Utekattsägare får skylla sig själva?

Jag håller med dig, vissa risker räknar jag med och kan inte skylla ifrån mig om något skulle hända katten. T.ex. den blir överkörd eller slåss med ett annat djur. Jag vet också att den t.ex. finns riskför att någon plågar min katt eller att den blir skjuten, men då skulle jag också känna att jag hade rätt att bli arg på denna någon.
Framstår jag bara som virrig nu eller hängde ni med? :)

Ritz (som både får lite dåligt samvete för att hon har innekatter här hemma och utekatter hos föräldrarna.)

lite skillnad från kattströ, som inte multnar i rabatten och lite skit.
Jag bryr mig inte om ifall grannens katter skiter i min rabatt.
Men jag bryr mig om att mina (och andras) katter är lyckliga. Det är inte mina inomhus.

Din jämförelse i slutet håller inte. Du lämnar ju inte hästen eller ungarna om de kan kliva rakt ut på E6:an, eller hur?

Nej, och det skulle jag inte heller göra med en katt :smirk: Det var det jag menade med att jag förstår om man har innekatt för att man inte vågar släppa ut den, just för man exempelvis bor nära en stor väg.

Det jag däremot inte förståt ar om man väljer att ha innekatt ÄVEN om man bor där det är "lämpligt" (iaf enligt mig då...) att släppa ut den. Att man är rädd för att katten skall bli biten av en hund eller liknande argument tycker inte jag håller :crazy:

Jag tror att få bor så långt från en väg att katten aldrig närmar sig vägen :smirk:. Man behöver inte bo vid motorvägen, bara här på Buke finns exempel på katter som blivit överkörda på 50-vägar.

Att en katt riskerar bli biten av en hund har jag aldrig hört som ensamt argument för innekatter. Jag tror att de flesta som håller katter inne väger in alla faror som finns ute - och alla olägenheter som katterna kan ställa till för andra.

Den optimala katthållningen vore en stor rastgård med kattlucka in till huset.

mandalaki

Rastgård... :( jag vet inte, men det känns väldigt sorgligt i mina öron. Isåfall en rastgård med många träd att klättra i, täta snår och buskar att gömma sig i och långsträckor att "rejsa" på....? :o

...och ang. vägen, visst kan katter bli överkörd på små vägar. Som jag sa tidigare är nog de flesta kattägare (inkl. jag själv) ständigt oroliga för just det, men det skulle ändå inte få mig att hålla en katt inomhus.

Kan tillagga att jag saknar katt otroligt mkt just nu (har ingen) men vill vänta tills jag bor så att katten kan gå ut! :(

Jag är av den bestämda uppfattningan, att omman inte står ut med hundar, löst springande katter, hästskit etc. - då ska man inte bosätta sig på landet!
Det finns många andra trevliga platser att leva på ifall man vill vara utan dessa "oangelägenheter".

Jag tycker man skall göra en riskbedömning när man funderar på att ha utekatt. Tycker inte diskussionen skall gälla antingen för eller emot ute/innekatt. Som ansvarsfull kattägare måste ta hänsyn till de yttre faktorerna som bla miljö och trafik.

Risken är väl ändå betydligt lägre att få katten överkörd om man bor vid en 30-väg med farthinder än vid en stor 90-riksväg där de flesta bränner på i över hundra.

Olyckan kan vara framme när man minst anar det, vi fick ju vår kattmamma överkörd av grannens traktor på vår egen lilla uppfartsväg helt nära gården. Till stora trafikerade vägen har vi ca 1 km och så långt går inte våra kattor.

Hade jag bott vid denna stora väg skulle jag antingen inte haft katt alls eller bara innekatt/rastgård. Men bara för att vi fått en katt olyckligt överkörd håller vi inte de andra inne, då vi anser risken för ytterligare olycka är väldigt liten.

Jag tycker inte heller diskussionen ska handla för/emot ute- eller innekatt.
Själv tycker jag (precis som du?) att man som ansvarsfull kattägare får göra en riskbedömning med utgångspunkt för ens egen omgivning och erfarenheter.

För egen del tycker jag att det optimala vore som någon annan skrev, stor rastgård med kattlucka in i huset. Det är en lösning jag kommer att satsa på i framtiden.

Jag tror att du lider mer än katten, faktiskt. Det är möjligt att det låter sorgligt i dina öron men det betyder inte att katten har ont av det.

Vi människor får väldigt lätt en romantiserad bild av katten som strövare och stigfinnare som vandrar vart han vill. En del tröstar sig ju till och med med det när katten en vacker dag plötsligt försvinner - "så där är ju katter". Det är inte att ta ansvar för sitt djur, i mina ögon.

mandalaki

Jag hoppas verkligen att du inte gör samma riskbedömning för resten av hushållets medlemmar.
Utan du öppnar dörren och släpper ut ditt lilla barn, hund eller vad du nu har för sammansättning i ditt hushåll.

Och blir barnet, hunden m.m överkört så, jaa då har du ju gjort din riskbedömning, såå shit happens.....

Ursäkta att jag lägger mig i, men nu hoppar du på helt fel person. Jag tror inte jag vet någon på det här forumet, inne- eller utekattägare, som sörjer så enormt mycket för sina djur som Moniq. Det gäller alla hennes djur, hästar, hundar och katter.

För ett tag sen beskrev hon här hon slagit knut på sig för att lösa ovänskap mellan två av katterna - hon hade hittat en lösning som gjorde att båda kunde vara såväl inne som ute utan att den ena blev mobbad.

Det är här må möjligen tolkas som ett inställsamt inlägg men det bryr jag mig inte om. Moniq är ett utmärkt exempel på att konflikten inte borde vara mellan utekatt- och innekattägare, utan mellan bra och dålig katthållning.

mandalaki

PS: För övrigt känner jag inte Moniq. Men jag har läser vad hon skriver och har då och då läst hur hon skriver om sina djur på sin hemsida. Hon är en MYCKET ansvarsfull djurägare.

Nej det var inte ett personligt påhopp på Moniq, utan resonemanget att man inte räknar sina katter som medlemmar i sin familj.
För om du tar en kalkylerad risk och släpper ut din katt, vad är det då för skillnad på om du gör samma sak med ditt barn???

Antingen är du rädd om dina familjemedlemmar, två- som fyrbenta, eller så är du det inte..

Jag har gjort en riskbedömning och håller mina katter inne. Det innebär inte att ALLA riskbedömningar måste resultera i innekatter. Hade jag bott som Moniq är det mycket möjligt att jag fått samma resultat som hon av min bedömning.

mandalaki

Tycker det är jättebra att du är en hänsynsfull djurägare som ser till dina djursbästa.
Men varför måste just kattägare göra "riskbedömningar"?
Det gör ju aldrig familjer med hundar, kaniner, marsvin , ungar m.m?

Och jag har haft fd vildkatter som när dom blivit innekatter menat att aldrig i livet kommer vi att gå utanför tröskeln, trots att dörren stått vidöppen.

Visst gör man riskbedömningar - hela tiden. Vågar jag lämna kaninen i uteburen utan tillsyn? Vågar jag släppa hunden just här? Vågar jag lämna hästen ensam i hagen över natten? Vågar jag låta grabben cykla till skolan eller ska han vänta nån termin?

Jag har, precis som du, innekatter. Men jag tycker numera att diskussionen innekatt/utekatt inte kommer nån vart. Det är därför jag tycker att skiljelinjen ska gå mellan bra och dålig katthållning i stället. En katt har inget bra liv bara för att man släpper ut den - och en katt har inget bra liv bara för att man INTE släpper ut den. Katthållning kräver mer än så.

mandalaki

Det har väl vi varit helatiden, eller ;)
Vad som retar mej är just attityden att det är en kalkylerad risk dom tar när dom släpper ut sina katter.
En risk dom aldrig skulle utsätta sina övriga familjemedlemmar för...... :mad:

Det är tyvärr samma resonemang som dom vita slavägarna förde när dom pratade om sina svart slavar, i sydstaterna på 1800-talet.

Tyvärr har kattens status som familjemedlem oftast inte kommit längre...... :cry:

Men tack och lov så har åtmindstånde lagarna ändrats så att det är lika straffbart att släppa ut sin katt utan uppsyn, som det är att släppa ut sin hund utan uppsyn.

Tyvärr har det faktumet inte gått in i somligas hjärnvinklingar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka