Utekatter?

H

HallonDoft

Hej!
Som ny här på kattforumet har jag ett par frågor.
Det är så att min sambo och jag är ute efter stallkatter, tanken är att de ska hålla ordning på våra uthus och fungera som mysfaktor på gården, hålla mig sällskap när jag är ute helt enkelt.

Nu har jag hittat två kattflickor i närheten, de är 1 år och 7 månader gamla, syskon och har förut levt som utekatter men blev tvugna att hänga med sin familj in i lägenhet. Nu vill de ut på landet igen!

Vad tror ni? Hur vänjer man dom vid att bo här, så de inte försvinner!
Måste man ha en isolerad "lägenhet" till dom eller räcker det att man placerar en liggplats lite högre upp från marken så det inte blir drag?
Hur gör man med mat till utekatter? Så inte varenda katt i byn kommer!

Tar emot alla tips om hur det fungerar med utekatter!
 
Sv: Utekatter?

En kastrerad katt har inte lika stor rymmarlust som fertila djur. En kastrerad katt jagar inte heller sämre än en okastrerad.

Det första du bör göra är alltså kastrera sen tycker jag ni ska ha dom inne ett tag för att de ska bli van att det är deras nya hem. Sen successivt ha dem ute korta stunder om dagen. Även om de blir stallkatter så är dom värd att komma in i värmen om natten...
 
Sv: Utekatter?

Jag tror såhær, att om du har dom inne i børjan så kommer dom att kræva att få gå in sedan. Enda sættet ær alltså att ha dom instængda i ett av uthusen i børjan. Om dom ær tillgivna kan du ta ut dom en och en. Sætt på reflexhalsband så att du ser den æn om det blir mørkt och hæng med den dit den går. Var beredd på att vara ute ett par timmar! Snart har dom lært kænna sitt nya revir. Du kan læra dom hur en kattlucka funkar och gøra en matlåda med lucka på. Sætt den lite avigt till så att det blir svårare før vildkatter att hitta. Som sovplats går det bra med en islolerad liten koja. Då det ær som kallast kan du gå dit med en varmvattenflaska, finns billiga, fina engelska gummiflaskor på Claes Olsson.
Rulla in flaskan i något så håller den værmen længe. Eller så kan du ha en sk"grislampa" i kojan. Dom drar ganska mycket el men værmer bra.
 
Sv: Utekatter?

Tackar för svar! Du har tänkt som jag! :D
Ja det får bli en "koja" av något slag i ett utav uthusen!
 
Sv: Utekatter?

Just nu går de två katterna på p-piller. Kanske att det blir kastrering i framtiden!
Tyvärr kan vi inte ha dem inne då min sambo egentligen inte tål katter! Men bor de ute är det ju ingen fara på taket!
 
Sv: Utekatter?

Just nu går de två katterna på p-piller. Kanske att det blir kastrering i framtiden!
Tyvärr kan vi inte ha dem inne då min sambo egentligen inte tål katter! Men bor de ute är det ju ingen fara på taket!

Många är det som blivit dräktiga på p-piller. Varför inte kastrera först innan ni släpper ut dom? Då slipper ni oönskade dräktigheter. P-piller ökar dessutom risken för juvertumörer och livmoderinflammationer. Så varför riskera deras liv?
Att se till att dom inte försvinner är omöjligt, katter gör som dom vill. Man får hoppas att dom trivs helt enkelt. Vid kastreringen kan ni märka med chip och gärna örontatuering också, så kan dom komma till rätta i fall att.
Vad jag vet så ska katter enligt lag ha tillgång till ett uppvärmt utrymme att gå in i, så det får ni såklart fixa. Om det är er källare eller en uppvärmd sadelkammare spelar ingen roll.
 
Sv: Utekatter?

Jag är absolut medveten om riskerna med p-pillerna.
Tackar för tipsen iaf! :)
 
Sv: Utekatter?

jag är lite emot att göra om innekatter till stallkatter utan att de får komma in i huset som den vill. Men ni lär snart se om de misstrivs för då sticker dom;) Hoppas dina katter är smarta...

Katter kan bli dräktiga trots p-piller och blir dom de så finns det en lag att ni måste ge dom nödvändig vård och omsorg. även ta hand om kattungar, oavsett allergisk sambo eller ej...
 
Sv: Utekatter?

Dom har varit utekatter tidigare, men fick snällt följa med resten av familjen in i lägenheten.
Jag har absolut planer på att kastrera katterna, för deras och våran skull! :)
 
Sv: Utekatter?

Det ska tydligen finnas kattluckor med något inbyggt som känner av kattens ID-chip. På något sätt så kan man ställa in vilka chip som får komma in. Så om dina katter är/kommer att bli chippade så kan det vara en lösning om du vill slippa att andra katter går in där dina har mat.

Förmodligen hiskeligt dyrt och kräver nog någon som är lite haj på det elektriska för att kunna installeras, tror jag.
 
Sv: Utekatter?

Våra stallkatter har en egen box som delvis är fylld med halm, ett tjockt lager som när det har satt sig är drygt en halvmeter hög. Ovanpå detta ligger en lastpall med hel ovansida och ovanpå det ligger det tre tjocka bäddar. Ovanför bäddarna hänger det en grislampa som sätts på när det börjar bli kallt. Jag anser att det är självklart att katter ska ha en torr och varm liggplats. Mot ytterväggen hänger det en yllefilt som extra skydd mot kylan.
I själva stallet blir det aldrig minusgrader.
Att förhindra att andra katter kommer och äter är nästan en omöjlighet, det är också stor risk att man får nya katter då och då som bara väljer att flytta in :p:o

Maten ställer vi i den delen av boxen som inte är halmfylld och vattnet står i spolspiltan. Katter dricker oftast bättre om vattnet står en bit ifrån är min erfarenhet.
Våra katter trivs och de har blivit fler med åren. Då är det bara att åka och kastrera dessa med.

Jag tycker att det är bra att du ska kastrera katterna för det är väldigt svårt att ge utekatter p-piller, det är ju inte säkert att de kommer fram just den dagen de ska ha pillret och då har man absolut en kull ungar påväg.
Kastrera dem innan du släpper ut dem så har du det gjort och slipper tänka på det sedan.

Jag tycker att katter ska hållas inne minst en vecka, helst längre innan de släpps ut för att de säkert ska veta var de bor.
Tänk på att när de precis har kastrerats så behöver de extra värme för katter har svårt att hålla värmen när de är/har varit sövda.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Asko
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp