Suzette
Trådstartare
Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra. Min lilla tjej går nu med sina två kompisar i en stor hage och haltar hela tiden. Hon springer ibland men det blir allt mindre. Hon blir behandlad med biolight varannan dag, och jag gör det för att hon ska få mindre ont, inte för att få henne frisk. Jag vet att för att hon ska kunna bli frisk så måste jag låta henne vila och stå still, men jag vet att hon mår så dåligt av att stå i sjukhage/box då hon har gjort det sååå många gånger tidigare (se historia längre ner). På ett sätt vill jag inte låta henne genomlida det igen, och på ett annat vill jag inget hellre än att hon ska få leva. Trots hältan så är hon pigg, äter bra och är sitt vanliga busiga jag (!!!). Har lovat mig själv att inte ta bort henne så länge hon är pigg i sinnet, men det tär på mig. Jag hatar att inte kunna bestämma hur jag ska göra. Med tanke på diagnosen (se längre ner) så känns det stundtals otroligt hopplöst. Ska jag bara gå och vänta? Ska jag tvinga henne att genomgå ytterligare behandlingar och boxvila som hon hatar? Ska jag ta bort henne? Jag vet inte vad jag ska göra alls och min ångest är så otroligt stark. Hon är min bästa vän och "bebis", och att jag redan har planerat för hela avlivningsprocessen känns fruktansvärt... Vad hade ni gjort? Håll god ton snälla. Om inte annat skulle jag behöva lite stöd...
Historia:
Endast använd till hobbyridning. 10 år, sto. Korsning hbl/tinker. Halt sedan i februari. Pga att hennes historia (flera hältor i olika ben sedan 2012, lång konvalescens - längsta 8 månader i sjukhage -, 15 klinikbesök med tre olika veterinärer + två veterinärer på hembesök, behandling av kiropraktor och equiterapeut, med IR, biolight och laser) och hennes förutsättningar (mkt inåttåad, snubblig och klumpig, pålagringar i knäna pga ogynnsam benställning) så sa veterinären att hon inte tror att något finns att göra. Fick en remiss och tid på Hbg hästklinik för CT-scanning, som visade att min lilla tjej har artros i båda hovarna, kraftig inflammation på djupa böjsenan och inflammation i strålbensbursan på vä fram, samt ett skadat ligament i hö fram. Det enda (!!) som går att göra säger vet från både Kalmar och Hbg är att operera vänster fram och låta henne stå i ca 9 månader på box, och det är efter det bara 30% chans att hon blir bra. Rådet från dem är utdömning och avlivning.
Snälla håll god ton, skulle verkligen behöva lite råd och stöd i detta...:'(
Historia:
Endast använd till hobbyridning. 10 år, sto. Korsning hbl/tinker. Halt sedan i februari. Pga att hennes historia (flera hältor i olika ben sedan 2012, lång konvalescens - längsta 8 månader i sjukhage -, 15 klinikbesök med tre olika veterinärer + två veterinärer på hembesök, behandling av kiropraktor och equiterapeut, med IR, biolight och laser) och hennes förutsättningar (mkt inåttåad, snubblig och klumpig, pålagringar i knäna pga ogynnsam benställning) så sa veterinären att hon inte tror att något finns att göra. Fick en remiss och tid på Hbg hästklinik för CT-scanning, som visade att min lilla tjej har artros i båda hovarna, kraftig inflammation på djupa böjsenan och inflammation i strålbensbursan på vä fram, samt ett skadat ligament i hö fram. Det enda (!!) som går att göra säger vet från både Kalmar och Hbg är att operera vänster fram och låta henne stå i ca 9 månader på box, och det är efter det bara 30% chans att hon blir bra. Rådet från dem är utdömning och avlivning.
Snälla håll god ton, skulle verkligen behöva lite råd och stöd i detta...:'(