M
Moniq
Just detta "shit happens" finns inte i min tankevärld, så där har du givit dig på fel personJag hoppas verkligen att du inte gör samma riskbedömning för resten av hushållets medlemmar.
Utan du öppnar dörren och släpper ut ditt lilla barn, hund eller vad du nu har för sammansättning i ditt hushåll.
Och blir barnet, hunden m.m överkört så, jaa då har du ju gjort din riskbedömning, såå shit happens.....
Däremot (om vi skall hålla oss till kattdiskussionen) ligger vår gård så praktiskt, med bokskogen bakom knuten och en km uppfartsväg från trafikerad väg att vi med gott samvete låter våra kattor vara ute. De har kattlucka och kommer in när de vill och sover gärna i min säng om natten Är det något våra kissar och hundar är - så är det medlemmar i familjen
Riskbedömningar gör vi väl alla här i livet, både för våra djur och mycket annant. Mandalaki har beskrivit det alldeles ypperligt här ovanför. Sen är det upp till hur ansvarsfull man är när man lägger höjden på ribban. Själv anser jag att jag lägger ribborna ordentligt högt, vill inte ta några onödiga risker, vare sig med folk eller fä.
Tvärt om, jag propagerar ju för att man INTE skall ta så stora risker med sin katt som en del gör. Men en katt lever inte ett helt riskfritt liv, vare sig ute hos oss på landet långt från trafikerad väg eller hos er som har innekatt. En av mina bästa vänner fick avliva sin katt då den gått i soppåsen och hittat ett presentsnöre den tuggat i sig och jag har läst här i forumet tidigare om en innekatt som bröt benet. Det är farligt att leva, men som kattägare menar jag att man inte skall ta några onödiga risker med sin kisse och t.ex. släppa ut sina kattor som bonden en bit härifrån, vilken jag berättat om i en annan tråd