Utdömning rent praktiskt sett

Texaz

Trådstartare
Har lite funderingar över det här med utdömning, hur går det till rent praktiskt. Är det vet som meddelar försäkringsbolaget?
Hur lång tid brukar det ta att få ett besked av FB?
Dras ev slaktpremie bort från försäkringsbeloppet?
Hur lång tid tar det att få ut försäkringspengarna?

Sv: Utdömning rent praktiskt sett

När vi fick våran utdömd så skickade vet. alla papper till FB.
Beskedet kommer innom en vecka. Ja, slaktpremier räknas bort.
Vi fick ut våra pengar 7 dagar efter att vi hade skickat in papprena.

Min kompis häst blev utdömd i våras, vet. skickade in alla journaler på fredagen och på måndagen hade hästägaren beslutet i handen att hästen var utdömd! Så det kan gå riktigt fort i vissa fall.

Har lite funderingar över det här med utdömning, hur går det till rent praktiskt. Är det vet som meddelar försäkringsbolaget?
Hur lång tid brukar det ta att få ett besked av FB?
Dras ev slaktpremie bort från försäkringsbeloppet?
Hur lång tid tar det att få ut försäkringspengarna?

Min häst blev utdömd på klinik & vi fick besked på tlf direkt att han blev utdömd. Försökt få han haltfr i ett år men inget hjälpte & han blev sämre.

Avlivade han 2-3månader efter beslutet. Klarade inte fixa det just när han blev utdömd.

Jag avlivade hemma & betalade själv avlivningen & grävmaskinen + tillståndet från länsstyrelsen..

Försäkringsbolaget drog sista halvårets försäkringspremie så man hade sk "betalt" in en årets fullständiga premie. (betalade halvår) På livvärdet.

Resten fick jag ut 2-3 veckor senare på en bankgiroutbetalning i brevlådan. Som jag fick lösa in på banken.

hur mycket kostar avlivning, grävmaskin och tillstånd? jag vill begrava gubben här hemma när det är dags å vill gärna va lite förbered på det ekonomiska. hur lång tid tar det att få ett tillstånd för att begrava på egen mark?
Pma mig gärna om du inte vill dra det här.

Tillstånd kan jag inte svara för, grävmaskin, hör med någon bonde t.ex i närheten
Avlivning, väljer du själv, en veterinär, en från t.ex. lantbrukstjänst eller en slaktare?

Det kan kosta från säg 300:- för tillståndet, 100:- för grävningen och sen lite soppa pengar och en 100:- för avlivningen upp till flera tusen.

Jag betalade
500 kr för grävningen, kan variera, men han hade själv häst & jobbade som grävmaskinsförare. Jag fick ett schysst pris.
625 kr inkl moms för avlivningen (lantbrukstjänst kristianstad)
2-500:- För tillståndet från länsstyrelsen lite osäker på vad det kostade.

Tillståndet fick jag ganska snart & dom är giltiga i ett år.
Hade en representant ute som tittade med kartor hur dagvattenledningar & sdant ligger. Man får inte gräva var som helst.
H*n sätter kryss på sin karta där ni kommit överrens, du fyller i & skickar in ansökan. Jag fick mitt veckan efter.
Och avlivade ca 4-5 veckor efteråt, när jag orkade avsluta det hela.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 179
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka