Ute Kaniner

S

Spessartit

Jag har några frågor om kaniner utomhus.

Jag har byggt en ute bur till mina två kaniner. Huset är byggt ovanför mark med ingång i golvet, så de kan gå ner och hoppa omkring i resten av buren. Det är tak över halva buren. Men ska jag stänga av den delen där det inte är tak, nu när snön kommer snart? Och hur gör ni som har era kaniner ute med vattnet? Byter vatten tre ggr om dagen nu annars fryser det.
Sen så tänkte jag på en konstig grej angående slickande på lycktstolpar, när vi slickar så fastnar ju tungan (har själv prövat och det gör ont) Kan kaninernas tunga fastna på vattenpipen?:confused:

Hur gör ni och hur har ni era kaninburar byggda?:)
tacksam för svar
/Spess

Sv: Ute Kaniner

Jag har byggt ett våningshus, en kanin på varje våning, ca 1 meter ovan backen. Ingång/utgång finns på sidan av varje bur, med en stege ner för dem till backen.
Huset har hela sidor och botten och tak. Halva framsidan är nätad och sen har vi hålet för ingång/utgång.
När de hoppar ut ur huset som är ca 100*60, så har de 15kvm vardera att hoppa runt på som är inhängnat med nät över och under dem.

Vattenbyte gör jag i samband med matning, 2 gånger/dag. Jag ger alltid mina i skålar, litar inte på flaskorna.

En flaska måste väl frysa väldigt snabbt? Jämfört med vattenkopp? Det behövs ju bara lite is runt kulan så är det kört...

Jag funderade också häromdagen på om kaninernas tungor kunde frysa fast, men det var då jag började fundera på vattenkopp inför vintern. Metallkopp kan kanske vara farligt? Plastskål kanske är det bästa? Fryser såna sönder? Vad har ni andra?

kaninburen måste va upphöjd från marken vintertid.
jag använder mig a vattenkoppar vintertid, tycker det är smidigast. bara att knacka ut isen. använder mig av plastskålar från ikea. kostar 2 kr st! billigt och bra, gör inget om jag råkar ha sönder nån.
sen måste dom ha uppvärmt vatten minst 2 gånger per dag.

hade jag vart kanin, hade jag nog föredragit vattenskål istället för en kall pip på flaska.

Jag har tre flaskor som de kan dricka ur, men man kanske skulle byta till skålar. Eller rättare sagt jag ska byta på en gång faktiskt. Men blir det inte mycket skit i eller hänger du upp dom på något sätt? Fast iof eftersom man byter vatten flera ggr om dagen så borde de hållas rena ett litet tag iaf eller?

Tack för ditt svar!:)

kaninburen måste va upphöjd från marken vintertid.
jag använder mig a vattenkoppar vintertid, tycker det är smidigast. bara att knacka ut isen. använder mig av plastskålar från ikea. kostar 2 kr st! billigt och bra, gör inget om jag råkar ha sönder nån.
sen måste dom ha uppvärmt vatten minst 2 gånger per dag.

hade jag vart kanin, hade jag nog föredragit vattenskål istället för en kall pip på flaska.

Måste hela kaninburen vara upphöjd? De får allså inte nudda mark på vintern överhuvudtaget? Själva bodelen är upphöjd 1 m från marken men de har tillgång att gå ner på marken. Det var så jag fattade av reglerna, om jag har fel så blir det ombyggnad direkt i morgon i sånna fall.
Jag hade nog också föredragit en skål, så jag ska traska ut nu och ge dom en skål med ljummet vatten i.
Tack för ditt svar!

Då vi hade kanin (sista dog i januari i år) hade vi en utomhusdel, där snön efter ett tag la sig som ett tak uppe på nätet, och en inomhusdel med massa halm och hö i. Burarna var inbyggda i våran gamla lekstuga med hål ut till utomhusdelen. De trivdes väldigt bra och älskade att springa runt i snön. Jag såg inget som helst problem med att inte ha utomhusdelen upphöjd å kaninerna var pigga och friska. :)

Varför måste burarna vara upphöjda?:confused: Då kan de ju inte gräva å busa.

Att tungorna skulle fastna i flaskan tänkte jag aldrig på, vad hemskt ! :crazy: dock hade inte skålar fungerat då dessa kaniner slängde ut dem ur boet...

jag TROR att buren är godkänd iom att själva "buren" är upphöjd, men jag vet inte säkert.

jag har flaska då mina bor i en "bod" så det blir knappt nollgradigt.
Men har hört om en kanin som hade flaska som frös och när den sen försökte dricka fastnade den med läppen så att den ryckte bort bitar av den, så skulle mina bo ute i minusgrader skulle dom ha skålar.

ett tips är "jokerskålen" från libra*rtic :D den är formad så att det bara är att knacka ut isen och fylla på nytt.

Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt hur din bur är uppbyggd men antar att du bara har en nätdel nertill?I sådanna fall tycker jag att du ska stänga igen den.
Tycker du ska satsa på en skål istället för en sådan där med vattenpipa.
Ta lite ljummet vatten istället för iskallt vatten på vintern och byt ofta.

jag TROR att buren är godkänd iom att själva "buren" är upphöjd, men jag vet inte säkert.

jag har flaska då mina bor i en "bod" så det blir knappt nollgradigt.
Men har hört om en kanin som hade flaska som frös och när den sen försökte dricka fastnade den med läppen så att den ryckte bort bitar av den, så skulle mina bo ute i minusgrader skulle dom ha skålar.

ett tips är "jokerskålen" från libra*rtic :D den är formad så att det bara är att knacka ut isen och fylla på nytt.

Ajaj vad ont det måste ha gjort! jag har bytt till skålar och det funkar alldels kanon.
Tack för tipset om jokerskålen, ska nog ta och köpa mig en. :)

Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt hur din bur är uppbyggd men antar att du bara har en nätdel nertill?I sådanna fall tycker jag att du ska stänga igen den.

Jag är lite dålig på att förklara så jag förstår nog att du inte förstår.
Ska försöka förklara bättre, hoppas jag inte rör till allt bara. Själva huset/bodelen är upphöjd, sen så kan de gå ner i en "hage" som är nätad nertill, kanter och upptill. Inga rovdjur kan ta sig in och kaninerna kan inte ta sig ut. Halva delen av "hagen" har tak över.

Skål har jag bytt till och det fungerar kanon :)

Vi hade en stor bur med tak, med två bolådor ovan mark. De gick in i den ena via den första och de var isolerade med frigolit i väggarna och fyllda med halm. Sen hade de en inhägnad i anslutning till buren av kompostgaller utan tak som vi hade öppet till dagtid, men stängde på natten för att skydda dem från katter och liknande.

I den yttre bolådan hade vi vatten- och matskål. Vi har aldrig använt flaska till våra kaniner utan endast skålar. Bytte vatten 1-2ggr/dag. Om vattnet frysit ställde vi skålen under varmvatten i diskhon och ställde ut en ny med ljummet vatten.

_Varför_ ska nedre delen av buren stängas till? :confused:

Problemet med att ha kaniner i bur är att burarna är för små (jämför en åker med en bur - det är på åkern de eg. ska vara). Det viktigaste är att kanienen har tillgång till en varm del som är upphöjd. Fryser den går den naturligtvis in! Kaniner är väl i alla fall inte dumma i huvudet?

Våra kaniners burar är upphöjda. De har en utedel med vanligt galler (och trägolv) där de uträttar sina behov, och en innedel som är isolerad. Där har de så mycket halm och hö som går in. Vi har löst vattenproblemet med uppvärmt vatten - en lampa värmer upp vattenskålarna.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har 2 kaniner som bor i en bur ute i trädgården. Dom har ett hus och en betesdel. Husdelen är isolerad med husisolering, väggarna är...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: Jenka
·
Däggdjur Vi har två kaniner, en hona på 2,5 kg och en hane på runt 2 kg, som går på kaninlösdrift. De är alltså ute dygnet runt i en hage av...
Svar
19
· Visningar
11 612
Senast: Mli
·
Däggdjur Jag har ett dilemma. Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter? Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det...
2
Svar
21
· Visningar
2 790
Senast: MinIan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar