Utebliven brunst eller missad dräktighet?

Lycanthrope

Trådstartare
Stoet är i år 4 år och har blivit betäckt. Hon kom in i fin tydlig brunst hos hingsten (gick i samma hage) och blev ordentligt betäckt.

Ultraljudades runt dygn 20 ca men då syntes ingen dräktighet och hade inte kommit in i någon ny brunst. De sa att hon såg frisk och fin ut för övrigt där inne, men sa inget om någon brunst, bara att hon inte var i någon.

Har gått ner till grannens hingst regelbundet för att se om hon visar något, men icke. Hon brukar annars tycka om hingstar, förra året brunstade hon tydligt och gärna, och ställde upp sig när vi gick förbi hingsthagen.

Hon är nu 2 1/2 vecka sen med brunsten.

Hur stor är chansen att det där inne helt enkelt "gömde sig" under ultraljudet?
Vad annars?

Ska givetvis ultraljuda igen snart.

Sv: Utebliven brunst eller missad dräktighet?

Jag har varit med om att de missat ägget på 16 dygn med ena. Hon kom aldrig i brunst igen och vi kollade på 30 dygn och då såg vi ägget.
Hon är stort sto, så djup livmoder och en kort veterinär som inte nådde hela vägen in ;)

Hur stor chansen är vet jag inte men det händer ju.
Innan ultraljudens tid hade man ju ansett din häst som dräktig nu :)

Jag hade ett sto hos hingst förrförra året. Hon kollades runt 17 dygn men deras vet såg ingen. Dock kom hon inte i brunst igen så jag tog hem henne och kollade och visst var hon dräktig....

Håller tummarna att det finns nåt på nästa UL!

Det är ju ett shetlandssto som är inte så stor, det var precis så det gick att göra ultraljud på henne.

Vad kan det annars vara för fel?
Det är ju isåfall lite märkligt eftersom hon var i en tydlig brunst, och har varit i flera på våren.

Hoppas verkligen det är något där inne! :D

Det kan vara en gulkropp som hänger kvar sedan förra brunsten. Då kan man spruta bort den med hormoner så kommer hon i ny brunst, om om hon är dräktig så sprutar man bort fostret istället.

Hon kan ju också ha tysta brunster, dvs att hon brunstar men inte visar det utåt.

Hon har ju haft tydliga brunster i vår och hos hingsten, och förra sommaren :/

Kan dom se det via ultraljud isåfall?

Om man slutar kalla fosterblåsor för ägg, så blir det lättare för folk att förstå vad man menar....

Ja det brukar man kunna men jag har ingen erfarenhet av så små hästar.... det är väl ganska vanligt att man inte ens ultraljudar dom pga skaderisken vad jag har förstått?

Veterinären hade små små armar och hon är en större shettis, så det gick bra.

Men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Vill ju självklart veta om hon är dräktig.

Det finns ju pregnamare och såna prov, men hur tillförlitliga är dom?
Och dom verkar bara kunna göras efter 40 dygn, hade velat veta snart så jag vet om hon behöver tillbaka till hingsten :/

Men om det funkar med din veterinär så hade jag gjort ett ultraljud till faktiskt. Antingen har ju embryot blivit större eller så kanske hon ser en gulkropp, eller ett ägg...

Så känns det ju tryggare att ev spruta henne.

Kanske nån med vana av småhästar här har någon åsikt ang ultraljudet?

Är hon brunstkollad innan 20 dygn? Annars kan hon ju gått ur brunst precis när när dr-kollade.

Men förlåt då att jag råkade skriva fel men sitter och fölvakar samtidigt som jag ska ha iväg tre barn på midsommarfirande och ser till så jag har alla nummer på nya mobilen i fall något händer.

Bra att du rättade mig.

Men förlåt då att jag råkade skriva fel men sitter och fölvakar samtidigt som jag ska ha iväg tre barn på midsommarfirande och ser till så jag har alla nummer på nya mobilen i fall något händer.

Bra att du rättade mig.

Visst är det roligt nästan jämnt att vara förälder och stoägare....:p
Känn ingen press, bara stressa ihjäl sig......;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar