Utbuktning vänster kota...

lisahjelmgren

Trådstartare
Mitt föl som nu är 3 1/2 månad (halvblod) har en svullnad på utsida vänster kota fram. Storlek av en femkrona på utsidan av kotan, där den vätskefyllda bursan sitter.

Först trodde jag han fått sig en smäll, men eftersom svullnaden inte vill gå ner efter en dryg vecka, ser likadant ut dag efter dag, så tänkte jag fråga er vad ni tror det kan bero på. Han haltar inte mycket om alls. Möjligen svag hälta efter att han busat. Vill inte be honom springa i onödan ifall det kan förvärras.

Han är ganska storvuxen för sin ålder, kan det bero på snabb tillväxt? Kotan är något varmare än de övriga kotorna, tyder kanske på en inflammation av ngt slag? Svullnaden är hård, ser ut som en utbuktning.

Vad tror ni???

Helt normalt att föl får gallor runt kotorna när dom är inne i en växtperiod!
Sen var ju ditt föl stor och då är det ännu mer normalt :)

Tack! Men svullnaden sitter mer mot skenbenet till än åt böjsenan till. Gallor brukar ju sitta ngt längre bak... (Alltså den sitter mellan gaffelbandet och skenbenet, skrev inte det förut). Låter det fortfarande som en galla??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka