Utbuktningar på framhovarna..

F

Fullfart

Har en vän som varit och tittat på ett äldre halvblod. På framhovarna, någon centimeter ovanför sömraden, så har den rundgående utbuktningar.

Trodde först att detta berodde på fång,men enligt ägaren har den inte och har aldrig haft fång. Ett annat orosmoln var att hästen inte var kontinuerligt verkad och även hade heltäckande sulor fram. Kan dessa utbuktningar bero på någon form av röta..?

Eller är det helt enkelt pga att hovskötseln(skoning o verkning) skötts mycket dåligt? Hästen påvisar ingen hälta och ömmar ej när hovslagaren klämmer med hovtången.
Väl medveten om att inga/dåliga hovar är = Dålig häst.. men enligt ägaren har hästen aldrig varit halt eller haft problem med hovar/ben.
Vi har även pratat med de två senaste hovslagarna och enligt dem har hästen alltid haft så här, iaf det senaste året. Han trodde också att det var fång, men ägaren har hela tiden nekat. Och varför ska man ljuga för sin hovslagare...?

Tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Utbuktningar på framhovarna..

Borde inte vara fång som orsak eftersom fångränder inte buktar utåt. Fångranden kommer uppe i kronranden efter ett fånganfall med lägesförändring av hovbenet. Hovväggen får då en ny lutning där som blir brantare än den haft innan och detta blir snarare som en inåtbuktning (fast det beror ju på hur man ser det, det blir ju en form av utåtbuktning nedanför randen också så att säga). Successivt flyttar sig sedan denna nedåt när hoven växer. Lättast är väl om du letar upp bilder på fånghovar och jämför eftersom det är svårt att förklara hur det ser ut i text. Kolla fångtråden efter bilder kanske?
Många hovslagare är jätteduktiga på fång men långt ifrån alla. Ibland hör man de mest konstiga påståenden :crazy:

S k foderrand kanske? Hästen kan knappast ha sett likadan ut i 1 år (om jag inte minns fel från inlägget) eftersom hoven växer?!

Borde inte vara fång som orsak eftersom fångränder inte buktar utåt. Fångranden kommer uppe i kronranden efter ett fånganfall med lägesförändring av hovbenet. Hovväggen får då en ny lutning där som blir brantare än den haft innan och detta blir snarare som en inåtbuktning (fast det beror ju på hur man ser det, det blir ju en form av utåtbuktning nedanför randen också så att säga). Successivt flyttar sig sedan denna nedåt när hoven växer. Lättast är väl om du letar upp bilder på fånghovar och jämför eftersom det är svårt att förklara hur det ser ut i text. Kolla fångtråden efter bilder kanske?
Många hovslagare är jätteduktiga på fång men långt ifrån alla. Ibland hör man de mest konstiga påståenden :crazy:

S k foderrand kanske? Hästen kan knappast ha sett likadan ut i 1 år (om jag inte minns fel från inlägget) eftersom hoven växer?!

Jo enligt hovslagaren har den under det året han har skott alltid haft dessa utbuktningar... Och de sitter ju nu någon cm ovanför nedre hovkanten. Jag var lite missvisande när jag skrev att de satt ovanför sömraden.
Och det är ingen hemlighet att hovvården har misskötts. Och hästen är skodd för sällan,därav kanske denna missformning inte har kunnat växa ner?

Ingen som gissar på någon form av rötaangrepp? Med tanke på den tveksamma hovskötseln i kombination med heltäckande sulor. Enligt ägaren är hästen hovöm fram, därav sulorna. Och därav fångmisstankarna från vår och hovslagarens sida. Vilken jag för övrigt har fullt förtroende för. Gillar inte när man dissar och snackar ned en sån bra arbetskår som hovslagarna.

Han trodde också att det var fång, men ägaren har hela tiden nekat. Och varför ska man ljuga för sin hovslagare...?

Det är ju inte säkert att ägaren ljuger? Denne är kanske inte medveten om ev fång på hästen? Sedan är det ju knappast en fördel vid försäljning att hästen haft fång, så om ägaren ljuger för både hovslagare och köpare kan det ju bero på detta.

Jo enligt hovslagaren har den under det året han har skott alltid haft dessa utbuktningar... Och de sitter ju nu någon cm ovanför nedre hovkanten. Jag var lite missvisande när jag skrev att de satt ovanför sömraden.
Och det är ingen hemlighet att hovvården har misskötts. Och hästen är skodd för sällan,därav kanske denna missformning inte har kunnat växa ner?

Ingen som gissar på någon form av rötaangrepp? Med tanke på den tveksamma hovskötseln i kombination med heltäckande sulor. Enligt ägaren är hästen hovöm fram, därav sulorna. Och därav fångmisstankarna från vår och hovslagarens sida. Vilken jag för övrigt har fullt förtroende för. Gillar inte när man dissar och snackar ned en sån bra arbetskår som hovslagarna.

Sorry, uttryckte mig tydligen otydligt. Med frågan om hästen sett likadan ut ett helt år menar jag att utbuktningarna omöjligt kan ha suttit på samma ställe ett helt år? De borde ju rimligtvis följt med hovtillväxten. Och sitter de så långt ned som vid nedre hovkanten så är de ju cirkus 10-12 mån gamla eftersom en hovkapsel med normal tillväxt "byts ut" på den tiden.

Är hela nedre hovkanten en utbuktning? Som en näbb liksom? Eller är det en distinkt utbuktning med normal hovvägg ovanför och den lilla cm-biten nedanför? För är hela nedre kanten en utbuktning kan det vara sviter efter fång med lägesförändring av hovbenet där denna utbuktning är det enda som finns kvar av den "gamla hovväggen". Är lamellranden breddad? Kan du inte fixa bilder?

Menade verkligen inte " att dissa och snacka ned" hela hovslagarkåren. Det är bara ett faktum att inte alla hovslagare har koll på fång även om de är bra på normalskoning och verkning. Är hästen besiktad? Där kan ni ju annars få en bedömning av det hela. Röta torde inte ge förändringar i hovväggen. Om hovslagaren skott hästen ett helt år så vet han väl hur den ser ut under sulorna? Dvs om den har röta eller inte.

Menade verkligen inte " att dissa och snacka ned" hela hovslagarkåren. Det är bara ett faktum att inte alla hovslagare har koll på fång även om de är bra på normalskoning och verkning.

Kan skriva under på detta! Min nuvarande hovis är fantastisk, min förra inte riktigt så... Som i alla andra yrken varierar väl graden av skicklighet och intresse?

Jag har sett en ponny med sådana utbuktningar som du beskriver. Och enligt min hovslagare som i och för sig inte skodde ponnyn utan bara tittade på den kan sådana utbuktningar komma av eftersatt hovvård i kombination med leriga, sanka hagar vilket också brukar leda till röta.

Jag bad hovslagaren slänga en blick på ponnyn helt enkelt för att jag aldrig tidigare sett något sådant men hovslagaren kunde ju gärna inte undersöka ponnyn närmare då det inte var min. Jag flyttade från detta stall så jag vet tyvärr inte hur det gick för ponnyn

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 997
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 703
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka