv på hela tiden när du känner att han vill stanna. eller så snurra runt honom på liiten volt och driv på, sen testar du att gå fram, gör han de bröm jättemkt annars fortsätt. de funkar vill jag lova.:laugh:

är det på nåt spec ställe eller rent allmänt? testa att trava iväg från stallet och driv på hela tiden när du känner att han vill stanna. eller så snurra runt honom på liiten volt och driv på, sen testar du att gå fram, gör han de bröm jättemkt annars fortsätt. de funkar vill jag lova.:laugh:

det där funkar tyvärr inte på alla hästar men värt ett försök.

Det där låter som om jag skrivit det. Haft min vallack i flera år nu, och då och då kommer detta beteende tillbaka, spec om han vilat ngn dag.

Han började krångla i samband med att han verkligen började se stallet som sitt hem, och han byggde muskler och fick bättre kondition.
Det blev värre och värre, och jag blev rädd för honom, ordentligt rädd kan jag säga. Han vände, backade, lättade fram, snodde runt, och klämde jag åt med skänlarna så ställde han sig, och det högt. Han lärde sig fort hur han skulle göra för att jag skulle sluta. Var en fruktansvärd period.
Hade inga som helst problem på banan, inga problem att rida ut med sällskap, och inga problem när ngn gick med bredvid.
Det första jag gjorde, var att promenera den första biten. För att bli av med min rädsla, och stärka bandet mellan oss. Han kunde ju aldrig bli bättre, om han kände att jag satt och skakade som ett asplöv på ryggen.
Det var/är vid ett speciellt ställe som han vägrar gå. Kommer vi bara förbi där, så går han sen.
Efter att ha promenerat ett bra tag, så gick han förbi utan problem.
Nog för han tittade och blåste lite, men jag kände mej endå säkrare.
Satte upp, och han satte igång igen, att han inte skulle gå. Nu kände jag mej säkrare, och försökte sitta så lugnt och avslappnat som möjligt i sadeln.
När han började så drev jag mjukt fram. Berömde. Lät han stå en stund, och drev sen igen. Där brukade han börja vilja vända. Då överraskade jag med att helt enkelt vända åt andra hållet. Ville han backa, så vände jag nosen hans hemåt, och sa åt honom att backa åt det hållet vi skulle. Han kom snabbt på att backa är varken roligt lr lätt, så då började han o vända självmant åt rätt håll, och gå framåt.

Vet inte om detta är till ngn hjälp, men kanske värt att prova?
Vill din häst vända, så gör du en volt åt andra hållet.
Vill hästen backa, vänd så den får backa en lite bit åt det hållet ni ska.
Var lugn och mjuk, men endå bestämd. Se till att vara avslappnad i sätet. Minsta jag spände mej, lr jag behövde bara tänka "att snart börjar han", så känner hästen det direkt.
Ngt som funkade bra för mej, var att skritta på lång tygel, sitta mjukt i sadeln, och fästa blicken långt bort i fjärran, och försöka sysselsätta tankarna med annat.
Är det vid ett speciellt ställe/ngn speciell sak som hästen ej vill gå förbi, så fäster man själv ofta hela sin uppmärksamhet mot just den saken, och det känner ju hästen också direkt. "Tittar matte, så tittar jag" liksom.
En annan sak som också fungerar för oss, är att om han krånglat, och jag iaf fått honom att stå stilla, så tar jag tyglarna, rider han i form, kanske gör lite öppna, sluta, skänkelvikningar fram och tillbaks över vägen, både i skritt och trav. Då sysselsätter jag både mina och hästens tankar.

Hoppas uteritterna går bättre snart! Ha tålamod, var lugn och bestämd. Visa hästen att när du säger att ngt inte är farligt, så kan hästen lita på vad du säger. Bygg upp ett band av tillit mellan er. Det tar lååång tid att lära känna en häst bra.

Det låter så enkelt när man läser, men tro mig jag vet att de inte är de!

Det är inget speciellt ställe han är dum på, de e bara ibland han vägrar gå framåt. Kunde för ngn dag sen galoppa på volter där jag i vanliga fall inte kan skritta mm.

Han brukar kasta sig åt höger, då är ju "grundreglen" att vända tillbaks åt vänter, men då låser han sig, går krabba å lättar. däremot brukar det gå att fortsätta åt hans håll, alltså göra en volt åt vänster, men då vinner ju han...

Har även försökt backa honom åt mitt håll, men med samma resultat som ovan, han låser sig och blir ännu stirrigare.

Har försökt att vänta med att sitta upp tills vi kommit en bit, men han blir ännu kinkigare då när jag väl kommer upp.
Problemet är att han inte är det minsta rädd, det är bara dumheter!
Men ska ut och testa snart igen!!

Det låter så enkelt när man läser, men tro mig jag vet att de inte är de!

Det är inget speciellt ställe han är dum på, de e bara ibland han vägrar gå framåt. Kunde för ngn dag sen galoppa på volter där jag i vanliga fall inte kan skritta mm.

Han brukar kasta sig åt höger, då är ju "grundreglen" att vända tillbaks åt vänter, men då låser han sig, går krabba å lättar. däremot brukar det gå att fortsätta åt hans håll, alltså göra en volt åt vänster, men då vinner ju han...

Har även försökt backa honom åt mitt håll, men med samma resultat som ovan, han låser sig och blir ännu stirrigare.

Har försökt att vänta med att sitta upp tills vi kommit en bit, men han blir ännu kinkigare då när jag väl kommer upp.
Problemet är att han inte är det minsta rädd, det är bara dumheter!
Men ska ut och testa snart igen!!

Je precis, det låter så himla enkelt, men när man väl sitter där på hästryggen så är det allt annat än enkelt och roligt.

Jaha, dummar han sig på samma/liknande vis på banan, om dut ex ber honom om lite "extra arbete"?

Det du säger om vändningen, alltså att det funkar åt samma håll som hästen vill, lite så kan min också göra. Men då får han helt enkelt göra två volter åt det hållet,o då blir det jobbigare, och inte alls lika "roligt", och ibland fungerar det, ibland inte. Som sagt, svårt svårt.

Du gör rätt i att försöka igen. För oss tog det lååång tid innan det blev minsta bättre, och som jag skrivit tidigare, det händer fortfarande. Enda skillnaden nu mot då, är att jag inte blir lika rädd.

Försök ta det i etapper. Du säger han blir stirrig, min häst är likadan. Först vill han inte gå, då säger jag att han har fel, och då blir han kanonstirrig. Ha då som första mål att han ska lugna sej, vare sig han bara står still, lr går åt rätt håll. Huvudsaken att han först och främst lugnar sej, och inte går åt fel håll. Sen, först då han lugnat sej, kan vi ta nästa steg, framåt då förhoppningsvis:)

Önskar jag kunde skriva ngt bra, som kanske kunde hjälpa,men det är ju bara du som känner hästen här, och vet hur det känns i dessa situationer. Det enda jag kan säga är att jag vet exakt hur det känns, och att jag hoppas på att det blir bättre för er så småningom.

Lycka till!

Låter som min lilla tant (fast hon lättar inte). Jag köper inte att hon "vinner" om jag vänder henne åt det håll hon har vänt sig åt, jag "vinner" genom att hon vänds framåt igen och får gå fram.

Jag är inte mycket för att rida med spö men nu har jag börjat rida ut med spö med henne och har börjat dutta med spöet på bogen när hon larvar sig, har du provat det? Tjafset går över snabbare då med min tant, känns bättre än att sitta och tjafsa och skänkla och vrida och vända på sig i 5 minuter, med häst + ryttare som blir alltmer sura på varandra.

Igår när jag var ute med henne kändes det att hon faktiskt hade lossnat lite, hon gick fram för det mesta och vi lyckades trava stadigt en lång bit utan att hon skulle stanna/svänga/kasta sig. Känns att hon blir lugn när hon har rört sig i en bra rytm ett tag.

Säger som andra, det är bara att vara tjurigare än hästen :angel:

På banan tror jag det lossnat en del, använde mig lite av en graman ett tag och det fungerade. Har nu kunnat hoppa bana två gånger utan några dumheter!
Annars på banan kan det fungera att lura honom lite, om jag ex. rider på volt vid C och han får för sig att inte svänga, så får jag honom ändå att göra det denna gången, nästa gång följer jag fyrkanten och gör volt vid A ist, å sen vid C igen.. Brukar fungera!

Har även kunnat rida ut själv två gånger utan några större problem. Har haft graman och han har gett sig direkt och insett att det inte kommer fungera. Så får hoppas på detta även när jag tar av den.
Tack för alla ideer i alla fall!!

hejdu, min en av mina hästar hae åxå gjort såhär med mej i ca två år. men mitt trick är att hoppa av och leda hästen bit för bit, var bästemd!men ryck samtidigt inte i tyglarna!! för varje steg den tar släpp tyglarna och klia bogen lätt. sedan när du är så långt bort så att du inte ser stallet, så kan du bara stå och prata med din häst! sedan sitter du upp och försök inte gå frammot uta bara stå still. om hästen försöker gå åt sidan så sväng tillbaka den men kom ihåg, försök inte få den framm!! sedan när du känner att det är lungt kan du använda benskänklarna och mun skänklarna, om han tar ett steg fram BERÖÖM!! men stanna efter varje steg han tar, sedan när du märker att han lyder så kan du försöka nåra fler steg innan du stannar och så vidare, hästen stannar inte för att den tästar, den är bara osäker. hoppas detta hjälper! har hjälp många med detta:) // denise:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar