Toya

Trådstartare
Jag har precis lyckats overtyga min sambo om att det verkligen ar en jattebra idé att skaffa kanin!

Jag har fallit for teddydvargvaduren (hade vanlig dvargvadur nar jag var liten) Tjejen som har dem har ocksa nagra fina teddydvargar (dvs med upprattstaende oron) som jag skulle iaf vilja titta pa. I vilket fall sa blir det en liten kanin.

Har hittat denna bur, som ar 116x63x92cm. Den har en utdragbar lada i konstmaterial som inte ska bli sa kall som lador i zink tex. Taket oppnas som ni ser. Den ar betsad, men de rekommenderar att man gor om det da och da. Vad tror ni? Priset for en omonterad men fardigborrad bur ar 67,50 Euro, sa mkt grovt raknat blir det 675 kr + frakt (120 kr). Verkar det vettigt? De inneburar jag har kollat pa kostar mer an sa.
En sak jag funderar pa ar om gallret ar for grovmaskigt. Isf kan man ju satta dit ett annat. Men jag tycker den ser rejal ut?
En annan sak som syns pa den har bilden ar att vaggarna in till den stangda delen inte gar anda ner, eftersom man ska kunna dra ut ladan. Spelar det stor roll? Blir det for dragigt tro?

Kanin kommer fa skutta omkring inomhus nar vi ar hemma (vilket just nu ar hela dagarna for min del) och aven pa balkongen som ar ganska stor.

Sv: utebur!

Kaniner tycker inte om alltför stora temperaturskillnader, så antingen är den inne- eller utekanin. Nu när det är kyligt kan den inte bo ute men komma in i värmen då och då, eftersom det blir för varmt för den med vinterpälsen.

Ska ni ha innekanin skulle jag nog hellre satsa på en traditionell bur med plastbotten och galleröverdel, betydligt enklare att hålla ren och tvätta då och då. (Ingrott kaninkiss luktar rätt illa. ;))

Dessutom rekommenderas det att kaniner har sällskap av artfränder, de har bra sällskap av varandra. Se Jordbruksverket för mer info.http://www.jordbruksverket.se/amnes...djur/kaniner.4.b1bed21121e26684180008426.html

Ska du ha två kaniner är buren tillräckligt stor.

Men innebur för 800 spänn? Låter väldigt dyrt tycker jag. Har du kollat Blocket? :)

Tack for svaret!

Vi bor ju i Holland, och jag tankte ju lite glatt att det inte blir lika kallt har som det blir hemma i sverige, men det blir ju anda ner mot nollan... sa det blir till att tanka om. Dessutom kom jag ju pa att om vi skaffar en unge sa kommer den inte ha hunnit skaffa tillrackligt med pals for att vara ute, sa det skulle bli inomhus i vinter i vilket fall. Sa nu letar jag efter nagonstans att ha buren.
Har forresten hittat billigare inneburar nu, men alla har sa konstiga matt, alltid ar det nagon sida som inte ar godkand, om de inte ar jattestora forstas!

Men det dar med att kaniner ska ha sallskap, jag har last att de lever i kolonier och inte i flock, och att en kanin da skulle ga bra att ha ensam. Och att om man ville ha den riktigt tam sa skulle man ha en ensam kanin... Men det maste ju vara roligare for den att ha sallskap av en annan. Asch, blir till att plugga lite till da!

Helt riktigt, flockdjur är de inte. Ändå är det många som uppskattar sällskap. Tama kan man få dem ändå, men man får kanske lägga lite mer tid på det. :)

Håll oss uppdaterade med hur det går! ;)

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 960
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama