Utebliven betalning vid betäckning...

ancan

Trådstartare
Satt här och funderade med anledning av tråden att betäcka med icke godkända hingstar...
Diskutionen har tagit vändningen lite vad som är lagligt och icke lagligt...
Om en ägare betäcker sitt sto, "skiter i att betala " till hingsthållaren. Låter fölet födas, säljer det sedan oregestrerat.
Den nya ägaren till fölet ringer då hingsthållaren och säger att h*n ska skicka betäckningsrapporten till den nya ägaren...
Vad ska då hingsthållaren göra???
Förlora sina pengar, och lämna ut papprena, eller be den nya ägaren "plocka" säljaren på pengar som sedan för vara "betalningen"..

Hur vet hingsthållaren att det hela inte är en skenaffär???
För att få sin avkomma reggad utan att behöva betala...

Då kan ju oseriösa uppfödare "byta" avkommor några månader...tills det är reggat o klart...och sen byta tillbaka igen.Helt lagligt...eller???

Sv: Utebliven betalning vid betäckning...

För att få ut papperna från hingstägaren så måste köparen betala. Ingen betalning = inga papper. Det är därför viktigt att ALLTID få alla papperna i handen när man köper en unghäst (inte godta att man skall få dem senare, har man då otur så har som sagt inte uppfödaren betalt till hingsten och man åker på att göra det igen).

Var ju bland annat ett fall här i närheten (som figurerade i ridsport) där en kvinna dumpat en massa hästar på ett inackoderingsstall. Det blev ju efter mååånga turer auktion på dessa hästar och där var just många unghästar där hingstavgifterna inte var betalda utan det sa auktionsförättaren efter hand att den och den hästen har si och så mkt till att betala hos hingstägaren för att få ut papperna.

Vad jag vet så skickas ingen betäckningsrapport innan fölet är betalt, så det köpta "fyndet" kan bli dyrt eftersom det ska betalas både till hingstägaren, stationen + antagligen måste det även göras ett DNA-test för att vara säkra på att det är rätt häst? :confused: Det var ju en hel del snack om just det här iom härvan av hästar som tvångsauktionerades för inte allt för länge sedan. Många av dem skulle ha bra stam men inga papper som styrkte det. Vad jag hörde då är att köparna kunde få papper på hästarna mot att de betalade hingstägaren + DNA-testades, men om det är korrekt kan jag inte uttala mig om. Låter troligt i mina öron iaf. :D

Så hingsthållaren har alltså full rätt att behålla språngsedel mm till dess att stoägaren har till fullo betalt sin skuld? (eller någon annan stackare då... :crazy: )

Japp, är man då "dum" att man köper hästen utan papper så får man stå sitt kast.

Vi har då aldrig släppt iväg en språngsedel utan att få fullt betalt innan.
Däremot har vi nån ibland som överhuvudtaget inte går att få pengar av, kronofogden klarar det ínte heller.
Då är det som det är, fölägaren står med en ickereggad travare,, som i princip är värdelös.

Och den oseriösa uppfödaren kan fortsätta sin verksamhet... :(

Eller är det så att det sprider sig fort inom rasen vilka som inte går att lita på??? :confused:

Känns lite som det tycker jag...

dessvärre är det så ja. Vi hade uppe ett precis sådant här ärende nyligen, och svaret blev att den nya köparen får stå sitt kast att köpa en oreggad fölunge. Det är upp till köparen att betala uppfödarens skuld till hingsthållaren för att få språngsedeln. Därefter får den kräva ersättning utav uppfödaren för "överlåtelse av skuld" eller hur man uttrycker det...

Vad annars ska man göra? Som köpare får man se till att det finns papper, ser ju nu när jag kollar annonserna att det säljs vbl som varken är frysmärkta eller har papper, trots "fin stam" enligt säljaren. Om de är så bra, varför finns det då varken papper eller märkning? Kan det bero på fölavgifterna som säljaren inte vill betala? :angel:

Nånstans måste det finnas nån som betalar för papperna, antingen uppfödaren eller den lurade köparen. :crazy:

en obetald språngavgift på en travare får man inte lösa in om det gått över ett år efter födseln....NÅN i speciella fall kan kanske lyckas med det....men det är ovanligt...så har du inte betalat när hästen är ett år så får du inte regga den.

Aha, då antar jag att det kanske är nån av alla dessa dräktiga vblston som mer eller mindre skänkts/sålts för lite eller ingenting och där den nye ägaren struntat i att sen betala fölavgiften..? :crazy: De som sysslar med travavel borde ju känna till reglerna?

ja..för då finns ingen annan utväg för avkomman än att bli ridhäst....det går inte att avla och inte att tävla....(som travare alltså)

Väldigt trist med tanke på avkommorna. Även om det finns väldigt många fina vbl som fungerar utmärkt som ridhästar är ju inte alla individer lika lämpade då de avlats för helt andra mål. Naturligtvis även väldigt trist för hingstägaren som missar både pengar men även meriter på hingsten.

men attraktivt för ev köparen av en "travare utan frysmärkning" :crazy: ...det är väl så många vill ha det verkar det som....( ridtravarköpare) fast jag förstår ju som inte vitsen med det....:angel:

Men borde det då inte kunna gå att ändra reglerna...så att om en stoägare har skulder till ennhingsthållare, så skulle h*n bli stoppad att betäcka hos andra hingsthållare också???...eller???

Men då skulle de väl bara använda bulvaner...det verkar som om det är en sport för somliga att luras och fuska...

Sådant löser man på annat sätt.
Inoficiella, icke tillåtna, svarta listor..

AM

Ok, smart... misstänkte nästan något sådant...

Men är dom välkommna om dom betalar innan???

Eller vill man inte ha med dom att göra alls???

Dom måste naturligtvis ha reglerat alla sina skulder.
Sedan är det upp till hingsthållaren om han vågar chansa..

Inom travet är det inte så svårt att hitta "skurkarna"

Ofta kanske dom har en häst eller fler i träning som blivit avstängda från tävlingsbiten p.g.a. utebliven träningsavgift.

Sådant sprider sig sedan.

Vi hade själva en ägare som slarvade i kvadrat.
Det rullade i lavinfart.
2 fölmärrar..likamed 2 fölungar..som blir 2 ettåringar..som går i träning..och nya fölungar osv..osv.

Vi fick inte betalt, seminstation fick inte betalt, hingstägaren fick inte betalt, tränaren fick inte betalt..
Allt reglerades med konstiga ägarbyten och allt halkade rätt igen.
Det var då som jag fick veta om dom svarta listorna.

AM

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)