Utbrytarkung! Hjälp tas vänligen emot

galoppirruette

Trådstartare
Ja, då har man skaffat sig en pålle som inte håller sig kvar inne i hagen! :mad:

Går tillsammans med min andra häst, de leker med varandra och verkar gilla sällskapet de ger varandra. Aldrig något bråk synligt för mitt öga iaf.

De får MASSOR med hö/hösilage på morgonen och något mindre till lunch, men är alltid kvar mat i hagen på kvällen så de är aldrig utan!
Har slängt in ett par björkar som de kan gnaga på och leka med. Det finns en boll inne i hagen oxå.

Hagen är gjord i trä med en järntråd översti (eltråd)

Grinden är gjord i trä med ett handtag med eltråd på insidan.

Det är grinden som är problemet. På något vis kan min lilla 2 åring trycka sönder grinden och smita ut! Den stora hästen följer ju givetvis med, om han kan...

I dag var det andra gången på mindre än 1 vecka som det var gjort kaffeved av grinden.

Har tom spänt ihop grinden med spännband för att den skulle ligga kloss mot stolpen..

På lördag skall jag sätta en eltråd på nedre delen runt om hagen och grinden. Men om inte det heller hjälper?!

Har även tänkt sätta någon typ av slana innanför grinden så lillhästen inte får samms kraft att trycka på grinden (har sett att han trycker med bogen)

Stallägaren skall försöka få tag i en grind i järn, hoppas h+n hittar en!
Ska i sommar försöka dra om el så ett aggregat BARA går till denna hagen, kanske blir lite bättre kräm på tråden då...

Som det är nu får båda mina hästar stå inne tills jag blir ledig (lördag) så jag kan fixa med hagen...

Hur har ni löst problemet med utbrytare?!

Sv: Utbrytarkung! Hjälp tas vänligen emot

Vi satte upp en tråd med jord nära strömtråden. Det behövs inte mycket ström för att det ska bli mycket obehagligt att nudda de två samtidigt... :devil:
Man kan hänga lite eltråd runt grimman som hänger ner en bit så ökar chansen för "kontakt".
Lycka till, inte kul med rymmare... :(

Gick igenom hela staketet, bytte tråd och satte upp fler och mätte tills jag hade 5000 volt och fyra trådar, fick som sitsta utväg tipset som skuggi sa: en tråd med jord.

VATTNA marken framför grinden så att det blir riktigt bra ledning i eltråden där.

Svåra hästar behöver 5000-6000 volt, lättstängslade klarar sig med 3000 volt.

Antagligen är det för dålig fart på elen helt enkelt

fick också stänga in hästkräket i några dygn för reparation av stängslet.

Hon går fortfarande och funderar på om hon inte ska gå ut här och var men tydligen tar det emot nu.

Hade samma problem med en fjording..
Hade sk fjädergrindar, aggregatet var kopplat på grinden, han gick resolut fram till grinden och sen gick han helt enkelt rakt fram tills den gav vika, det var ingen ström som bet på den killen.
Rakade honom på halsen och blötte ner honom, hjälpte det? Nää, han ville ut alltså gick han.. charmigt.. men å andra sidan var han modell stridsvagn :D
Prova att sätt ström i grinden, sätt en tråd på insidan upptill, så att han får sig en jättesmäll innan han hinner spränga grinden. Det hade jag nog provat.
Lycka till!

Svarar å frågar alla...
Hur många volt får man ha till häst?
Min karl har ett aggregat med 10000v (vet inte om det är volt) Är det FÖR saftigt för hästar?

SKUGGI
Jag är inte så haj på el.. Hur menar du med jord nära strömtråden?
Såg en bild där de dragit tråd till spett från undertråden på jämna mellanrum..
Förklara gärna som att det är till en idiot... :smirk:

Har idag hängt massa avklippta eltrådar som en gardin från eltråden som går över grinden. Tog bort handtag som leder ström till andra hagar.. Så att strömmen stannade i "min" hage
Lillkillen brukar alltid komma fram å hälsa men stod bara och tittade då jag efter ett tag gick ut till hagen...
Slog av strömmen då jag skulle ta in dem, de formligen sprang genom grindöppningen...
Tillägger att jag även använde mig av 2 spännband som jag drog runt grind och grindstolpar.

idag i hagen stängslades en ny tråd och den visade sen på att volten låg på mellan 7-8000 volt. Hur känns det att få en stöt av så kraftig el:crazy: Hoppas hästarna håller sig på avstånd

lätt att kolla hur det känns! Ta i tråden!;-)
Det låter mer än det är, jag menar det gör inte ONT det är bara förbannat svårt att hålla kvar handen i väntan på nästa puls! Och japp bara de har kollat strömmen en gång kommer de att hålla sig borta från den, säkert!:smirk:

Hej alla!

Vill bara berätta att lillkillen håller sig inne i hagen!
Igår lämnade jag honom själv i hagen (första gången) å red ut en sväng med storkillen. Visst va lillen orolig men han stod kvar i hagen! :bow: Hoppas det är slut rymt nu!
Har även lindat en järntråd runt nosdelen på grimman. Den ska få sitta några dagar...
(2 andra hästar var oxå ute så han va inte helt ensam, de andra 2
står en bit liten bit bort men inom synhåll 20 meter kanske)

Min smidiga varmblod på 6 år kryper under tråden :D

Men var tipset från skuggi att du skulle jorda ofta, alltså sätta ner typ "järnstolpar" lr liknande ofta? Fattade jag rätt?

Ett aggregat har ju en lina som ska sättas på tråden, som matar ström. Den andra linan är jord, och den ska sättas i ett eller flera jordspett.
Jag kan inte den exakta tekniken, men ju bättre jordat det är, ju större smäll bli det när strömmen går från tråden genom hästen till marken.

Vintertid och när det är torrt blir jordningen sämre.
Då kan man sätta upp en separat tråd typ 15 cm under ordinarie tråd. Den nya tråden får ingenstans gå ihop med den gamla, den ska ha en egen slinga. På den här nya tråden sätter man sedan jordkabeln från aggregatet.
Om hästen går på stängslet så kommer den komma åt både strömtråden och jordtråden samtidigt, och då blir det en sjuj**la smäll :idea::devil:
Det gör de vanligen inte om... :crazy:

Nja tror jag håller mig borta från tråden:cool: Det räcker med att jag en gång fick stå och hålla i ett elband, för att förhindra att en flock travston inte skulle rymma:eek: Inte så kul men tror inte strömmen var så hög. Men kommer ihåg att jag la andra armen bakom ryggen för säkerhets skull:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Träning :eek: En stor envis ouppfostrad ångvält som bara klampar på:crazy: Han bits, går bara rakt på en, ignorerar en totalt och ja bara gör...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Xazo
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama